A munkások élén – Isuzu D-Max 2.5D teszt

Ezúttal az Isuzu D-Max személyében egy vérbeli munkagép vendégeskedett szerkesztőségünknél, hogy rátermettségét bizonyítsa.

Csizsek Ádám
2013. 03. 30. 6:46
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Minthogy a D-Max a flottás megrendelők egyik kedvelt célpontja, az üzemeltetési költségek alacsonyan tartása fontos szemponttá lépett elő. Mivel a pickupok tekintetében a szerviztényezők, valamint tervszerű karbantartások javarészt hasonlóak, a legnagyobbat a fogyasztáson lehet fogni. Az Isuzu pedig nem bízta a véletlenre a bírálatot, s maga a forgalmazó tett meg 1200 km-t hitelesített mérést végezve.

A 2,5 literes, 163 lóerős dízelmotorral szerelt D-Max a hosszú túrát végül 4,5 literes átlagfogyasztással teljesítette. Persze ebben szerepet játszik, hogy ideális körülmények között végezték el a kísérletet, azonban az eredmény egyértelműen dicséretes, hiszen mégiscsak egy igazi, majd 2 tonnás munkaeszközről van szó.


Az Isuzu tervezési szisztémája egyébként különbözik valamelyest a többiektől, hiszen a japánok javarészt nagyobb méretű tehergépjárművekkel foglalkoznak, így fordított filozófiával állnak a rajzasztalhoz: nem kicsiből építenek nagyot, hanem a nagyot próbálják kisebb méretek közé szorítani. Többek között ennek a rendszernek a produktuma a 2,5 literes négyhengeres dízelmotor is, így a takarékos üzem bizonyos szempontból már érthető is. Formáját tekintve a D-Max a tetszetősebb terepesek közé sorolandó, amely tulajdonságát leginkább barátságos, modern frontjának köszönheti, miközben a kabin mögötti vonalak már természetszerűleg az ilyenkor megszokott sablonformákat vonultatják fel.

A kellemes összképen túl nem szabad megfeledkezni a részletekről sem, így a combos hasmagasságról, a tisztességes terepszögekről (elöl: 30 fok; hátul: 23 fok) és a masszív kiképzésről. A hangsúly ugyanis a képességeken van. Az ajtó nyílik, a kapaszkodó segítségét igénybe véve beszállunk és a slusszkulcs elfordításával gyakorlatilag eltűnnek a határok.


A bal oldalon elektromos állítással felvértezett ülés barna műbőr kárpitjába süppedve a kényelem és gondoskodás egyszerre jut eszembe, holott a személyautóknál felállított értékelési rendszertől ezúttal kész lettem volna eltekinteni. Noha az illesztések kissé rapszodikusak, a műanyagok strapabíróan kemények, s a terepen töltött kilométerek során bizonyítást nyert, hogy az összeszerelési minőséget sem érheti panasz, hiszen neszt, nyiszogást aligha tapasztalhatunk a volán mögött.

A helykínálat elöl-hátul bőséges, a kezelhetőség pedig az egyszerűség jegyében került kialakításra. Minden informatív, a kapcsolók kézre állnak, a kijelzők nagy és jól látható számokkal adják tudtunkra az aktuális adatokat. A praktikumot mindeközben jól pakolható tárolók, dupla kesztyűtartó és négy külön pohártartó teszi teljessé. A motort beindítva hidegen kemény járásával tolakodik a négyhengeres öngyulladós, de bemelegedve hangja kisimul, s teljes mértékben kiszolgálja a sofőrt, sőt, kétségkívül a szegmens egyik legjobb dízelmotorját tudhatja magáénak a D-Max. Eddig egyik ellenlábasnál sem tapasztaltunk ilyen kulturált, kellemes használhatóságot biztosító egységet: még 1000 környéki fordulatszámon sem remeg be, nem erőlködik, s 1200-tól már érezhetően jól húz az Isuzu szíve, ám a 163 lóerőt a hosszúra nyújtott váltó valamelyest felemészti.

A remegő váltókart kezelve igen jó kapcsolási érzettel szembesülünk, a két fokozat között eltöltött úton viszont bizonytalannak tűnik a művelet. A felfoghatatlanul alacsony fordulatszám (100-nál 1500-at forog) megteszi hatását, és végül mi is barátságos étvággyal szembesültünk: a sok terepezéssel tűzdelt teszt alatt mindössze 7,6 litert gurított le a torkán az autó, ami kategóriájában messze győztesnek számít, s a terepesek számára rettegett utazósebességet még könnyedebben tartja: 130-nál is 7 liter körül fogyaszt, 90-es tempónál pedig beéri 5-5,2 literrel is. Persze a 163 lóerőtől itt nem szabad vehemens gyorsulást várni, a masszív tartalékokkal rendelkező 400 Nm-es csúcsnyomatékú dízelmotor sokkal inkább a magabiztosságot sugallja, s azt, hogy a nehezebb szituációkban is elegendő erőt tudunk lehívni a boldogulás érdekében.

Az aszfalton középállásban kissé bizonytalan kormányzás földútra téve kifogástalanná válik, s a terepjáró képességeket illetően sem kell szégyenkeznie a D-Maxnak, sőt Noha tesztautónkat a minden körülményre alkalmas, de lényegében épp ezért kompromisszumokat kötő H/T abroncsokkal szerelték, gondunk így sem akadt. A rizikósabb szituációkon a kézifékkar mellé helyezett tekerőkapcsolót összkerékhajtásba állítva kerekedett felül az autó, a pocakját pedig még nehezebb terepen sem sikerült megvakarnunk. Mindeközben a futómű kényelmet és biztonságot nyújt, s szerencsére aszfalton is jól teljesít az Isuzu, a vezethetőség tehát általánosan jónak mondható, a fék adagolhatósága pedig még szebbre színezi a kialakult képet.


Mindent összevetve becsülendő, hogy a gyártó mennyire jól át tudta ültetni a dízelmotorok fejlesztése során szerzett tapasztalatait a 2,5 literes blokkra, ami mellé az ügyes terepjárási képességek és a strapabíró kivitelezés szinte magától értetődően jár. Az Isuzu mindezért dupla kabinos verzió esetén, csúcsfelszereltséggel bruttó 8,25 millió forintot kér, miközben a legolcsóbb 4x4-es duplakabinos már 7,1 milliótól elérhető.

A tökéletes, a többiekhez viszonyítva kisebb étvágyú pick-upért ez nem is vaskos összeg, főleg annak tudatában, hogy a Toyota a Hiluxért mintegy félmillióval többet kér, a Nissan Navara pedig 190 lóerővel, de hasonló lökettérfogattal 100 000-rel fentebb indul, míg a személyautósabb utasteret és vezethetőséget adó Ford Ranger negyedmillióval kóstál többet. Ahogy lenni szokott, a Volkswagen ajánlata indul a legmagasabbról, az Amarok az erősebbik, 180 lóerős kétliteres biturbó dízellel 8 millión is túllép.

Az írás tesztünk kivonata. A teljes anyag ezen a linken érhető el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.