Amerikai üzemanyag-kísérletek a hidegháború idején

Időnként még a pazarlóan autózó amerikaiak lelkiismerete is feltette a velős kérdést: vajon miként lehetne növelni a közúti járművek hatékonyságát?

Járai Tamás
2013. 03. 02. 7:18
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tehát aki azt gondolja, hogy csak a mai „zöldszagú” világban, az olvadó jégtáblán izzadó jegesmedvék segélybrummogása és a sokszor mindenféle racionalitást mellőző nagyhangú környezetvédők miatt lett egyszerre fontos a motorhajtóanyagok kutatása, az nagyon téved. Ott van például a DuPont vállalat, melynek munkatársai már az 50-es években is komolyan kutatták az üzemanyagokban rejlő lehetőségeket.

A képen látható Oldsmobile 88 benzintesztelő autójának csomagtartójába hat kisebb tankot applikáltak a fejlesztők, melyek különböző, 80-tól egészen 92,5-ig növekvő oktánszámú referencia-üzemanyagokkal voltak töltve, míg a négy másik tankba lehetett önteni a tesztelni kívánt nedűt. A kutatójármű profi kiépítését jól szemlélteti, hogy a mérnökök még egy automata tűzoltó berendezést is szereltek bele a biztonság kedvéért – nem ok nélkül, hisz kopogásos üzemben a belső égésű motor tényleg a robbanómotorra hajaz.

A jármű műszerfala sem maradt érintetlenül – idekerült a jókora irányítópanel és a visszajelzők. A mérőautó lényege abban rejlett, hogy menet közben, tehát valós körülmények között lehetett kiválasztani, sőt akár kikeverni a vizsgálni kívánt elegyet, míg a mérőműszerek egyből mutatták, hogy melyik üzemanyag hogyan viselkedik. A hőmérséklet- és nyomásmérők segítségével a motor és a távozó kipufogógázok felől is mérni lehetett számos paramétert, sőt a kardánalagúton, vagyis a kihajtás irányában kialakított kis ablakról leolvashatók voltak a fordulatszám, no meg a gyújtás paraméterei.

Első blikkre talán nem tűnik olyan nagy jelentőségűnek a felcicomázott, oktánszámot tesztelő Oldsmobile, pedig higgyék el, az előbb említett mérések nagy jelentőséggel bírtak, hiszen az oktánszám a motorbenzinek egyik legfontosabb tulajdonsága. Ez a mérőszám mutatja meg ugyanis a benzin kompressziótűrését, vagy más szóval öngyulladási hajlamát, ami gyakorlatilag egyet jelent azzal, hogy a benzin-levegő keverék mekkora nyomást képes elviselni öngyulladás nélkül, mely tulajdonság a kopogásmentes üzem záloga.

Az oktánszám mérése úgy történik, hogy a minősítendő benzint izo-oktánból és normál heptánból készített keverékkel hasonlítják össze. A jó kompressziótűrésű, vagyis stabilabb vegyületként ismert i-oktán a referencia százas érték, míg a kopogásos égésre hajlamos, egyetlen nyújtott szénláncának köszönhetően könnyen szétbomlasztható és oxidálható n-heptán a nulla érték a skálán – természetesen a számsor kis matematikai bűvészkedéssel száz fölé is kiterjeszthető. Tehát kopogás szempontjából a minősítendő benzinnel azonosan viselkedő izo-oktán és normál heptán elegy térfogatszázalékban kifejezett i-oktán tartalmát nevezik a benzin oktánszámának.

Szóval a sokféle oktánszámból az országúti oktánszám határozható meg motorfékpadon, vagy az Oldsmobile-hoz hasonlóan műszerezett gépjárműben. A vizsgálat során a járművet kis sebességről teljes gázzal gyorsítják a végsebességéig, természetesen megismételve a folyamatot különböző i-oktán és n-heptán keverékekkel és addig növelik fokozatosan az előgyújtást, ameddig az úgynevezett nyomkopogást, vagyis a füllel még nem hallható kismértékű kopogást nem tapasztalják. Ennek alapján felrajzolják a kalibrációs görbét, meghatározzák a tüzelőanyag nyomkopogását és a kalibrációs diagramból kiolvassák az adott gépkocsira vonatkozó úti oktánszámot.

Ez azért lényeges, mert így a gyári alapelőgyújtás beállításával különböző oktánszámú benzinekkel kísérletezve meg lehet keresni azt a benzint, melynél még nem lép fel a nyomkopogás, vagyis meghatározható az autó oktánszámigénye. Persze kisebb oktánszámú benzinnel is lehet biztosítani a kopogásmentes üzemet az előgyújtás csökkentésével, csak az kedvezőtlenül hat a motor teljesítményére és fogyasztására.

Azt, hogy a speciális Oldsmobile 88-asnak gyakorlati haszna is volt és nem csak egy nagyravágyó tudós, meg a könnyen pénztárcát nyitó, kapzsi mecénások reménytelen, vakvágányra futott vállalkozásaként jött a világra, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a DuPont az ötvenes években egy Cadillac 75-öst is átalakított kutatási célra, melybe 1600 fontos műszerparkot épített. Ami már a képekről is egyből feltűnik, az az, hogy ebben a modellben sokkal több kijelző műszer található és az adatokat nem manuálisan kell feljegyezni, hanem görbeseregek formájában egyből papírra is veti az okos szerkezet.

A mintákat és a referencia-hajtóanyagokat rejtő kis tankokat – ahogy az Oldsmobile-ban – itt is a csomagtartóba installálták a fejlesztők, és belenézve a motortérbe, bizony a Cadillac erőforrása sem nélkülözi a speciális kiegészítőket. A DuPont vállalat manapság is részt vesz hajtóanyagok kísérleteiben. Hogy csak egyet említsek a projektjeiből, a British Petrollal az elmúlt években az üzemanyaggyártó baktériumokat kezdték komolyabban faggatni. A butanol, mely belső égésű motorok üzemanyagaként használható – és amit a japánok már a második világégéskor repülőgépek hajtására használtak – előállítható e baktériumok segítségével, sőt a biobutanol alapanyaga lehet akár sima biomassza, hisz azt is lehet fermentálni és a baktériumok is „megeszik”. A kutatás ereje igazából abban rejlik, hogy a kinyert biobutanol energiatartalma csak 10 százalékkal kevesebb a benzinénél.

Örömhír, itt a megoldás, végre leáldozhat a ma minden rossz okozójaként ismert hagyományos hajtóanyagoknak, amit fogyasztás után kipöfékelnek azok a keréken guruló bűnös fémsárkányok? Közel sem, hiszen az alternatív hajtóanyagok és hajtások többsége egyelőre még nagy jóindulattal sem tart azon a technikai színvonalon, hogy széles körben, megbízhatóan és gazdaságosan használható legyen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.