Alkonyodik. A fáradtság ráül kimerült végtagjaimra, miközben szemem előtt még kilométerek sokasága tornyosul, s időm is fogytán. De nem adom fel, s a benzinkút alkalmazottjai is furcsa szemmel néznek rám, miközben hangtalanul gördülök be az oszlopok közé, s a tank helyett sokadjára sem kérek mást, csak egy életmentő kávét.
Magam sem tudom, tényleg igaz-e amit a műszerfalon látok, vagy csak a számtalan adag koffein okozta hallucináció, esetleg a kimerültség űz velem csalfa játékot: 4 liter/100 km. Végül kiapad tank, s a porszáraz üreget muszáj újratöltenem, ami egyben bizonyítékkal is szolgál az előbb felvetett kérdésre, a fedélzeti számítógép nem téved, kérdések hada kerül egy csapásra megválaszolásra, ám egyúttal újabb dilemmák merülnek fel.
Könnyű engedni a csábításnak, a csendes erő szinte húz maga felé, s naiv énemmel már engednék neki, de érzékeim nem csalnak. Utolsó mentsvárként isteni sugallatra a tiszta jövőbe vezető út mellett fekvő rozsdás roncsba kapaszkodom, ujjaim a végletekig korrodált lemezekbe marnak.
Noha a társadalmi szerepvállalás, a példamutatás és lelkiismeretünk, valamint pénztárcánk kímélése szempontjából a hibrid technológia egyértelműen adja magát, a konnektorról való töltés lehetősége pedig már-már égbe kiált, mégis könnyen mondhatunk nemet az egyik pillanatban még legjobbnak vélt megoldásra. Érvek és ellenérvek sorakoznak fel, amelyeket végigböngészve a nehéz döntéshozatal egy csapásra válik egyszerű feladattá.
A Toyota Prius koncepciója alapjában véve zseniális: a hibrid technika úttörője mára olyan hajtásláncot tudhat magáénak, amely az 1,8 literes Atkinson-ciklusú benzinmotor és az elektromotor hosszú éveken át csiszolt szimbiózisa révén kiváló használhatóságot, alacsony fogyasztást és környezetbarát működést szavatol. A Toyota legújabb fegyvere pedig a 4,4 kWh-s, immáron lítium-ion akkumulátor konnektorról való tölthetősége, aminek révén akár 15-16 emissziómentes kilométert tehetünk meg.
A Prius ráadásul szinte nem enged beleszólni döntéseibe: a négyhengeres benzines hajthat, tölthet és némán hallgathat, ahogy az elektromos egység is képes hajtani, valamint táplálni az akkucsomagot. Hogy melyik épp mit tesz, azt az aktuális körülmények és a gázpedál állása alapján a vezérlőszoftver határozza meg. Elektromos üzemmódban az amúgy csöndes, csupán a nagyobb gázadások alkalmával elszigetelten hangoskodó erőforrás is elhallgat, s teljes némaságban suhanhatunk akár 85-90 km/h-s sebességig. A 1,5-2 órás töltéssel kapott 15-16 km-es hatótáv persze nem tűnik soknak, ellenben kevés, de munkába vagy boltba kiválóan el lehet jutni vele úgy, hogy a gyakorlatilag a rövid távokon spórolunk a legjobban.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!