Duzzadó vidámság – Renault Clio 1.5 dCi teszt

Kívülről adja el magát, talán ez lehetne a Renault Clio mottója. Ezúttal a 1,5 literes dízelmotor 90 lovas verziójával szerelve vallattuk a kis franciát.

Vajda János
2013. 03. 28. 6:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az újdonság kiválóan alkalmasa fejek elcsavarására, s ezt a hatást a bőséges színpalettáról bátran választva akár a negyedik hatványra is emelhetünk. A méretes első lámpaburák gyermeki bája és a kardfogú tigris agyaraival villogó LED-es nappali menetfények kontrasztja már első pillantásra mély benyomást gyakorol, s mindezt a homogén felületek és az árnyékoló ívek tudatos ötvözete csak tovább fokozza. Oldalról már a hátsó ajtó kilincseinek elrejtése varázsol némi kupés összhatást, de a hátsó fertály sportossága, valamint a sárvédők izomként dülledő domborítása is a szívekhez szól, melyek hirtelen megdobbanásával azon sem csodálkoznánk, ha néhány adásvételi szerződésen még azelőtt megszáradna a tinta, hogy a lemezek alá pillantottunk volna.

A márka franciás hagyományait – például az ezúttal nappali menetfény formájában visszaköszönő „bajuszkát” – dinamikus ívekbe foglaló külső ráadásul a belső teret sem nagyon korlátozza. Igaz, ehhez a generációváltásnál már hagyománynak tekinthető növekedésre is szükség van: hosszban 35, széltében pedig 24 mm-t hízott a Clio, míg magasságban 45 mm-t csökkent.

 

Noha előbbit kevésbé, utóbbit garantáltan érezni fogjuk: a még felár ellenében sem állítható magasságú utasülésen már a tetőt karcolja az 1,9 méternél magasabb utasok feje. A bővíthető csomagtartó „csak” 300 literes, kisebb megalkuvások árán ez még nyaralások alkalmával is elegendőnek bizonyulhat, s 180 centiméteres termetünkkel talán nem fejedelmi pompában, de hosszútávon is kompromisszummentesen foglalhatnánk magunk mögött helyet. A belsőt jócskán feldobják a vörös betétek, egyedül a felhasznált műanyagok textúrája lehetne kevésbé harsány és fényes. A sok zongoralakk és króm utánzatú elem rettentően kényes, könnyen karcolódik, néha zavaróan tükröződik, egyből látszik rajtuk a por, illetve az ujjlenyomatok.

Az ülések kárpitozása viszont remekül sikerült, minek köszönhetően egész hívogatóak lettek az első ülőhelyek. A helykínálatot nézve a lábtér megfelelő még hátul is, viszont vállban bizony szűk a Clio. A kezelőszervek funkcionalitása itt-ott megszokást igényelt. Az erősebbik dízel esetében belépőként kínált „Expression” felszereltségi szinten a manuális klímaberendezés mellett már széria az egyébként 165 forintot kóstáló érintőképernyős központi rendszer is, ami azon túl, hogy a bass reflex hangszórókkal karöltve kisautókhoz mérten nagy vehemenciával játssza le akár USB-kulcson hordozott zeneszámainkat is, navigációs feladatokat is ellát, sőt bluetooth kapcsolaton keresztül hangosíthatjuk ki mobiltelefonunkat is.

Szemráncolásra tehát első pillantásra nincs okunk, de hosszútávon napvilágra kerülnek az árnyaltabb ergonómiai bakik. A levegő befúvási irányát meghatározó tekerő-kapcsoló ikonjai például a vezető szemszögéből nem láthatóak, noha helyet cserélve a hőmérséklet fokozatmentes gombjával ez a probléma kiküszöbölhető lenne. Nem meglepő az sem, hogy a méretes monitor sötétben fényfoltokat vetít a szélvédőre, amin napsütésben a műszerfal tükröződik a szokásosnál erősebb mértékben.

Gyakran hangoztatjuk, hogy egy autóban mindent lehet olcsó anyagokból gyártani, de amit a vezető fog, kapcsol, érint, annak kifogástalannak kell lennie. A kezelőszervek közül különösen kiemelkedik a kormánykerék, amit mások fűtenek, vagy éppen a legnemesebb textíliákkal borítanak, míg a Renault éppen a fogási pontokhoz helyez hideg, rideg és sikamlós műanyagot. Szó se róla, tesztautónkban is bőrkormány volt (+35 000 Ft), amit mindenhol kellemes tapintani, csak éppen ott nem, ahol a hüvelykujjainknak kialakított mélyedések találhatóak, így aztán minden alkalommal rossz értelemben dörzsölhetjük a tenyerünket.

Ezzel ellentétben menet közben már az elégedettség beszél belőlünk, ami pozitív csalódást okozott a 0,9 literes turbómotorral kötött ismeretség után. A Renault futóműve továbbra is kifejezetten sportos és igen gyors, az autó nehezen hozható ki a sodrából, ugyanakkor a mindennapokban a sportosság áraként gyakran kellemetlenül rázza a kocsiszekrényt, amiben a defektmentes abroncsoknak is szerepe van.

 

A Clio kínálatának csúcsán átmenetileg a jól ismert 1,5 literes dCi dízelmotor 90 lóerős, 220 Nm-es verziója áll, ám a Continental által szállított befecskendező rendszerrel modernizált egység erősebb és hatékonyabb lett. Az ötfokozatú kézi váltó hosszú fokozatkiosztása ellenére a rugalmasság nagyon rendben van, s már 1300-as fordulattól élénk az erőforrás.

A zajszint nem csak alapjáraton és terhelés alatt, de konstans sebességnél is a kategória legjobbjai között van: a 130 km/h-nál mért alig több mint 68 decibeles adat már-már eléri a kompakt kategória szintjét. A közepesen jól kapcsolható, átlagos utakon járó váltóval és a finoman adagolható kuplunggal különben ügyesen tudjuk beosztani az egyenletesen fokozódó teljesítményt; ilyen szempontból a Renault kultúrája szintúgy kiemelkedő.

A Clio divatos voltára sajnos a pénztárnál is áldoznunk kell, a franciák kisautójára ugyanis kevésbé érvényes a márkára általánosságban jellemző kiemelkedő ár/érték arány. A legnagyobb gondot a remek gázolajos erőforrás tetemes felára jelenti: a háromhengeres benzineshez képest igen borsos a 680 ezer forintos többlet. Helyzetünket persze javítja az 1.5 dCi remek fogyasztása, hiszen a 0,9 literes változat átlagban közel hét liter benzint benyakalt, míg a gázolajos két literrel kevesebbet igényel. Városban és autópályán 5-5, országúton pedig kevesebb, mint 4 literrel számolhatunk, vagyis egy igazi hibridverő aszkétával van dolgunk.

 

A 90 lóerős 1.5 dCi alapára a középső felszereltségi szinttel így 4,3 millió forint, vagyis 340 ezer forinttal magasabb, mint az ugyanekkora teljesítményű, de a start/stop rendszert nélkülöző 75 lovas 1.5 dCi-nél. A csúcsszint véleményünk szerint megér még 200 ezer forintot, ám ha az extralistán csemegézgetünk, nem nehéz akár 5 millió forintnál drágább Cliót konfigurálni. A kisautó így elődjével ellentétben korántsem tartozik a kategória legkedvezőbb áron kínált képviselői közé, a divatautók mezőnyében azonban az ár terén is jól áll a szekere rúdja.

Az írás tesztünk kivonata. A teljes anyagot ezen a linken érheti el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.