Ezerarcú félmosoly – Opel Adam menetpróba

Az Opel Adam a divat hullámán szörfözik be a szívekbe, hogy a racionalitás utolsó szikráját elfújva tehetetlen zombiként mondhassuk: ez kell.

Szabó Péter
2013. 03. 21. 5:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Valamit jól eltaláltak az Opel tervezői. A tavaly ősszel bemutatkozott Adam esetében ugyanis lehetetlen a formákról nem beszélni. A kisautó egyszerre tud bohókás, különc, modern és vagány lenni, történelem híján úgy mutatva fityiszt a konkurenciának, hogy közben mégis sajátos hangulatot áraszt. Azt talán meg lehet jósolni, hogy néhány év múlva beleolvad-e úgy a város forgalmába, ahogy azt mára egy MINI vagy egy Fiat 500 teszi, de hogy addig jó pár nyakat lezsibbaszt majd, az előre borítékolható. A Budai várnegyed és a Nyugati pályaudvar közötti, kizárólag városi menetpróba során is jó pár érdeklődő tekintetet begyűjtött a végre hazánkba is megérkező modell.

De miben rejlik a titka? A szemmel látható okokon túl az Adam legfőképp felszerelhetőségében, pontosabban a lehetséges variációk számában különbözik erőteljesen a piac legtöbb képviselőjétől. A létrehozható változatok száma milliós nagyságrendű, de egy-egy személyre szabható részlet esetében sem ritka, hogy a 3 alapstílus mentén (sportos, trendi, elegáns) akár tucatnyi különböző színű, textúrájú vagy hangulatú megoldás közül választhatunk.


Így például autónk padlizsán színe visszaköszönhet a hűtőrácson, a felniken, a műszerfalon, a bőrüléseken, a váltószoknyán és a kormányon is, fölöttünk akár Rolls-Royce stílusban csillagos eget imitáló tető is húzódhat, de éppenséggel sportos sakkmintás szövetet is választhatunk ide.

Az Adam elbűvölő külsején nehéz átlátni. Még jó, hogy megadatott nekünk a különösen szúrós szem szuperképessége, amellyel a koncepció objektív oldalát vizsgálhatjuk. Az Adam egy tipikus kisautó, amelyet 3,7 méteres hossza is jelez, így ha mindenáron skatulyázni akarunk, akkor a Fiat 500/Kia Picanto, valamint a MINI/DS3 között kell keresgélnünk. Közöttük sem árt inkább az alsóbb tartományban gondolkodni: az Adam hátsó üléseink már 180 centinél is szűkös fejteret tapasztalunk, miközben csomagtartója is csupán 170 literes.

Ha kell, azonban így is elfér 4 átlagos termetű felnőtt, a közös utazásnak pedig a finom részletek megosztásának élménye miatt is örülhetünk. Az igényesen működő kezelőszervek, a jól válogatott anyagok, a feláras hangulatvilágítás és a jól szóló audiorendszer mind fenntartja az első pillantás élményeinek színvonalát, ráadásul a kis méretek ellenére jóformán semmilyen modern felszerelésről nem kell lemondanunk.

Nem véletlen, hogy a gyári katalógus is gyakorlatilag híján van a műszaki adatoknak. Az Adam ugyanis stílusával hódít, a prémium hangulat mellett az olajos dolgok a háttérbe szorulnak. Elegendő, hangzik ez a Rolls-Royce-nál és valahogy így van ez kevésbé nagyképernyősen az Adam szintjén is. Szó, mi szó, az Opel nem törte magát a hajtásláncok terén, de erre kezdetben semmi szükség sem lesz. A szerelem tárgyát – amelyet egyébként is főleg városi használatra vásárolnak – a márka régebbi vágású motorjai, azaz a szívó 1,2-es és 1,4-es blokkok vihetik. Az így előálló 68 és 87/100 lóerő a városban még egész flottul tudja vinni a nem is olyan könnyű, üresen 1,1 tonnás karosszériát, de autópályára kiérve már megmutatkozik a koncepció gyengesége.


Az ötfokozatú váltókialakítás miatt 130 km/h-nál már 3600 felett alakul a fordulatszám, ami sem az étvágynak, sem a zajszintnek nem tesz jót. Ennek végleges igazolására még meg kell várni a hamarosan érkező tesztautót, ám a Corsával szerzett tapasztalatainkra alapozva megérheti kivárni azt a másfél évet, mire turbómotorok költöznek az Adam lemezei alá. Aki pedig már szerelembe esett, annak úgyis mindegy.

Mindegy, ugyanis az Adam vezethetőségén kevés fogást találni. A kisebb tempónál nőiesen puhára vett kormányzás pontos, még ha nem is kommunikál, a váltó könnyedén és végre egész pontosan kapcsolható, a futómű pedig még úgy is hozza az átlagot a magabiztos kanyarodás és csillapítás között, hogy a szigetelése lehetne jobb és a csatolt lengőkaros hátsó konstrukció néha elugrál az úthibákon. Az Adam induló ára 3,05 millió forint. Az egész szimpatikus beugróra viszont a némileg prémium státusz okán is érdemes legyinteni – alapmodellt úgysem vesznek. Már csak azért sem, mert a hamvas egykettesről a nyomatékosabb 1,4 literes erőforrás azonnal feljebb csábít mindössze 100 ezer forintos felárával. Különösen, hogy a flottabb menetteljesítmények alig 3 deciliteres plusz étvággyal járnak, amelyet további 100 ezer forint ellenében a start-stop rendszerrel 5,1 literre apaszthatunk.


A jó eséllyel csak szimbolikusan 100 lóerős izmosabb kivitel (ugyanúgy 130 Nm-es csúcsnyomatékkal 4000-nél) szintén százezer forintot csal ki a zsebünkből, azonos étvágy mellett, ami a normakörünk tanulsága szerint 5,6-6 liter között alakulhat. A takarékos működést az is alátámasztja, hogy az abszolút bejáratós tesztautóval fővárosi körülmények között is könnyedén tartható volt a 7 literes átlag.

Az 1,4-es motor viszont csak a Jam, Glam és Slam kiegészítő csomagokkal elérhető, ami viszont az Adam gerincét adja, így ezt sem hagyhatjuk ki a pakliból. Az elméleti beugrót elhagyva így már 3,57 milliónál tartunk, amelyet korrekt szintre emelve 3,8 milliót kapunk, míg egy csúcsfelszereltségű verzióért 5 millió forint esedékes. Hogy ez sok-e? Egy épp valahogy felszerelt 90 lóerős MINI innen indul, de egy Fiat 500 sem igazán olcsóbb. A divatvilág már csak így működik

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.