Győri zászlóshajó: megjött az Audi A3/S3 szedán

A New York-i Autószalonon bemutatkozott az Audi A3 várva várt szedán verziója. Számunkra pedig a jó hír, hogy Győrben készül majd az új modell.

Szabó Péter
2013. 03. 31. 5:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A sportos, rövid túlnyúlásokat használó modellről ránézésre meg sem lehetne mondani, hogy eleinte nem négyajtósként készül. A kecskeméti CLA józanabb konkurense a kompakt méretek híve: hossza mindössze 4,46 méter, amelyhez 180 centis szélesség és 142 centiméteres magasság tárul – a Sportbackhez viszonyítva átlagosan 10 mm-rel sportosabbak a szedán arányai.

A kevésbé elnyújtott méretnek és a hangsúlyos súlycsökkentésnek köszönhetően az alapmotorral mindössze 1250 kg-ot nyom a mérlegen a várhatóan legnépszerűbb győri típus. Egyébként a tömeggel máshogy is variáltak: előre a súly 60 százaléka jut, ami jó adatnak bizonyul egy orrmotoros, elsőkerék-hajtású autóhoz képest.


De mi is az alapmotor? A konszern termékeit ismerők nagy meglepetésre ezúttal nem számíthatnak a modellpalettát elnézve. Egyelőre a gyártás megkezdésekor három erőforrás közül választhatunk. Az 1,4 literes turbómotor 140 lóerős, 250 Nm-es kivitelben lesz elérhető, amely a 8,4 másodperces 0–100-as sprint és a 213 km/h-s végsebesség lehetősége mellett akár 4,7 liter benzinnel is beérheti száz kilométeren, köszönhetően többek között a hengerlekapcsolásnak. Aki ennél eggyel többre vágyik, annak igényeit az 1.8 TFSI hivatott kiszolgálni. A turbómotor 180 lóerőt és ugyancsak 250 Nm nyomatékot ad. Ezzel már 7,3 szekundumos gyorsulásra és 235 km/h-s végsebességre számíthatunk, miközben a fogyasztása csak mérsékelten magasabb; a gyári adatok szerint 5,6 l/100 km.


Dízelfronton egyelőre kizárólag a 2.0 TDI legfrissebb kivitelét találjuk. A 150 lóerőt és 320 Nm nyomatékot teljesítő motor 8,7 másodperces 0–100-at és 220 km/h-s végsebességet biztosít, még alacsonyabb fogyasztás mellett. A gyáriak szerint a dízel A3 Sedan 4,1 literrel beéri 100 kilométeren. Mindhárom erőforrást választhatjuk dupla kuplungos automatával is, amely csak enyhén módosít a menetdinamikai és fogyasztásadatokon. Hamarosan az összkerékhajtás is megérkezik a kínálatba – alapból természetesen elöl hajt a négykarikás is.

A futóművet a józan sportosság jegyében hangolták a mérnökök: elöl MacPherson, hátul négylengőkaros multilink megoldást találunk, amelyből – szokás szerint – elektrohidraulikus kormánymű segítségével hozhatjuk ki a maximumot. A sportfutómű nem csak az S3 érdeme lesz: az Ambition és S line kivitelekhez rendelhető haragosítás 25 mm-t harap le a szabad magasságból.

Belül sok újdonságot nem találunk a nagy összehasonlítónkban is jól helytállt A3-hoz képest. Természetesen a felszerelhetőségre nem lehet panasz: a high-end megoldásokat a 7 colos kijelzővel rendelkező, multimédiás funkciók tárházát rendelkezésre bocsájtó központi rendszer, vagy az akár 14 hangszórós Bang & Olufsen hifi gondoskodik, de ultragyors mobilos kapcsolódásra (LTE) is képes lesz az A3. A vezetést segítő és támogató rendszerek is megfelelnek a prémium osztálytól elvárhatónak. A Győrben készülő modell várhatóan a nyár végén érkezik meg a kereskedésekbe. Az árazás terén az ötajtós Sportbackhez hasonló költségekre számíthatunk, vagyis a jelenlegi kínálat beugrója 6,4 millió forint környékétől indul. Ezt az egekig fokozhatjuk, például a csúcsmodellel, amire már nem is kell várnunk.

Az S3 a többi verzió kezelését kapta meg. A moduláris platformon nyugvó modell legnagyobb érdekessége új szíve: a motor továbbra is négyhengeres, turbós, és kétliteres, ám a korábbi egység jelentősen továbbfejlesztett változatáról beszélhetünk. A közvetlen befecskendezéses benzines öt kilogrammal nyom kevesebbet a mérlegen, miközben teljesítménye 35 lóerővel, csúcsnyomatéka pedig 30 Nm-rel gyarapodott. A Quattro összkerékhajtás természetesen továbbra is széria, az erőt pedig egy hatfokozatú kézi, vagy egy szintén hatgangos, dupla kuplungos S-tronic automata továbbítja a négy kerékhez.

Mindez azt jelenti, hogy az új S3 immár eléri a bűvös 300 lóerőt, a sofőr pedig 380 Nm-rel garázdálkodhat – előbbi érték 5500/1 perces fordulatszámnál jelentkezik, míg utóbbi 1800-5500 között folyamatosan jelen van, igazán kellemes karakterisztikát biztosítva a bivalyerős négyhengeresnek. A két duplacsövű kipufogót elhagyó dallamok és durrogások azért nem összehasonlíthatóak mondjuk a leköszönő félben lévő öthengeres RS3 muzsikájával, de a menetteljesítmények önmagukért beszélnek: mindössze 4,9 másodperc elegendő az automatás S3 szedánnak, hogy álló helyzetből 100 km/h-ra katapultáljon, ráadásul az automataváltónak és az összkerékhajtásnak köszönhetően erre szinte bármilyen körülmények között képes az autó. A végsebességet természetesen elektronika korlátozza 250 km/h-ban.

Az üzemanyag-fogyasztás a sportautós menetteljesítmények ellenére a gyáriak szerint igen baráti lesz: automatával 6,9 literes gyári vegyes étvágyra számíthatunk (CO2-kibocsátás 159 g/km), ami szinte egy fele ilyen erős benzinmotornak is becsületére válna, és akkor az összkerékhajtásról még nem beszéltünk.


A széria A3-asokhoz képest az S3 hasa a sportfutóműnek köszönhetően 25 mm-rel közelebb fekszik az úthoz, de az ültetés ellenére a kényelemről korántsem kell lemondani, az S3 nem fog kemény kézzel bánni utasaival. Aki nem szeretne kompromisszumot kötni a sportosság és a kényelem között, megrendelheti az opcionálisan elérhető állítható lengéscsillapító-vezérlést, ami garantáltan egy igazi mindenest varázsol az autóból. A fékeket természetesen a megnövekedett teljesítményhez igazították a mérnökök, a kormányzás pedig szintén közvetlenebb, jobban súlyozott a testvérekénél.

Formailag kívül-belül az S-Audikra jellemző szokásos részletekkel illetve elemekkel számolhatunk. A karosszériát mélyebbre húzott, agresszívabb vonalakkal megáldott lökhárítók, oldalsó küszöbök, szériában 18, felárért pedig akár 19 colos stílusos S alukerekek, valamint egy hangsúlyosabb hátsó légterelő különbözteti meg az egyszerűbb testvérekétől, de a legárulkodóbb részlet a már említett két dupla kipufogóvég. Az utastérben sportüléseket és -kormányt, egyedi üléshuzatokat, valamint számos S3 logót találunk (utóbbiból a karosszérián is akad egy féltucatnyi). A habot a tortán az egyedi műszerfal jelenti, amelyen az S3 esetében egy 1,4 barig skálázott turbónyomásmérő is helyet kapott.

Az élvezetes, szélvészgyors, ám a mindennapok során mégis remekül használható „játékszer” a New York-i Autószalont követően a nyár legvégén érkezik meg a hazai márkakereskedésekbe is, az indulóár pedig bruttó 12,5 millió forint körül várható. Busásan felextrázva, főleg S-tronic váltóval biztosan nem lesz nehéz túllépni a 15 milliós küszöböt, ám az új S3 kvalitásait elnézve reálisnak nevezhető a kért összeg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.