A sportos, rövid túlnyúlásokat használó modellről ránézésre meg sem lehetne mondani, hogy eleinte nem négyajtósként készül. A kecskeméti CLA józanabb konkurense a kompakt méretek híve: hossza mindössze 4,46 méter, amelyhez 180 centis szélesség és 142 centiméteres magasság tárul – a Sportbackhez viszonyítva átlagosan 10 mm-rel sportosabbak a szedán arányai.
A kevésbé elnyújtott méretnek és a hangsúlyos súlycsökkentésnek köszönhetően az alapmotorral mindössze 1250 kg-ot nyom a mérlegen a várhatóan legnépszerűbb győri típus. Egyébként a tömeggel máshogy is variáltak: előre a súly 60 százaléka jut, ami jó adatnak bizonyul egy orrmotoros, elsőkerék-hajtású autóhoz képest.
De mi is az alapmotor? A konszern termékeit ismerők nagy meglepetésre ezúttal nem számíthatnak a modellpalettát elnézve. Egyelőre a gyártás megkezdésekor három erőforrás közül választhatunk. Az 1,4 literes turbómotor 140 lóerős, 250 Nm-es kivitelben lesz elérhető, amely a 8,4 másodperces 0–100-as sprint és a 213 km/h-s végsebesség lehetősége mellett akár 4,7 liter benzinnel is beérheti száz kilométeren, köszönhetően többek között a hengerlekapcsolásnak. Aki ennél eggyel többre vágyik, annak igényeit az 1.8 TFSI hivatott kiszolgálni. A turbómotor 180 lóerőt és ugyancsak 250 Nm nyomatékot ad. Ezzel már 7,3 szekundumos gyorsulásra és 235 km/h-s végsebességre számíthatunk, miközben a fogyasztása csak mérsékelten magasabb; a gyári adatok szerint 5,6 l/100 km.
Dízelfronton egyelőre kizárólag a 2.0 TDI legfrissebb kivitelét találjuk. A 150 lóerőt és 320 Nm nyomatékot teljesítő motor 8,7 másodperces 0–100-at és 220 km/h-s végsebességet biztosít, még alacsonyabb fogyasztás mellett. A gyáriak szerint a dízel A3 Sedan 4,1 literrel beéri 100 kilométeren. Mindhárom erőforrást választhatjuk dupla kuplungos automatával is, amely csak enyhén módosít a menetdinamikai és fogyasztásadatokon. Hamarosan az összkerékhajtás is megérkezik a kínálatba – alapból természetesen elöl hajt a négykarikás is.
A futóművet a józan sportosság jegyében hangolták a mérnökök: elöl MacPherson, hátul négylengőkaros multilink megoldást találunk, amelyből – szokás szerint – elektrohidraulikus kormánymű segítségével hozhatjuk ki a maximumot. A sportfutómű nem csak az S3 érdeme lesz: az Ambition és S line kivitelekhez rendelhető haragosítás 25 mm-t harap le a szabad magasságból.
Belül sok újdonságot nem találunk a nagy összehasonlítónkban is jól helytállt A3-hoz képest. Természetesen a felszerelhetőségre nem lehet panasz: a high-end megoldásokat a 7 colos kijelzővel rendelkező, multimédiás funkciók tárházát rendelkezésre bocsájtó központi rendszer, vagy az akár 14 hangszórós Bang & Olufsen hifi gondoskodik, de ultragyors mobilos kapcsolódásra (LTE) is képes lesz az A3. A vezetést segítő és támogató rendszerek is megfelelnek a prémium osztálytól elvárhatónak. A Győrben készülő modell várhatóan a nyár végén érkezik meg a kereskedésekbe. Az árazás terén az ötajtós Sportbackhez hasonló költségekre számíthatunk, vagyis a jelenlegi kínálat beugrója 6,4 millió forint környékétől indul. Ezt az egekig fokozhatjuk, például a csúcsmodellel, amire már nem is kell várnunk.
Az S3 a többi verzió kezelését kapta meg. A moduláris platformon nyugvó modell legnagyobb érdekessége új szíve: a motor továbbra is négyhengeres, turbós, és kétliteres, ám a korábbi egység jelentősen továbbfejlesztett változatáról beszélhetünk. A közvetlen befecskendezéses benzines öt kilogrammal nyom kevesebbet a mérlegen, miközben teljesítménye 35 lóerővel, csúcsnyomatéka pedig 30 Nm-rel gyarapodott. A Quattro összkerékhajtás természetesen továbbra is széria, az erőt pedig egy hatfokozatú kézi, vagy egy szintén hatgangos, dupla kuplungos S-tronic automata továbbítja a négy kerékhez.
Mindez azt jelenti, hogy az új S3 immár eléri a bűvös 300 lóerőt, a sofőr pedig 380 Nm-rel garázdálkodhat – előbbi érték 5500/1 perces fordulatszámnál jelentkezik, míg utóbbi 1800-5500 között folyamatosan jelen van, igazán kellemes karakterisztikát biztosítva a bivalyerős négyhengeresnek. A két duplacsövű kipufogót elhagyó dallamok és durrogások azért nem összehasonlíthatóak mondjuk a leköszönő félben lévő öthengeres RS3 muzsikájával, de a menetteljesítmények önmagukért beszélnek: mindössze 4,9 másodperc elegendő az automatás S3 szedánnak, hogy álló helyzetből 100 km/h-ra katapultáljon, ráadásul az automataváltónak és az összkerékhajtásnak köszönhetően erre szinte bármilyen körülmények között képes az autó. A végsebességet természetesen elektronika korlátozza 250 km/h-ban.
Az üzemanyag-fogyasztás a sportautós menetteljesítmények ellenére a gyáriak szerint igen baráti lesz: automatával 6,9 literes gyári vegyes étvágyra számíthatunk (CO2-kibocsátás 159 g/km), ami szinte egy fele ilyen erős benzinmotornak is becsületére válna, és akkor az összkerékhajtásról még nem beszéltünk.
A széria A3-asokhoz képest az S3 hasa a sportfutóműnek köszönhetően 25 mm-rel közelebb fekszik az úthoz, de az ültetés ellenére a kényelemről korántsem kell lemondani, az S3 nem fog kemény kézzel bánni utasaival. Aki nem szeretne kompromisszumot kötni a sportosság és a kényelem között, megrendelheti az opcionálisan elérhető állítható lengéscsillapító-vezérlést, ami garantáltan egy igazi mindenest varázsol az autóból. A fékeket természetesen a megnövekedett teljesítményhez igazították a mérnökök, a kormányzás pedig szintén közvetlenebb, jobban súlyozott a testvérekénél.
Formailag kívül-belül az S-Audikra jellemző szokásos részletekkel illetve elemekkel számolhatunk. A karosszériát mélyebbre húzott, agresszívabb vonalakkal megáldott lökhárítók, oldalsó küszöbök, szériában 18, felárért pedig akár 19 colos stílusos S alukerekek, valamint egy hangsúlyosabb hátsó légterelő különbözteti meg az egyszerűbb testvérekétől, de a legárulkodóbb részlet a már említett két dupla kipufogóvég. Az utastérben sportüléseket és -kormányt, egyedi üléshuzatokat, valamint számos S3 logót találunk (utóbbiból a karosszérián is akad egy féltucatnyi). A habot a tortán az egyedi műszerfal jelenti, amelyen az S3 esetében egy 1,4 barig skálázott turbónyomásmérő is helyet kapott.
Az élvezetes, szélvészgyors, ám a mindennapok során mégis remekül használható „játékszer” a New York-i Autószalont követően a nyár legvégén érkezik meg a hazai márkakereskedésekbe is, az indulóár pedig bruttó 12,5 millió forint körül várható. Busásan felextrázva, főleg S-tronic váltóval biztosan nem lesz nehéz túllépni a 15 milliós küszöböt, ám az új S3 kvalitásait elnézve reálisnak nevezhető a kért összeg.