Ezt a négy sarkánál fogva a híd tornyaiba, vagy szaknyelven pilonjaiba épített rendszer a liftekhez hasonlóan villanymotorokkal, kötelekkel és ellensúlyokkal emeli fel szédítő, 53 méteres magasságba. A 12 perces művelet után a nagy hajók is könnyedén átúszhatnak a híd alatt a Garonne folyón. Ha már hajókról esett szó, képzeljék, a franciák megadták a módját a híd vízi avatásának, hisz az első hajó, ami áthaladt a felemelt középrész alatt, az a gyönyörű háromárbocos történelmi vitorlás, a Belem volt.
Ó, ha lett volna beleszólásom az esemény megrendezésébe, a hajó előtt biztos pár francia Delahaye és Venturi tartott volna földközeli áthúzást a híd aszfaltján, hogy a közúti szekció is méltón legyen képviselve. De lépjünk át egy kicsit az álmok talajáról a sokkal realisztikusabb pénzügyi oldalra! A meghökkentő műtárgy alapkőletétele 2009. december 9-én volt, ám az kivitelezési munkálatok csak egy év csúszással, idén fejeződtek be teljesen, miként a beruházás végösszege is gyarapodott: közel 160 millió euró volt. Ez jelenleg nem kevesebb, mint 50 milliárd forint.
Leírva az összeget, nem tűnik olcsó mulatságnak a hóbortosnak tűnő technológiát alkalmazó szerkezet, viszont ha azt vesszük, hogy a helyenként 45 méter széles hídon akár 43.000 jármű is áthaladhat naponta, ráadásul az autók 2×2 forgalmi sávja mellett elfér rajta gyalogos- és kerékpársáv, valamint kötöttpályás jármű sínje is, bizony sokat segíthet Bordeaux közlekedésében és nem utolsó sorban turisztikai attrakcióként is megállja majd a helyét.
Kicsit árnyalva az imént leírt horribilis összeget, illetve hogy ezentúl tán picit máshogy nézzünk eme vízvonalakon átívelő behemót betontömbökre, hadd említsem meg, hogy a hídhoz például 40 ezer köbméter betont és 4500 tonna vasanyagot használtak a kivitelezők, míg abban, hogy a műtárgy végül ott cövekel a folyón a maga valóságában, nem kevesebb, mint 200 ezer munkaórát öltek bele a tervezők, a kivitelezői oldal pedig 400 ezer órát bíbelődött vele. Így már érthető az összeg, bár magyar szemmel akár legyinthetünk is: a 4-es metró megépítése legalább tucatszor ennyibe kerül majd.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!