Kaszkadőrök kedvence lehet az új francia híd

A napokban adták át a forgalomnak Európa legnagyobb, középen függőlegesen felemelhető hídját Bordeaux-ban, nevét Jacques Chaban-Delmas-ról kapta.

Járai Tamás
2013. 03. 25. 18:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezt a négy sarkánál fogva a híd tornyaiba, vagy szaknyelven pilonjaiba épített rendszer a liftekhez hasonlóan villanymotorokkal, kötelekkel és ellensúlyokkal emeli fel szédítő, 53 méteres magasságba. A 12 perces művelet után a nagy hajók is könnyedén átúszhatnak a híd alatt a Garonne folyón. Ha már hajókról esett szó, képzeljék, a franciák megadták a módját a híd vízi avatásának, hisz az első hajó, ami áthaladt a felemelt középrész alatt, az a gyönyörű háromárbocos történelmi vitorlás, a Belem volt.

Ó, ha lett volna beleszólásom az esemény megrendezésébe, a hajó előtt biztos pár francia Delahaye és Venturi tartott volna földközeli áthúzást a híd aszfaltján, hogy a közúti szekció is méltón legyen képviselve. De lépjünk át egy kicsit az álmok talajáról a sokkal realisztikusabb pénzügyi oldalra! A meghökkentő műtárgy alapkőletétele 2009. december 9-én volt, ám az kivitelezési munkálatok csak egy év csúszással, idén fejeződtek be teljesen, miként a beruházás végösszege is gyarapodott: közel 160 millió euró volt. Ez jelenleg nem kevesebb, mint 50 milliárd forint.

 

Leírva az összeget, nem tűnik olcsó mulatságnak a hóbortosnak tűnő technológiát alkalmazó szerkezet, viszont ha azt vesszük, hogy a helyenként 45 méter széles hídon akár 43.000 jármű is áthaladhat naponta, ráadásul az autók 2×2 forgalmi sávja mellett elfér rajta gyalogos- és kerékpársáv, valamint kötöttpályás jármű sínje is, bizony sokat segíthet Bordeaux közlekedésében és nem utolsó sorban turisztikai attrakcióként is megállja majd a helyét.

Kicsit árnyalva az imént leírt horribilis összeget, illetve hogy ezentúl tán picit máshogy nézzünk eme vízvonalakon átívelő behemót betontömbökre, hadd említsem meg, hogy a hídhoz például 40 ezer köbméter betont és 4500 tonna vasanyagot használtak a kivitelezők, míg abban, hogy a műtárgy végül ott cövekel a folyón a maga valóságában, nem kevesebb, mint 200 ezer munkaórát öltek bele a tervezők, a kivitelezői oldal pedig 400 ezer órát bíbelődött vele. Így már érthető az összeg, bár magyar szemmel akár legyinthetünk is: a 4-es metró megépítése legalább tucatszor ennyibe kerül majd.

Gondoljunk bele, mennyire pontosan kell összehangolni a négy sarkon levő emelő szerkezetet és milyen szélterhelés éri magasba emelhető középső részt, melyet egyben gyártottak le, majd úsztattak a helyszínre. A híd emelhető szekcióját egyébként szélcsatornás teszteken, 1:50-es modell segítségéve kísérletezték ki, hogy olyan alakja legyen, ami szélben épp úgy felhajtóerőt generál, mint egy repülőgép szárnya. A négy emelőszerkezet a vízszinttel közel egy vonalban, tehát lent helyezkedik el, képes kiegyensúlyozni a széllökéseket, a pilonok pedig saját ellensúlyaikkal elosztják a terhelést. Aki pedig még mindig sokallja a híd árát, az megveheti akár 0,58 euróért nyalható formában is.

De miért pont ezt a megoldást választották a tervezők? Nem lett volna valami egyszerűbb lehetőség? Nos, a projekt kiírásakor az alagút és a felemelhető középső szakasszal megáldott híd versenyzett egymással, végül is utóbbi nyert, annak ellenére, hogy a tervezés, az építés és a fenntartás mellett maga a tervezett évi 120 felemelési és leengedési művelet sem lehet kis összeg.

Nem beszélve a forgalomtechnika és biztonsági megoldásokról, technológiákról, hiszen emelés és süllyesztés közben a járműveket meg kell állítani, illetve le kell terelni a középső szakaszról, hogy ne legyenek kaszkadőrjelenetbe illő események - bármennyire is kínálja magát a helyszín. Egy biztos, ha valaha is elkészül, nem nehéz a francia Taxi filmek következő részébe a bordeaux-i hídról leugrató Peugeot 508-ast beleképzelni.
Ám ne feledjük, hogy az alagútépítés is őrült összegekbe kerül, és a fenntartási költségek sem elhanyagolhatóak, elég, ha csak a szellőzésre gondolunk, vagy a hatékony tűzoltó rendszerre – ráadásul közel sem olyan impozáns, mint a négytornyos híd. Bár talán nem kellett volna annyit egyeztetni miatta az Unescóval, mint a földfeletti műtárgy esetében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.