Mindentudás egyeteme – Mazda CX-5 2.2 teszt

A Mazda célja a kategória meghódítása a CX-5-tel. Ezúttal a 2,2 literes dízelmotor, az automataváltó és az összkerékhajtás trióját fogtuk vallatóra.

Csizsek Ádám
2013. 03. 03. 6:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem is csoda, hogy ilyesfajta babérokra vágynak a japánok, hiszen a hobbiterepjárók szegmense ennél szerteágazóbb és telítettebb már aligha lehetne. A SUV-k korunkban nagy népszerűségnek örvendenek, aminek okát a robusztus felépítésben, a mokány összképben a tisztességesebb helykínálatban kereshetjük. A CX-5 az SUV-k stílusát mustrálva saját kategóriatársaihoz mérten is filigrán, sportosabb megjelenésűnek számít. A dinamikus összképhez pedig tetszetős részletek társulnak: személyes kedvencem a hűtőmaszk fényszóróban folytatódó króm éle.

A Mazda belül ugyancsak fiatalosabb formákat vonultat fel, amelyeket divatos zongoralakk betét és sportos műszercsoport egészít ki, s az érintőképernyős információs- és szórakoztatórendszer ezúttal is részét képezte a felszereltségnek.




Utóbbiban viszont nem voltunk maradéktalanul megelégedve, habár nem a sebességgel, hanem inkább a kijelző szépségével akadtak gondok, valamint az mp3-számok belistázása kicsit akadozva megy neki. A pixelesség ugyanúgy jellemző rá, mint a műszercsoport jobb szélső körébe applikált fedélzeti számítógép kijelzőjére, s a grafikák sem a legszebbek. Dicséretes viszont a logika és az ergonómia, valamint végre valahára egy jól szóló Bose hifivel sikerült megspékelni az autót. Az összeszerelési minőség, valamint az anyagok ellenben vaskos piros pontot érdemelnek, hiszen már-már prémium színvonalat képvisel a Mazda SUV-jének beltere.

A kényelem terén sincs szégyellnivalója tesztalanyunknak, noha bőséges helykínálatról nem beszélhetünk – mindez viszont nem jelenti azt, hogy ne lenne elégséges a rendelkezésre álló tér, ugyanis elöl-hátul elfér a 180 centi feletti utas is a szépséges, vajbőrrel borított ülésekben. A hátsó üléssor viszont megérdemelten némi dorgálást kap, a fejtámlák alig húzhatóak ki, 175 centiméteres magasság felett kényelmetlenné válik. Bővíthetőség terén jó pontokat jelent a CX-5 40:20:40 felosztásban síkba rendezhető hátsó üléssora.


A motor indítógombjának megnyomásával sem változik nagyot a világ, az utastér elszigeteltsége példás, amit 100, illetve 130 km/h-nál mért hangereje ugyancsak bizonyít, tehát menet közben sem hangoskodik a CX-5, dízel mivoltát kulturált járásával és csendességével hazudtolja meg.

A 2,2 literes négyhengeresből ezúttal 175  lóerőt kapunk, s vele 420 Nm-t. A motorból persze fut szegényebb teljesítményű 150 lovas verzió, az erősebbik kihegyezettebb mivoltát pedig paraméterei is jól mutatják: a csúcsnyomaték 2000-nél ékezik meg, a maximális teljesítményt 4500-nál szolgáltatja a japán dízel, az 5750/1 perces maximális fordulatszám mindeközben a pörgősebb öngyulladósok elitjébe lép. Mindenesetre a combos erőforrás kellemes karakterisztikával bír, amihez a hatfokozatú, gyorsan és rángatásmentesen kapcsoló bolygóműves automata kiváló partner.

A Mazda állandó összkerékhajtással kínálja portékáját, viszont szinte semmilyen beleszólást nem enged a sofőr részéről – nem is szükséges –, ugyanis ügyesen kezeli a rendszer az adott szituációkat. Hiába beszélünk hobbiterepjárókról, a durvább akadályok meghódítását nem érdemes kockáztatni: az első terepszög kicsit kevés lehet, habár az összkerekes rendszer igazán combos képességekkel ruházza fel az autót.

Épp ezért laza talajon, földutakon és sárban, illetve hóban kiválóan boldogul, a fickósabb vezetési élményt garantálva pedig a CX-5 tolja a fenekét valamelyest csúszós viszonyok között. Az összkerékhajtás és az automataváltó párosa első blikkre éhesnek hat, szerencsére azonban nem kell brutális étvágytól tartanunk: kíméletlen városi használat mellett sem gurít le többet 8,5 liternél, országúton a lelkiismeretnek kedves 6 liter alatti tartományban autózhatunk, autópályatempónál pedig 7,5 litert nyakal be a Mazda SUV-je.

A praktikum és a helykínálat mellett a családi választásnál talán a kényelem a legfontosabb, amiből természetesen a futómű is kiveszi a részét. Rugózási komfort terén ügyesen teljesít a Mazda, mindeközben sportosabb, feszesebb karakterisztikával ruházták fel a szakemberek; a kanyarokban meglepően gyors és magabiztos, kiegyensúlyozott, kormányzása pedig pontos és szerethető.


A 175 lóerős verzió csakis összkerékhajtással kérhető. A CX-5 listaára az erősebbik dízelmotorral bruttó 10 millió 110 ezer forintról indul automataváltó nélkül; utóbbi felára 570 000 forint, amit tisztességes ajánlatnak mondhatunk a váltó képességeinek ismeretében. Noha magasnak hangzik a 10 millió Ft feletti alapár, meg kell jegyeznünk, hogy a Revolution felszereltség keretein belül bőséges extra jár az autóhoz, példának okáért a legolcsóbb verzióban sem kell nélkülöznünk a sávtartó asszisztens vagy a guminyomás ellenőrző rendszer segítségét, ahogy a bi-Xenon fényszóró, a Bluetooth-kapcsolat és a prémium Bose hifi is alapfelszereltség. Gyakorlatilag a metálfény és az elektromos napfénytető, illetve a Tom-Tom navigáció jelenthet plusz költséget.

Az írás cikkünk kivonatolt verziója. A teljes verzió ezen a linken elérhető.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.