Nem is csoda, hogy ilyesfajta babérokra vágynak a japánok, hiszen a hobbiterepjárók szegmense ennél szerteágazóbb és telítettebb már aligha lehetne. A SUV-k korunkban nagy népszerűségnek örvendenek, aminek okát a robusztus felépítésben, a mokány összképben a tisztességesebb helykínálatban kereshetjük. A CX-5 az SUV-k stílusát mustrálva saját kategóriatársaihoz mérten is filigrán, sportosabb megjelenésűnek számít. A dinamikus összképhez pedig tetszetős részletek társulnak: személyes kedvencem a hűtőmaszk fényszóróban folytatódó króm éle.
A Mazda belül ugyancsak fiatalosabb formákat vonultat fel, amelyeket divatos zongoralakk betét és sportos műszercsoport egészít ki, s az érintőképernyős információs- és szórakoztatórendszer ezúttal is részét képezte a felszereltségnek.
Utóbbiban viszont nem voltunk maradéktalanul megelégedve, habár nem a sebességgel, hanem inkább a kijelző szépségével akadtak gondok, valamint az mp3-számok belistázása kicsit akadozva megy neki. A pixelesség ugyanúgy jellemző rá, mint a műszercsoport jobb szélső körébe applikált fedélzeti számítógép kijelzőjére, s a grafikák sem a legszebbek. Dicséretes viszont a logika és az ergonómia, valamint végre valahára egy jól szóló Bose hifivel sikerült megspékelni az autót. Az összeszerelési minőség, valamint az anyagok ellenben vaskos piros pontot érdemelnek, hiszen már-már prémium színvonalat képvisel a Mazda SUV-jének beltere.
A kényelem terén sincs szégyellnivalója tesztalanyunknak, noha bőséges helykínálatról nem beszélhetünk – mindez viszont nem jelenti azt, hogy ne lenne elégséges a rendelkezésre álló tér, ugyanis elöl-hátul elfér a 180 centi feletti utas is a szépséges, vajbőrrel borított ülésekben. A hátsó üléssor viszont megérdemelten némi dorgálást kap, a fejtámlák alig húzhatóak ki, 175 centiméteres magasság felett kényelmetlenné válik. Bővíthetőség terén jó pontokat jelent a CX-5 40:20:40 felosztásban síkba rendezhető hátsó üléssora.
A motor indítógombjának megnyomásával sem változik nagyot a világ, az utastér elszigeteltsége példás, amit 100, illetve 130 km/h-nál mért hangereje ugyancsak bizonyít, tehát menet közben sem hangoskodik a CX-5, dízel mivoltát kulturált járásával és csendességével hazudtolja meg.
A 2,2 literes négyhengeresből ezúttal 175 lóerőt kapunk, s vele 420 Nm-t. A motorból persze fut szegényebb teljesítményű 150 lovas verzió, az erősebbik kihegyezettebb mivoltát pedig paraméterei is jól mutatják: a csúcsnyomaték 2000-nél ékezik meg, a maximális teljesítményt 4500-nál szolgáltatja a japán dízel, az 5750/1 perces maximális fordulatszám mindeközben a pörgősebb öngyulladósok elitjébe lép. Mindenesetre a combos erőforrás kellemes karakterisztikával bír, amihez a hatfokozatú, gyorsan és rángatásmentesen kapcsoló bolygóműves automata kiváló partner.
A Mazda állandó összkerékhajtással kínálja portékáját, viszont szinte semmilyen beleszólást nem enged a sofőr részéről – nem is szükséges –, ugyanis ügyesen kezeli a rendszer az adott szituációkat. Hiába beszélünk hobbiterepjárókról, a durvább akadályok meghódítását nem érdemes kockáztatni: az első terepszög kicsit kevés lehet, habár az összkerekes rendszer igazán combos képességekkel ruházza fel az autót.
Épp ezért laza talajon, földutakon és sárban, illetve hóban kiválóan boldogul, a fickósabb vezetési élményt garantálva pedig a CX-5 tolja a fenekét valamelyest csúszós viszonyok között. Az összkerékhajtás és az automataváltó párosa első blikkre éhesnek hat, szerencsére azonban nem kell brutális étvágytól tartanunk: kíméletlen városi használat mellett sem gurít le többet 8,5 liternél, országúton a lelkiismeretnek kedves 6 liter alatti tartományban autózhatunk, autópályatempónál pedig 7,5 litert nyakal be a Mazda SUV-je.
A praktikum és a helykínálat mellett a családi választásnál talán a kényelem a legfontosabb, amiből természetesen a futómű is kiveszi a részét. Rugózási komfort terén ügyesen teljesít a Mazda, mindeközben sportosabb, feszesebb karakterisztikával ruházták fel a szakemberek; a kanyarokban meglepően gyors és magabiztos, kiegyensúlyozott, kormányzása pedig pontos és szerethető.
A 175 lóerős verzió csakis összkerékhajtással kérhető. A CX-5 listaára az erősebbik dízelmotorral bruttó 10 millió 110 ezer forintról indul automataváltó nélkül; utóbbi felára 570 000 forint, amit tisztességes ajánlatnak mondhatunk a váltó képességeinek ismeretében. Noha magasnak hangzik a 10 millió Ft feletti alapár, meg kell jegyeznünk, hogy a Revolution felszereltség keretein belül bőséges extra jár az autóhoz, példának okáért a legolcsóbb verzióban sem kell nélkülöznünk a sávtartó asszisztens vagy a guminyomás ellenőrző rendszer segítségét, ahogy a bi-Xenon fényszóró, a Bluetooth-kapcsolat és a prémium Bose hifi is alapfelszereltség. Gyakorlatilag a metálfény és az elektromos napfénytető, illetve a Tom-Tom navigáció jelenthet plusz költséget.
Az írás cikkünk kivonatolt verziója. A teljes verzió ezen a linken elérhető.