Nehéz az élet: konfigurálható a Rolls-Royce Wraith

A Rolls-Royce háza táján nem csak legenda, hogy a mérnökök élete csupa játék és mese, s a határtalan költségvetés bizony a végeredményen is meglátszik.

Sütő Zsolt
2013. 03. 13. 6:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az új Wraith még a kínálaton belül is mindenből a legjobbat, és csakis a legjobbat kapta. Noha az újdonság a Ghost alapjaira építkezik, tengelytávolsága 18 centiméterrel kurtább, igaz a 3,11 méteres érték ezzel együtt sem fog szűkösségről árulkodni. Az agilitást a futómű finomhangolása is segíti, így például a hátsó tengelytávolság 2,5 centiméterrel nőtt, de a konstrukció velejét mégiscsak a változtatható karakterisztikájú légrugók és az adaptív lengéscsillapítók adják.

Nem szabad hát meglepődni, amikor a szedános formáit levetkőző légvonalas kupé a kanyarokban is elhúz mellettünk. A tervezők fantáziája hasonlóan szabadon szárnyalhatott, igaz a szögletes orr és a Bentley Continentaléhoz hasonlítható fastback tetővonal sziluettje némi kontrasztot képez.


Noha az 5,27 méter hosszú Wraith C oszlopa mögött ezúttal is lehetőség nyílik utasként elrejtőzni, az új modell egyértelműen vezetőközpontú autónak készült, s bizony a 6,6 literes V12-es motor 632 tagú ménese nem is adhat okot a panaszra. A teljesítmény azonban annak ellenére is bagatell jellemző, hogy a Wraith a márka történelmének rekordere, rugalmasságban és a nagy tömeg repítésekor ugyanis a nyomatéké a főszerep, úgyhogy tessék erősen megkapaszkodni: 1500-as fordulattól hegyomlásnyi 880 newtonméter tépi az abroncsokat.

Korábban ezeket az adatokat nem is publikálta a Rolls, mondván minden „elegendő”, s ilyen tekintetben valóban felesleges is a számháború hadüzenete. Mindenesetre a 2,3 tonnás nagyvad 4,6 szekundum alatt teljesítené a nemességéhez nem is illő 100-as sprintet, s a flúgos futam csak az elektronikusan korlátozott 250 km/h-s felső határértéknél ér véget. A fogyasztás pedzegetése már végképp illetlenség, de a gyáriak örökké optimista adatai 14 literes vegyes étvágyat ígérnek, míg városban „szerény” 21 litert küld túlvilágra minden kísértetek szelleme.

A spórolásban egyébként a ZF nyolcfokozatú automata váltójának is szerepe van. A szerkezet minden korábbinál több információt kap, ugyanis az optimális váltások megítéléséhez még a navigációs rendszertől is kap adatokat, például hogy egy kanyarkombináció első ívét követő rövid egyenesben nem szükséges felváltani – zseniális.

Ami az utasteret illeti, ott a luxus burjánzása olyan mértéket ölt, hogy a tulajdonosok vélhetően maguk sem tudják majd megfelelően értékelni, mivel is állnak szemben: hosszú napokon át válogatott bőrkárpitok, a világ túlvégéről származó, végtelen folyókon leúsztatott fa alapanyagokból készült borítások a legtapasztaltabb kézműves mesterek tálalásában. Az olyan ordítóan finom megoldásokhoz, mint a klímakonzol hagyományos kezelőszervei, csúcstechnológia társul, legyen szó multimédiás központi rendszerről, okostelefonok kompatibilitásáról vagy éppen intelligens asszisztens berendezésekről.

És az ár? A kérdés önmagában is derogál a forgalmazóknak, s kívánságoktól függően bizonyára csak a csillagos ég adhatna választ, de eltévedt verebek nagyságrendileg nettó 70-75 millió forintnak megfelelő belépőről csiripelnek – ennyi szépségért ez valójában csak aprópénz.


Nem sokkal a bemutató után a Rolls-Royce hivatalos weboldalán lehetőség nyílt a Wraith konfigurálására is, így aztán magunk is eljátszottunk a gondolattal, hogy milyen is lenne a saját szellemünk. Nos, villámgyorsan bebizonyosodott, hogy gazdagnak lenni nehéz is lehet, hiszen a gyönyörű túraautó opciós tételeinek sokszínűségével nem is olyan könnyű szép végeredményre jutni, így kedvenc színeink válogatásából könnyedén kisülhet egy minden eleganciát mellőző ripacs négykerekű is.

A feladatnak csak akkor érdemes nekiveselkedni, ha nem csak dollár-, de időmilliomosok is vagyunk, hiszen még azt is magunk határozzuk meg, hogy az öltések mentén milyen szín alkosson kontrasztot a kárpittal, sőt Emily lehet aranyból is, és akár világíthat. Az opciós tételekről most nem érdemes szólni, nyilván mindent be kell jelölni, hiszen az olyan apróságok, mint a gyakran kompakt modellekben is szériafelszerelésnek számító adaptív tempomat vagy a szellőztetett ülések, a Wraith-ben alapesetben nincsenek benne.

Érdekesség, hogy az autó oldalára rendelhető csíkot a Földön csupán egy maroknyi művész lenne képes megfesteni, de mi még Mark Courttal is kiszúrhatunk, aki a Rollsnál erre egyedüliként hivatott. Kérjenek hát nyugodtan párhuzamosokat, ami bizony igencsak sokat emel az autó értékén, megítélésén!

Ezek után már csak egy gondolat bánt minket: minthogy nemrégiben egy vadonatúj tesztautónkon úgy hajtott át egy BKV-busz, mintha csak egy felmosórongy állt volna az útjában, van egy sanda gyanúnk, hogy a hasonlóan felelőtlen pilóták egy olyan műremekkel sem bánnának másként, mint a Wraith, ami még a puszta anyagiak birtokában sem lenne kifogástalanul javítható.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.