Száguldó bástya – BMW 7 High Security bemutató

A BMW 7-es sorozatának legbiztonságosabb, High Security változata ugyanis nem csupán a bajorok, hanem egyenesen a szériaautók legvédelmezőbb típusa.

Vajda János
2013. 03. 24. 6:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mi sem bizonyítja jobban a Security részleg szigorú bizalmasságát, minthogy Wilfredo Rohwedder azt sem engedte, hogy egy fotót készítsünk róla, az elkerített részlegben kiállított szuperbiztonságos 7-es sorozatot pedig kívülről igen, belülről viszont nem fényképezhettük le. Továbbá az első viccesebb megjegyzés után meglehetősen elkomolyodott interjúalanyunk arca, amiből rögtön következtethettünk, hogy ez nem az a beszélgetés, ahol a mókázásnak helye van.

A Security részleg dolgozói rettenetesen komolyan veszik munkájukat, ami nem is csoda: olyan embereknek építenek autókat, akik fokozott veszélynek vannak kitéve, az életek védelme pedig nem gyerekjáték. Ráadásul pedig azok is veszélyben vannak, akik ezt a tevékenységet űzik. A márkánál három kategória létezik. Az első az úgynevezett VR4 osztály, ahova jelenleg két gyári modell, az 5-ös sorozatú és az X5-ös Security tartozik.

Ezek a bajorok például kézi fegyverek ellen nyújtanak megfelelő védelmet, egészen 0.44-es Magnum kaliberig. A következő osztály a Security Plus – jelenleg kizárólag az X5-öst rendelhetik az ügyfelek ilyen formában; a 6-os osztálynak megfelelő típus fejlesztésénél az volt a lényeg, hogy a széles körben elterjedt AK–47 típusú gépkarabéllyal indított támadások ellen megvédje az utasokat. A harmadik kategória képviselője volt az általunk vizslatott 7-es sorozat – ilyen komoly védelemmel kizárólag a cég zászlóshajóját lehet megvásárolni, méghozzá csakis hosszított kivitelben. A BMW High Security néven bocsátja piacra a csúcsmodellt, amit a széria két legizmosabb, duplaturbós erőforrásával lehet megrendelni: a 4,4 literes, 450 lóerős V8-assal (50i), valamint a hatliteres, 544 lovas V12-essel (60i).

Mindkét erőforrás a hátsó kerekeket hajtja, az erőátvitelről pedig a remek nyolcfokozatú automataváltó gondoskodik. Hogy miért csak ilyen komoly teljesítménnyel kérhetünk maximális védelmet nyújtó 7-est, arra a tömeg és az ár a válasz: utóbbi nem nyilvános, ám annyit megtudtunk, hogy a felszereltség függvényében simán lehet a „sima” változat 5-6-szorosa (akár 200 millió forint). És a tömeg? Most kapaszkodjanak: üresen a V12-es erőforrással közel 4 tonnát nyom az 5,22 méter hosszú bálna.

Ebből természetesen az következik, hogy egyszerű B-kategóriás jogosítvánnyal nem vezethetjük a védelmező BMW-t. De ez nem is gond, hiszen általában úgysem a tulajdonosok a sofőrök ezekben az autókban. A bajorok például egészen speciális képzéseket tartanak, ahol szinte minden elképzelhető támadási/menekülési helyzetre megoldást kínálnak a vezetőknek. A 760-as csúcsmodell például 6,2 másodperc alatt képes teljesíteni a 0–100 km/h-s sprintidőt, miközben csak 210 km/h-nál vet véget a száguldásnak az elektronika, míg a gyártó 14,5 literes vegyes fogyasztást társít a típushoz – a V8-as kivitelről nem állnak rendelkezésre pontos adatok, de számításaink szerint lényegesen takarékosabb, a menetteljesítmények terén pedig alig szerényebbek a képességei.

De hogy mitől is nyom 4 tonnát az autó? Erre a kérdésre a szinte elképzelhetetlenül komoly páncélozás a válasz. És tudják, hogy mi a legmeghökkentőbb? Az, hogy kívülről mindebből semmit nem lehet észrevenni, a különleges 7-es így pont úgy megbújik kaméleonként a forgalomban, akár társai. Az eredmény pedig önmagáért beszél: a teljes autó megfelel a VR7-es minősítésnek, bizonyos pontokon pedig eléri a típus a VR9-es szintet. Magyarul gyakorlatilag elpusztíthatatlan a bástya: a cél a terroristatámadások elleni védelem, így az autó alja aknaálló, a nagy kaliberű fegyverek nem jelentenek problémát, néhány szinte nem is életszerű véglettől eltekintve igencsak nehéz olyan szituációt elképzelni, amelyben ne tudna helytállni a High Security 7-es.


Amennyiben mozgásképtelenné válnánk, vagyis ha a páncélozatlan motor vagy akár az ultraerős és természetesen méregdrága, úgynevezett PAX rendszerű 19 colos Michelin abroncsok – amelyek 50 kilométert képesek kitartani a sérülés után maximálisan 80 km/h-s tempóval – feladnák a küzdelmet, még mindig komoly esélyeik vannak az utasoknak a megmenekülésre. Az autónak a kék villogók mellett nem csupán szirénái vannak, de természetesen automatikusan, vagy akár gombnyomásra segítséget tud bármikor hívni, sőt, hangosbeszélőnk is akad. A két teljes méretű akkumulátorral operáló dupla energiaellátás magától értetődik.

Az extrák armadája elképzelhetetlenül széles, a listán pedig olyan finomságokat is megtalálhatunk, mint az önműködő tűzoltó rendszer, vagy a levegővizsgáló, ami mérges gázok érzékelése esetén egy szemvillanás alatt lezárja a hermetikusan szigetelő utasteret – az oxigénellátásról persze nem kell félni, az autó ezt is megoldja. A fejlesztés során természetesen nem csak a karosszéria elemeit és az alvázat dolgozták át a fejlesztők, de a különleges opciók végett a lemezek alatt sem lehet összehasonlítani a „sima” 7-esekkel a High Security verziót.

A futómű, a kormánymű és a fékrendszer jelentős megerősítése a magas tömeg természetes velejárója. Bár a hirtelen manőverezés és a szlalomozás nem az erőd kedvence, viszont a szakértő elmondása szerint meglepő, hogy mennyire jó vezetni az limuzint, s a féktávok is megfelelnek egy átlagos személyautóénak.

Az írás bemutatónk kivonata. A teljes anyagot ezen a linken érheti el.


Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.