Azért mégiscsak a szovjet autóipar presztízsjárművei voltak, kis túlzással a keleti blokk Mercedesei. A Volgák tekintélyes mérete és határozott megjelenése már kiskoromtól fogva nagy hatással volt rám, mi több, tanulóvezető-autómat szintúgy a Volgának köszönhetem, de ennek kalandos történetéről majd a cikk végén rántom le a leplet.
Most magasztos cél hajt, ami nem más, mint hogy lássak Volgákat versenypályán, amint ordító motorral rajzolják fel az íveket az aszfaltra. Az sem tántorít vissza, hogy egészen Lettországig kell utaznom egy ilyen különlegességért a világháló gyorsfolyású csatornáin. Igen, fenn északon, a lettek keltették újra életre 2010-ben Csipkerózsika-álmából a Dzintara Volga versenysorozatot.
Arról a legendás versenysorozatról van szó, amely taxisofőrök hétvégi amatőr versenyeként indult a hatvanas évek derekán, és egészen a kilencvenes évekig töretlenül zajlott a Szovjetunióban. Kezdetben majdhogynem utcai Volga M21-esekkel álltak a rajtrácsra a lelkes sofőrök, majd ahogy nőtt a sorozat népszerűsége, a nevezési listákon megjelentek a komolyan átalakított, vérbeli verseny-Volgák is. 1966-tól már igazi versenypályákon, komoly csapatokkal folytak a küzdelmek, és az idő múlásával a legelismertebb szovjet versenyek közé lépett a széria.
Egy korabeli újságcikk szerint a pályaautóvá átalakított Volga 24-esek legnagyobb teljesítménye akkoriban elérte a 175 lóerőt. A könnyített karosszériájú, felpaprikázott motorral, módosított futóművel és fékrendszerrel felvértezett versenygépek 200 km/h feletti végsebességre is képesek voltak. Szerencsére a hagyományok olyannyira erősek a Volga-imádók lettországi táborában, hogy 2010 óta a Dzintara Volgát rendre megrendezik minden évben, sőt 2012-ben a pálya-Volgák ellátogattak szülővárosukba, Nyizsnyij Novgorodba is, méghozzá egyenesen a Nyizsegorodszkoje ringre, a Motul Gorky Classic betétfutamaként.
Ami a szabályokat illeti, a versenyautók átalakítására szigorú előírások vannak, hogy megőrizzék történelmi jellegüket – például kizárólag eredeti karburátorokat lehet használni, és a járművek saját tömege sem lehet kevesebb 1200 kilogrammnál. De miért Gorky Classic? Mert a Volga-menti Nyizsnyij Novgorod 1932 és 1990 között a Gorkij nevet viselte, s innen kapta a Volgákat is gyártó vállalat a Gorkiji Autógyár (Gorkij Avtomobil Zavod – GAZ) nevet.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!