Abroncsok DOT-jelzése: nem csak az új gumi jó

Egyre több vásárlót foglalkoztat abroncsvásárlás során a gumin elhelyezett DOT-szám, amely a gyártás időpontját hivatott jelezni.

Vajda János
2013. 04. 19. 4:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hogy miért? A gumiabroncs tartós fogyasztási eszköz: a hozzáértők szerint szakszerű tárolás esetén a nem használt abroncs öt évig mindenképpen újnak tekinthető. A gyártási folyamat során a gumiba olyan adalékanyagok kerülnek, amelyek megakadályozzák a minőségromlást, az elöregedést és a futóteljesítmény romlását. Ezek az adalékanyagok biztosítják, hogy az abroncs tulajdonságai élethosszig megmaradjanak.

Szakértők szerint a gyártás után öt évvel felszerelt – szakszerűen tárolt – abroncsok öt évig használhatók. Mindez persze azt is jelenti, hogy a keveset autózóknak különösen érdemes figyelniük a DOT-számra, hiszen ha megvásárolnak egy ötéves új abroncsot, de további öt év alatt azt nem használják el, akkor értékes éveket veszíthetnek el – alacsony futásteljesítmény esetén tehát minden év számít.


A DOT-szám a gumiabroncsok oldalfalán található jelölés, melynek utolsó 4 karaktere árulja el a gyártás időpontját. Ebből az első kettő a gyártási év hetét, a második kettő az évet jelöli. Hivatalos, legális vásárlás esetén egyébként semmiféle garanciális hátrány nem érheti a fogyasztót, mert a garancia a vásárlás napjától érvényes, nem a gumiabroncs gyártási idejétől. A lényeg tehát, hogy ha néhány évvel ezelőtt gyártott, korábban nem használt abroncsot találunk jó áron, nyugodtan vegyük meg – legalábbis ha nem autózunk keveset –, nem fogunk rossz üzletet kötni.

Egyébként a statisztikák szerint öt évnél idősebb új abroncsokat csak igazán ritkán értékesítenek, de ezekkel már nem árt vigyázni: a gyártástól számított tizedik év után már nem ajánlott semmiféle abroncsot használni, mint ahogy a különféle ápolószerek használata sem javallott. Végül ne feledjék, a gyorsan érkező tavasz alkalmával igencsak sürgőssé vált a téli abroncsok lecserélése, hiszen a 18-22 fokos meleget már nem bírják károsodás nélkül a hidegebb időre tervezett köpenyek, amelyeknek téli teljesítménye így jelentősen csökkenhet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.