Aktív családi kör – Toyota RAV4 menetpróba

A Toyota a megújult RAV4-essel próbál a lehető legteljesebb módon megfelelni a mind sokrétűbb kívánalmaknak – menetpróbán a legfrissebb példány.

Csizsek Ádám
2013. 04. 12. 5:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Míg korábban a gyártók nem is igen készítettek kétkerék-meghajtású kiviteleket, mára a forgalom jelentős hányadát adják a 4×2-es modellek, az összkerékhajtásúakat pedig javarészt azok választják, akiknek valóban szükségük van az általa biztosított előnyökre. A Toyota persze nagy öreg a szakmában, hiszen a RAV4 1994-ben debütált első generációjával a japán márka teremtette meg az életstílussal társuló négykerekűek eszmei alapjait. A fejlődés már egyértelmű következmény volt, hiszen a túrázni, szörfözni, sportolni vagy egyszerűen utazni szerető családosok egyre szabadabban szárnyaló igényeit kellett kielégíteni.

Az autó fő vonzerejét formái hordozzák, a Toyota ugyanis alaposan ügyelt arra, hogy a RAV4 a lehető legjobban illeszkedjen a palettába (teszten az elődmodell), ennek megfelelően az Aurison látott szúrós tekintet, a figyelmet a márkajelre irányító vonalak és a sportosságot előtérbe helyező részletek ugyanúgy megtalálhatók az újdonságon.

 

Alul műanyag borítás fut végig, aminek ezúttal gyakorlati haszna is van az autó alsó 10 centijének megóvása mellett: az elmés kialakítás révén még a legnagyobb dagonya után sem lesz vizes, sáros a küszöb belső része. A jellegzetes idomokat felvonultató és egységes külső mellé formai szempontból kuszább utastér jár. Noha az anyagminőség és az összeszerelés példásra sikerült, a vonalak diszharmóniája lerontja az összképet. A folyadékkristályos kijelzők továbbra is ódivatúnak hatnak, a szent kvarcórával viszont semmi gond nem lenne, ha valamivel szebb környezetbe ültették volna.

A műszercsoport szintén nem passzol egy hobbiterepjáróba, kis mérete és inkább aranyosnak nevezhető kialakítása miatt egy Yarisban még megállná a helyét, ám itt komolytalannak hat. A magasabb felszereltségekhez járó, bőrrel varrott műszerfal viszont üde színfolt, a karbonbetét ellenben stílusidegen elem.

A helykínálat már piros pontokhoz segíti az új RAV4-et, hiszen a bőséges hátsó tér mellett elöl is tágas az autó, s még az opcionális tetőablak sem kurtítja meg jelentősen a fejteret, 180 centis magasságommal a fejem búbja felett még így is maradt fél arasz a tetőkárpitig. A kétkerék-meghajtást ezúttal mellőzte a Toyota, ehelyett az új összkerékhajtási rendszer kipróbálása mellett szereztük meg az első tapasztalatokat az autóval. Az időjárás mindehhez kiváló alapot képzett, az esőzések nyomán mély és csúszós sárréteg maradt a pilisi erdőségben, tehát a RAV4-et marcona körülmények között vallathattuk.

Az állandó összkerékhajtás mellé ezúttal a japánok kétliteres, négyhengeres szelepvezérléssel ízesített benzinmotorja szegődött 151 lóerővel és fokozatmentes CVT váltóval. A körülményekre való tekintettel a fogyasztásról sajnos nem tudok nyilatkozni, ellenben a kulturált működés és a fokozatmentes váltóval felépített összhang kellemes párossá teszi tesztalanyunkat. A halk működés nem csupán a motor erénye, a húzósabb buckákat magunk mögé tudva sem csikarhattunk ki zavaró nyiszogást vagy zörgést a kárpitokból, azaz az összerakottság példás szintet képvisel. Ahogy a négykerékhajtás sem vérzett el, pedig alapos próbatételnek nem volt híján. Az egyszerűbb földutas szakasztól kezdve az épített akadálypályáig mindenütt elboldogul az autó, csupán az alapos csavaráskor érződik feszesnek a futómű, ám az épített úton szükség van az oldaldőlés mérséklésére.

Vezethetőségből tehát abszolút jelesre vizsgázott a RAV4, ahogy a minőség és az összeszerelés szintén mellette áll, képességei okán méltán nevezhetjük a kategória egyik legjobbjának, ám a végső ítélethez az árlista alapos böngészése is hozzájárul. A kétliteres benzines négykerék-meghajtású modell kézi váltóval és tisztességes alapfelszereltséggel 6,85 millió forinttól indul, tehát elfogadható áron juthatunk hozzá, míg majd’ 1 milliós feláron a normafelszereltségnek megfelelő Style csomag előnyeit is élvezhetjük; többek között xenon fényszórókat, érintőképernyős multimédiás rendszert, tolatókamerát, kétzónás klímát és még sok apróságot kapunk.

 

A bőrt és ülésfűtést, napfénytetőt, sávtartó asszisztenst, valamint holttérfigyelőt is tartalmazó Premium csomag 2,23 millióval kóstál többet az alapnál. Az automata felára 490 000 Ft. A 150 lóerős 2,2-es dízelmotor összkerékhajtással 8 milliótól indul, de belőle akár elsőkerekest is kaphatunk picivel 7 millió alatt. A kínálat csúcsán a makulátlan felszereltségű, 4×4-es dízel verzió áll, érte 10,67 milliót kell letenni az asztalra.
A konkurenciával szemben összehasonlítási alapként az összkerekes, 150 lovas kétliterest tekinthetjük a normafelszereltséget jelentő Style szinttel, hiszen valószínűsíthetően ő lesz a kínálat legnépszerűbb darabja. A hasonlóan kiváló kártyákkal játszó, de utasterében valamicskével jobb Mazda CX-5 9,45 millióval licitálja túl a RAV4 8,97 milliós árát, noha a Mazda valamivel bővebb felszereltséget ad, tehát nagyjából döntetlenben állnak.

A Hyundai a szimpatikus ix35-öt 136 és 184 lóerővel tudja adni, utóbbiért még csúcsfelszereltség esetében is 9,49 milliós árról beszélünk, tehát a koreai lehet a választék legértékarányosabb tagja, ahogy a hasonlóan mért Kia Sportage esetében sem méltatlankodhatnánk. Érdekes módon a Volkswagen sem túlárazott, ugyanis a hasonlóan felszerelt, 140 lovas kétliteres Tiguan 9,5 millió körül mozog, de nem mehetünk el szó nélkül a Honda CR-V mellett sem, ami 2,2 literes dízelmotorjával normaáron 9,4 millió forintért kelleti magát.

Az írás tesztünk rövidített változata. A teljes cikk ezen a linken érhető el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.