Manapság nem ritka, hogy tesztjeink során olyan alacsony fogyasztást mérhetünk egy-egy tesztalanynál, ami évekkel ezelőtt még elképzelhetetlen lett volna, sőt két évtizede egyenesen az elmegyógyintézetbe vittek volna, ha 6 liter alatti fogyasztású 184 lóerős, automataváltós autót vizionálok. Azonban a mérnökök kemény munkája meghozta gyümölcsét, s a fogyasztási értékek mellett immáron hatásfokukra is büszkék lehetnek a mai motorok, főleg a dízelüzeműek.
Az 1980-as években a benzinmotorok nagyjából 23 százalékos effektív hatásfokkal bírtak, a dízelek 28 százalékot tudtak, ami tömören azt jelenti, hogy a kerekek és a segédberendezések hajtására a benzin energiatartalmának kevesebb mint harmadát fordíthattuk a motorok bizonyos veszteségei miatt. Csodát persze nem lehet tenni, hiszen egyes veszteségtípusok sohasem lesznek eliminálhatóak, mégis, mára az előbb említett értékeket messze felülmúlta az ipar.
A legfrissebb, 2,2 literes Mercedes–Benz dízelmotor példának okáért immáron 42 százalékos hatásfokkal licitálhat rá egy modern széntüzelésű erőmű 38 százalékos hatásfokára, de egy átlagos modern önygulladós is 40 százalék környékén jár. Az eddigiek pedig akár az elektromos autók piacát is felforgathatják, hiszen az általuk elhasznált áram megtermelésére visszavezetve arra juthatunk, hogy egy kilométer megtétele alatt a brit adatok szerint 75-80 gramm károsanyag kibocsátásával járó elektromos áramot fogyasztanak el. Ehhez képest ma már bőven kapni szinte minden márka kínálatában 100 g/km alatti értéket produkáló modellt, tehát nagyon közel kerül egymáshoz a hagyományos és az alternatív hajtás.
Mindez persze csak a jelen viszonyok közt mérlegelendő probléma, ugyanis a megújuló energiaforrások terjedésével az elektromos autózásra kalkulált kibocsátás is egyre csökken. Példának okáért a nagy arányban atomenergiát preferáló franciáknál a villanyautózás esetében 12 g/km-es megtakarításhoz juthatunk.
Noha ezúttal nem célunk összeugrasztani az elektromos autók híveit a hagyományos hajtásra voksolókkal, mégis érdemes megállni egy pillanatra és elgondolkodni az autóipar mérhetetlen fejlődésén.