Noha a klasszikus értelemben vett első terepjáró a második világháború okán életre hívott Willys Jeep, illetve a háború után Európában első Land Rover volt, a négykerékhajtás és a járatlan utak meghódítása e korszak előtt is folyt, igaz egyedibb, különcebb és munkásabb járművekkel, jórészt a hadsereg által.
Akárhogy is nézzük, a terepjárás lényégben két dologra jó igazán: kalandra és munkára. Egyéb okokból racionális hozzáállást követve nem ül az ember fia magas, összkerékhajtással is felvértezett bádogdobozba, főleg, ha a háborús vonalat pacifizmusom okán nem érintem. Természetesen a századfordulón a kaland témakörébe még egészen más jellegű dolgok tartoztak, a terepjárás leginkább a mezőgazdasági, erdészeti munkához, illetve az ezekhez szükséges feladatok elvégzéséhez volt köthető.
Amennyiben teljesen a gyökerekig kívánunk ásni, még a belsőégésű motort, mint fő hajtóegységet is elhagyhatjuk, ugyanis maga a négykerékhajtás első ízben bizony egy gőzgéppel hajtott vontatójárművön került kialakításra. Bramah Joseph Diplock szabadalmaztatta a komplett rendszert, amely egyébként a ma is ritkán használatos négykerék-kormányzást is tartalmazott, ráadásul mindkét tengelyen, illetve középen differenciálművel látta el a szerkezetet.
Mindez 1893-ban történt, amikor a vasút már javában dolgozott, így annak sebességével semmiképp sem vehette fel a verseny a javarészt terhek vontatására szánt jármű, ám a négykerékhajtás miatt nyilván olyan helyekre is el tudta juttatni szállítmányát, ahova a sínek már nem értek el. A következő lépcsőfokot az autós szakmában jól ismert Porsche név fémjelzi. A XIX. század végén Ferdinand Porsche a bécsi székhelyű Hofwagenfabrik Ludwig Lohner & Co.-val karöltve alkotta meg különleges négykerekűjét, amelynek minden egyes kerekéhez egy villanymotort társított. Halkan megjegyzem, hogy az 1900-ban járunk, az az évi a párizsi világkiállításon mutatták be a modellt.
A csak Lohner-Porsche néven emlegetett összkerekes szerzet azonban igazán sosem bírt nagy jelentőséggel, ugyanis a szakma az infrastruktúra hiánya okán (ismerős, nemde?) nem értékelte az egyébként erős, és jó menetdinamikát biztosító elektromos hajtást akkoriban.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!