Jó az öreg a háznál? – BMW X1 xDrive20d Aut. teszt

Ezúttal a BMW X1 kerül nagyító alá, méghozzá meglehetősen józan formában. A kétliteres dízelmotorral társított összkerékhajtás továbbra is jó páros.

Vajda János
2013. 04. 11. 5:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az importőr nem meglepő módon az ügyfélkör kedvenc hajtáslánc-konfigurációjában rendelte le a tesztautót, vagyis a jól ismert 184 lóerős 20d dízelmotor a világ egyik legjobb automata váltójaként aposztrofált nyolcfokozatú, bolygóműves ZF-szerkezeten keresztül juttatja nyomatékát a négy kerékhez az xDrive összkerékhajtáson keresztül. Bár a szinte érintetlenül hagyott külső alapján nehéz felismerni a frissített X1-et, a modellközi beavatkozás nagyon jót tett a hobbiterepesnek, hiszen a BMW az ügyfelek negatív észrevételeiből okulva nyúlt az autóhoz, így többek között élhetőbbé varázsolták a mérnökök a futóművet, az utastérben pedig egy fokkal jobb anyagokat használ fel a gyártó.

Az E90-estől örökölt alkotóelemeknek köszönhetően a 4,5 méternél kompaktabb X1 utasterében továbbra is a hagyományos bajor formavilág köszön vissza. Noha a minőségérzet javult valamelyest, azért nem esünk hanyatt a fejlődéstől: a műszerfal középső és alsó része bizony kemény műanyagozást kapott, sőt néhány pontatlan illesztést és sorjás élt is találtunk a belsőben.

Fentieket leszámítva nehéz éles kritikával élni a beltér kialakítását illetően, amely a gyártótól megszokottan távolságtartóan funkcionális, átgondolt, és nagyszerűen tükrözi az aprólékos tervezést. Elöl a kényelemmel és a helykínálattal szerencsére minden rendben van, egyedül a komorabb fekete berendezés, illetve a navigációs rendszer hiánya hozott némi sivárságot a prémium összképet néhol mellőző tesztautóba.

A hátsó traktusban a körülbelül 15 centiméterrel rövidebb hossz ellenére hasonló a helykínálat, mint a 3-as kombi verziójában, amit bár sokan kritizálnak, a gyakorlatban, helyes első ülésbeállítással 190 centiméteres felnőttek számára is elegendő. Ugyanez mondható el az alaphelyzetben 420 literes csomagtérről is, annak ellenére, hogy 70 literrel kisebb, mint a puttonyos 3-as esetében. Figyelmességként még apróbb tárgyak tárolására alkalmas rekeszeket is kapunk, igaz, a legtöbb szerethető részlethez hasonlóan ezekért is felárat kell fizetnünk. A 40:20:40 arányban osztott hátsó üléstámlák legalább jó szolgálatot tesznek.

A szerethető dolgokért azért mégsem fáj annyira a pénzköltés, az X1 pedig bővelkedik ezekben. Mind közül az egyik legjobb a hajtáslánc. Ha helyet foglalunk a széles hátúak számára az állítható oldaltámasz ellenére is szűk sportülésben, könnyen otthon érezhetjük magunkat. A tökéletes kiszolgálásról a villámgyorsan, ám mégis az esetek többségében rendkívül finoman és gazdaságosan kapcsoló nyolcfokozatú bolygóműves automata gondoskodik, amely jól beosztja a dízelmotor 1300-as fordulatnál ébredező nyomatékát. A takarékosság oltárán feláldozott finom járást a start-stop elektronika feledteti – igaz, a mérnökök heves próbálkozásuk ellenére sem tudták még áthidalni az öngyulladós technika indításánál keletkező rángást.

Viszont ez a jelenség még bőven belefér az ebben a kategóriában korrekt szintbe, főleg mert nagyobb tempónál – mikor a motorzaj a háttérbe szorul – a kategóriához képest csendben siklik az autó, ahogy azt hangerőmérőnk is bizonyította. Olyannyira, hogy 130 km/h-nál éppen csak 1 decibellel hangosabb a nála alacsonyabb és jobban hangszigetelt 5-ösnél, még bőven ideális csendet teremtve a szellős kabinban. Emellett a fogyasztásra sem lehet panasz: ha nem használjuk ki a méréseink szerinti 8 másodperces 0–100-as sprintet, akkor gond nélkül 6,5-7 literes fogyasztási értékek szegődhetnek mellénk. Normakörünkön ráadásul 5,7 literrel is beérte az összkerékhajtású autó, ami alig marad el a gyárilag ígért 5,4-es értéktől.

Főleg ha úgy nézzük, hogy a 184 lóerős teljesítmény bőven elég ahhoz is, hogy elővegyük sportos énünket és az automatát a dinamikusabb használatot szolgálni hivatott üzemmódba kapcsolva örömködjünk kicsit. Ebben a sárban, kavicson és aszfalton is remekül, kellő kiegyensúlyozottsággal dolgozó összkerékhajtási rendszer mellett az alap futómű is partner. A hangolás BMW-hez méltán feszes, ami inkább alacsony tempónál válhat zavaróvá, de sietve, vagy nagyobb úthibákkal szembesülve már kijön az okos és igényes összeállítás előnye is: itt már a csillapítás kellemes, főleg annak tükrében, hogy végig stabilan, komoly oldaldőlés nélkül, sőt kimondottan gyorsan közlekedhetünk a kemény oldalfalú, defektmentes abroncsokkal szerelt X1-gyel.

A harmonikus viselkedésben az épeszű méretű, 17 colos kerékszettnek is lényeges szerepe van: hiába a kemény abroncsok, az alapméretnek köszönhetően az oldalfalmagasság tisztességes, így szépen kirugózik a crossover. A BMW elmondása szerint egyébként a mérnökök is sokat dolgoztak a futómű rugózásának barátságosabbá tételén, s bár továbbra sem számíthatunk varázsszőnyeg-effektusra, már igazán nem szidhatjuk az autót.

Noha az X1 kielégítő bizonyítvánnyal szerepelt tesztünk során, mégsem tudjuk a legjobb ajánlataink között számon tartani, ugyanennyi pénzért ugyanis már házon belül is elgondolkodtató ajánlatokkal szembesülhetünk: a jóval fejlettebb, úgynevezett F-es platformra épített új 3-as kombi összkerékhajtással vészesen hasonló árcédulával kelleti magát, és bár hasmagassága alacsonyabb, összességében egy nagyobb csomagterű és jóval modernebb autóról beszélhetünk.

Amennyiben ragaszkodnánk a terepjárós felépítéshez, a hasonló konfigurációban nagyságrendileg tíz százalékkal drágább, ám szintén sokkal fejlettebb, nagyobb és jobb X3 lehet ideális választás, hiszen a 20d motorral, négykerékhajtással együtt 10,3 millió forintos alapár túl sok pénz ahhoz, hogy korábbi generációjú, kissé sótlan autót vásároljunk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.