Nyárra talán a jó lelkűek látnak parányi javulást, ősz végére látható érré duzzadva sejlik fel némi pénz a bürokrácia útvesztőin át az útfelújításra szánt zsebben, aztán a tél első, enyhén fagyos, útfelújításra már épp alkalmatlan napjaira megjelennek az aszfalttal gőzölgő csapatok vert hadai hazánk útjain, és mire feleszmélünk, a körforgás új ciklust kezd – csak az utak minősége nem javul.
Nem kétség, lehetne máshogy, jobban is csinálni, mutathatjuk jobb sorsú északi barátaink példáit, de tudjuk, a feltételes módban íródott mondatok gyakorlati haszna igen kevés, ezért inkább nézzük meg, hogyan tudjuk minimalizálni a kátyúk okozta veszteségeinket.
Igen, jól gondolják sokan: nem kell beléjük hajtani. Az elkerülés záloga tehát nem más, mint a sebesség csökkentése és a követési távolság növelése, mert így előbb észrevesszük a sunyin meglapuló kátyút, illetve több időnk jut kikerülni. Abban az esetben, ha nem sikerül kikerülni és mindenképp meg kell ismertetnünk autónkat a gödörrel, sokat számít a becsapódás dinamikája, tehát érdemes minél inkább lelassítani, csökkentve a járművünket érő erőhatást. Ám vigyázzunk arra, hogy közvetlenül a kátyún áthaladáskor már ne fékezzünk, hogy a kerék ne átcsússzon, hanem átgördüljön a gödrön.
Fontos, hogy kerüljük a hirtelen manővereket, mert főleg nagy sebesség mellett elrántva a kormányt, illetve hirtelen fékezéskor könnyen elveszthetjük uralmunkat autónk felett, vagy belénk koccanhatnak – a baleset pedig sokkal nagyobb baj lehet, mint a kátyúkár. Mindenképp ajánlott óvatosabban, körültekintőbben közlekedni, kerülni az úttest szélét, mely sok esetben a padkánál megsüllyed, letöredezik.
Érdemes követni az előttünk haladó járművek mozgását – ha mindenki lassít előttünk vagy kerül valamelyik irányba, ott gyanakodjunk, hogy úthiba van a burkolaton. Főleg országúton jól megfigyelhető, hogy azokon a szakaszokon vannak sűrűbben vagy nagyobb valószínűséggel kátyúk, ahol az utat fák szegélyezik, mert ott a növényzet által vetett árnyék miatt még a napsütéses téli napokon sem tud felszáradni, felmelegedni az aszfalt.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!