A megoldás lényege, hogy a modern dízelmotorokban általánosan alkalmazott, közös csőben lévő egyszerű nyomásérzékelő helyett a motorvezérlő minden hengertől külön-külön kapna nyomásinformációt (gyakorlatilag az injektorok tetején egy kis számítógép lesz), így az i-ART közvetlenül, folyamatosan képes figyelni, illetve szabályozni a befecskendezést külön-külön az összes hengerben.
Derek Crabb, a Volvo Car Grop hajtáslánc-fejlesztési igazgatója elmondta, hogy a befecskendezési nyomás az új rendszer segítségével akár 2500 bárig fokozható, a hengerenkénti szabályozásnak köszönhetően pedig minden hengerben és minden időben optimálisabb lesz a befecskendezés, ami szignifikáns fogyasztás- és emissziócsökkenéshez vezet. Az már csak hab a tortán, hogy az óriási nyomás miatt erőteljesebb, komolyabb hangszínre (bár nem tudjuk, hogy ez hangos működést is jelent-e), és az eddigieknél komolyabb literteljesítményre számíthatunk.
Az új fejlesztésű erőforrások pontos méretéről és hengerszámáról egyelőre nincsenek információk; elképzelhető, hogy a jelenlegi öthengeres saját erőforráscsaládokhoz is adaptálják a mérnökök az új technológiát, de az biztos, hogy egy négyhengeres verzió készülni fog. A szuperfejlett dízelmotorok mellett további fejlődés is várható a Volvo hajtásláncaival kapcsolatban, hiszen a svédek bejelentették a nyolcfokozatú automata váltó érkezését, amely a jelenlegi, kissé öregecskének számító hatsebességes egységet váltja fel. A plusz két fokozattal büszkélkedő start/stop-os automata tovább csökkenti a modellek fogyasztását és emisszióját. A hírek szerint mind a VAE motorcsaláddal, mind az új automata váltóval még az idei évben találkozni fogunk, akár a márka összes modelljében.