Pandora szelencéje – a Porsche Múzeum titkos raktára

Van Németországban egy nagy épület, fehérre meszelt falakkal és ablakokkal, csendben meghúzódva Stuttgart külvárosában: a Porsche Múzeum.

Szabó Péter
2013. 04. 01. 5:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Porsche Múzeumot talán senkinek sem kell bemutatni. Stuttgart-Zuffenhausen legimpozánsabb épülete egy kiváló étterem és egy felújítórészleg mellett néhány tucatnyi mérföldkőnek ad otthont. A német sportautógyártó történelme viszont sokkal több különlegességet tartogat, mint hogy minden beférjen a látogatható kiállításra. Közel 500 ismert, titkos vagy elfeledett típus, koncepció, kezdemény található a múzeum félreeső raktárában, ahova a 911 50 éves születésnapja alkalmából exkluzív bepillantást nyerhettünk.

Már a belépő is magáért beszélt. Egyszerű vasajtón belépve egy hóbortosan öltözött, könyvtáros alkat fogadott minket, akin azonnal látszott az izgalom, hogy bemutassa az autókat. Nem csoda: itt tényleg nem gyakran fogadnak látogatókat. De én alig tudtam figyelni szívélyes vendéglátónkra, a háttérben már rögtön egy igazi ritkaság vonta magára figyelmemet. Nagyon kevesen tudják, hogy a 993-as kódjelű 911-ből készült Speedster.

A hivatalosan nem is létező szériából kettő látott napvilágot. Az egyik – egy Cabriolet utólagos átépítése a Porsche Exclusive részlegben – Jerry Seinfeld számára készült 1998-ban. Az egyetlen igazi, sötétzöld Speedster azonban Ferdinand Alexander Porsche számára készült 1995-ben, hogy az autóipar prominens személyisége a 60. születésnapját méltó módon ünnepelhesse vele. Hát ő állt velem szemben.

Ezek után megkezdődött a gyors tárlatvezetés. A Carrera 4 összkerékhajtás prototípusa és egy Porsche motorkerékpár mellett úgy mentünk el, mintha ott sem volna. Pedig utóbbi is nagyon érdekes történet. A gyár ugyanis mérnöki erejét kihasználva nagyon sok megrendelőnek dolgozott, így például a német rendőrségnek is. Az állami felkérésre létrehozott megoldásuk pedig a korabeli tökéletes szolgálati motor címszó alatt jött létre. Az egykori „kémfotós” tesztautók között állt egy 959-es farrészt magán hordó 993-as. A szuperautó–sportautó hibrid a két rokon típus közé ékelődött volna be a kínálatba, hogy a Turbónál gyorsabb, de a technikai csúcsokat megmászó 959-nél elérhetőbb legyen. Végül a gazdasági körülmények közbeszóltak, pedig a 996 előtt ő lett volna az első vízhűtéses boxerhatos motorral szerelt 911-es. Az itt pihegő példányban viszont meglepő módon V8-ast találtunk, mindenféle műszerekkel teletűzdelve.

A motor hőháztartását vizsgálták itt a mérnökök, éppen úgy, mint a raktár másik végében álló, első ránézésre a kémfotósokat megtévesztő Mercedes kupé karosszériát viselő Porschében. Minek? Ő bizony már a 989-es kódnéven érkező négyajtós szedán motorterébe került volna, amely viszont ssem került szériába – még koncepció formájában sem. 1992-ben végképp eltörölték a projektet és bezúzták a koncepciót. Legalábbis az első hírek erről szóltak, de az Autoweek magazin megcáfolta ezt, igaz, fotót nem tudott közölni. Mi viszont láttunk egy négyajtós koncepciót a hátsó sarokban porosodni, amely megfelelhetett a kor formai követelményeinek – igaz, meglehetősen elnagyolt formában. Bár teljes bizonyosságot erről nem szereztünk, könnyen lehet, hogy a Panamera elődjéről világújdonságként mi rántjuk le a leplet.

Ha már Panamera: a Porsche dízelmotoros történelmének is felvettük a fonalát. Sokan nem tudják, de nem csak a Lamborghini dédelget traktoros gyökereket – régebben a zuffenhauseniek is készítettek ilyen munkagépeket, amelyek leginkább könnyű súlyuk okán örvendtek népszerűségnek. Volt itt 822 köbcentis egyhengerestől a 3,3 literes, négyhengeres, léghűtéses dízelmotorig minden – utóbbiból már az 50-es években 50 lóerőt csikartak ki a mérnökök.

Nagyon érdekes volt látni, hogy miként történik egy autó alapjainak kikísérletezése, a mérnökök tudásának gyarapítása. Ezt jó pár, szerényen meghúzódó 924-en lehetett lemérni, amelyek között az eredeti koncepcióval ellentétben volt farmotoros, hátsó-, össz-, és elsőkerék-hajtású(!) kivitel is, hogy az elmozgás lehetséges útjait vizsgálják. A legnagyobb mosolyt viszont kétségtelenül az a konstelláció csalta az arcomra, amelyben néhány műanyag elem között ott volt egy ismerős ülés és kormány. A Carrera GT, a legutolsó kőkemény szuperautó alapjait tervezték így a mérnökök – szó szerint a vezetőfülkétől kiindulva.

Órákig lehetne a mesét folytatni, kezdve a versenysporthelyszíneken használt apró robogóktól, a megrendelésre gyártott fenntartható autó koncepción át (melynek „rácsos” karosszériája óriási előrelépést hozott a szériaautók rozsdavédelmében is) a kombis jellegű ős-911-ig, ám innentől beszéljenek helyettem a képek.

Amint a múlt csendben porosodó és letakart bástyái között sétálgattam, újra éreztem, hogy elvesztem. Ahogy Pandora a szelencéjét, úgy én is az autózás szeretetének még mélyebb bugyrát nyitottam fel magamban. Az olajos benzingőz (na jó, és dízelgőz, no meg az elektronok pattogása) tökéletesen belevéste magát az orromba és a fülembe. Remélem, a jelen és a jövő is legalább annyi autóipari úttörést hoz majd, mint az elmúlt évtizedek és egyre több különc koncepció lát napvilágot a gazdasági részleg heves tiltakozása ellenére is. A jó megérzések ugyanis tökéletesen ellent tudnak mondani a rációnak, és mégis úgy törnek át sokszor az ellentmondó számok hegyén, hogy abból aztán legendák születnek.

Az írás beszámolónk kivonata. A teljes anyag ezen a linken érhető el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.