Sportzakó hátizsákkal: Jaguar XF Sportbreak teszt

Ahogy a szabómester különleges öltönyei és a konfekcióméretű melegítők között szakadék tátong, úgy ás gödröt a Jaguar önmaga és konkurensei közé.

Csizsek Ádám
2013. 04. 21. 6:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Noha a prémium kategóriában könnyelmű választási lehetőséget kínál a klasszikus német trió, a különbözni akarás, a stílusosság ösvényén haladva olyan értékeket fedezhetünk fel, amelyek kétségkívül szolgálnak másutt elérhetetlen élményekkel. Vajon a járt utat érdemes-e elhagyni a járatlanért?

Akármennyire is röghöz kötöttek vagyunk, s az objektivitás az egyik legfontosabb védjegyünk, az XF Sportbreak esetében bizony el kell térnünk hagyományainktól, a fémszobrászat egyik kiválósága egyszerűen nem engedi meg, hogy szó nélkül hagyjuk. A szinte tökéletesre csiszolt sziluett könnyed vonalakkal határolt, a lényeg pedig ezúttal is a részletekben rejlik, azokból pedig számtalan gondoskodik az elegáns, mégis sportos összkép harmóniájáról.

Az utastérbe csöppenve ugyancsak érezzük az előbb felvázolt törődést, a csábítás művészete egyértelműen a Jaguar erényei közé sorolandó. A kényelmes ülésekbe csusszanva ugyan elsőre kissé szűkösnek tűnik az XF, de elöl és hátul is tisztességes a helykínálat, utóbbi esetében még a nyúlánkabbaknak sem kell aggódniuk, a csomagtér pedig emberes térfogattal bír, s praktikus rögzítőelemeknek sincs híján. A kalaptartó megoldása ellenben a kategóriához mérten elnagyolt, a rögzítés és a felpattintás már a középkategóriában is elegánsabb és okosabb kivitelezésű.

A puha tapintású fekete bőr, a divatos textúrával ellátott alumíniumbetét és a zongoralakk tipikus belső hangulatot eredményez, azonban a megannyi lehetőség közül érdemes bátrabban válogatni a kárpitok és betétek között. Az apró finomságok természetesen itt sem maradnak el: az érintésre kapcsolódó belső fények, a kékes hangulatvilágítás, a síkból gombnyomásra kiemelkedő váltóvezérlő tárcsa és az előbukkanó szellőzőrostélyok, a kesztyűtartó elegáns krómgombja az eddig tapasztaltakkal szemben más dimenzióba repíti az utasokat. A középkonzolt uraló érintőképernyős fedélzeti rendszer ellenben rettentően lelombozó. Némi megszokás árán ugyan jól kezelhető a felület, de a logika és az ergonómia messze nem az erőssége, a reakcióidőről pedig inkább ne is beszéljünk, a navigáció bizonyos pontjaiban a lassúság már-már veszélyesnek mondható.

Az óracsoport viszont szép, ám a két műszer közé biggyesztett kijelző szintén lassan frissül, ráadásul érthetetlen módon a pillanatnyi fogyasztás megjelenítése kimaradt a szoftverből, a logika kuszaságát pedig jelzi, hogy a megjelenő útadatok csak a fedélzeti rendszer beállítás menüjéből érhetők el. További apró baki a váltóvezérlő tárcsa krómozott bevonatának becsillanása, ami erős napfényben könnyen megtréfálhatja a sofőrt.

Az XF egyik kiváló pontja vitathatatlanul a 2,2 literes lökettérfogatból 163 lóerőt és 400 Nm-t kipréselő négyhengeres. A kifinomult járáskultúra legalább olyannyira jellemzi az erőforrást, mint a hirtelen töréspontokat mellőző nyomatékgörbe. A nyolcfokozatú automata váltóval okosan együtt dolgozó dízel bizony kellemes társ a mindennapokban. Mindeközben ereje teljében van az XF, a gyártó által megadott 163 lóerő egyszerűen többnek érződik, s a Jaguar által közölt 10,9 szekundumos kötelező sprintet ugyancsak könnyedén múltuk felül: méréseink szerint 9,1 másodperc alatt képes a sportosan elegáns kombi sebességmérője túlhaladni a 100-as számon. Eközben nem kell aggódnunk az étvágy miatt sem, jól megszokott módon a nyolcas automata dízelmotorral társítva nem volt még torkos egyetlen tesztautóban sem: a sok városi etappal megtöltött napok alatt sem kúszott 6,5 liter fölé az átlag.

Mindeközben a csendesség a kategória elitjébe emeli az XF sportkombit, amely még autópályatempónál sem hangosabb 65 decibelnél. Az élmény persze egy selymes hangú benzines társaságában még teljesebb volna, ám a kanyarokban kapott adrenalinkapszula kárpótol mindenért. A pontos kormányzással megfejelt élmények mellett a futómű kellően feszes és kiegyensúlyozott a nagy sebességű kanyarok magabiztos abszolválásához, miközben következetesen rugózza ki az út nagyobb egyenetlenségeit is. A sportosság garantált, az élvezetek hajhászása ezúttal nem csupán marketinges kiáltvány, az agilis XF tényleg képes széles mosolyt csalni az arcunkra.

A menetstabilizátor sportosabb állásában nagyobb gázra még a fenekét is megtáncoltatja a nagymacska, a teljes kikapcsolást követően pedig csupán a vezető képességein múlik, hogy meddig képes feszíteni a határokat. Mindezt a fék tudja árnyalni valamelyest, amelynek adagolhatóságán még van mit javítani, a túlságosan érzékeny pedál szinte érintésre megdolgoztatja a tárcsákat, így a szokatlan karakterisztika mindenképp megszokást igényel. Noha a vezetési élmény példának okáért a bajor ellenlábasnál is adott, a stílussal keveredve a brit tesztalany személyében hangulatosabb partnerre lelünk, miközben az árlista sem riasztja el a vásárlót. A próbatételre fogott modell ugyan átlépi a 18 milliós határt, de ésszerű extrázással az összeg még barátságosabbra is kimunkálható.

Normaszinten a Jaguar XF Sportbreak 16,7 millió forintos áron hozható el, s bár ővé a legsoványabb cédula, a vetélytársak is közel állnak: a fokozatmentes automatával és a legfinomabban járó kétliteres dízelmotorral az Audi A6 200 000-rel kerül többe, a BMW a kissé kemény járású 520d-vel pedig 17,1 milliót kóstál. A Mercedes–Benz szintén versenybe száll a nemrégiben ráncfelvarrott E osztállyal, ugyanis a normaszintre hozott E220 CDI sem lépi túl a 18 milliós határt. A Jaguar egyértelműen a legstílusosabb mind közül, ám fedélzeti rendszerét és az asszisztenseket tekintve ő áll a lista alján, továbbá értékvesztés szempontjából ugyancsak utolsóként kulloghat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.