400 lóerőn innen és túl: AMG-ket fogtunk tesztre

Az AMG sportrészleg aktuális modelljeit vittük el egy-egy körre: porondon a CLS Shooting Brake 63 AMG, az SL 63 AMG, a C 63 AMG és az SLK 55 AMG.

Szabó Péter
2013. 05. 19. 5:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Előbbi modellek igazi nehézbombázók. Talán ennek is köszönhető, hogy a gyáriak őket a nyers száguldozás helyett inkább más feladatokra adták a kezünkbe, így például megtapasztalhattuk, hogyan viselkedik a tesztünkön már megfordult SL a rántópadon. Talán mondani sem kell, hogy a menetdinamikailag egyik legjobb Mercedesszel a műjégen is gyerekjáték volt a keresztbeálló autó egyensúlyának visszanyerése, a hátsó egyenesben pedig lopva azért egy-egy kövér gázzal szabadon engedtük a lóerőket.

Ezekből szám szerint 537-et találunk, de elsőként nem is ez, hanem az 5,5 literes, biturbó V8-as 800 Nm-es nyomatéka vesz le minket a lábunkról. A szinte alapjárattól jelentkező irdatlan erő játszi könnyedséggel forgatja meg a 285 mm széles hátsó kerekeket, miközben a motor mennydörgésszerű dübörgése a fordulatszám emelkedésével egyre magasabb tartományokra vált. Érdekes, hogy 3500-4000 tájékán érezhetően még jobban rákapcsol a motor, hogy hirtelen vészes közelségbe kerüljön a horizont – de utána azonnal vége is a játéknak, jön a biztonsági gyakorlat.


Amit nem engedtek az SL-lel és a hasonló motorizáltságú, ám alapból 525 lóerős CLS-sel, azt alaposan bepótolhattuk a szívó AMG-kel. Elsőként az idősödő korba lépő C 63 volánja mögé ülhettem, amely – meglett kor ide vagy oda – változatlanul komoly élményekről gondoskodik. Már a 6,2 literes, szívó V8-as hangaláfestése is szavatolja a lúdbőrt: elég csak a hétsebességes bolygóműves automatát visszakapcsolásra bírni és azonnal szívmelengető visszadurrogás színesíti a mélytől a magas tartományig terjedő intenzív bugyborékolást. Már ennyi is elég lett volna az örömünkhöz, de a C kiváló viselkedésével és kivételes egyensúlyával is meggyőzött.

Természetesen az nem kérdés, hogy a 457 lóerős teljesítmény erőteljes túlmotorizáltságot jelent, ám a tapadás elvesztésén túl is remek egyensúlyban marad a modell, a precíz kormányzással pedig meglehetősen élvezetesen terelgethető. Olyannyira, hogy a vele történő biztonságos élvezetbe belefeledkezve az egyik balos emelkedőn az első kerekek még el is ugrattak. Pedig a száguldás a C 63 AMG egyik oldala csupán. A tempót visszafogva kellemes hangulatban közlekedhetünk vele, szedánként ráadásul négyen gond nélkül részesülhetnek az élményben, 20 millió forintos induló árával pedig még elérhetőnek is nevezhető a típus. Legalábbis ha azt nézzük, hogy a CLS-ek krémje alsó hangon 35 millióért vihető el, az SL 50 milliós árcéduláját pedig jobb, ha nem is emlegetjük

Ám van még egy modell a palettán kedvezőbb árcédulával és még nagyobb élménnyel. A hátsókerékhajtást a szívó V8-as egyenletes, jobban kezelhető erejével az SLK 55 AMG is egyesíti, ráadásul – igaz, csak két fő számára – a nyitott autózás ígéretét is magában hordozza; abszolút kompromisszummentesen, kemény tetővel. Ráadásul a típus 5,5 literes szívómotorja hengerlekapcsolással is rendelkezik, így ha sikerül visszafognunk magunkat, a gyáriak szerint akár 8,2 literrel is eljárhatunk 100 kilométert. Mindezt úgy, hogy 422 lóerő van a talonban, amelyhez 4800-as fordulaton 540 Nm nyomaték is társul. Az erőt továbbra is a hétfokozatú bolygóműves automata közvetíti a hátsó kerekekhez, amely felállás 4,6 másodperces 0–100-as sprintet szavatol az üresen 1610 kilogrammos kupé-kabrió számára.

Papíron tehát minden adott a terjedelmes mosolyhoz, a valóságban a C 63-ból átülve azonban így is darabjaira forgácsolódhat az előtte magunkban felépített kép. Motorikusan az SLK is imádnivaló, s alapvetően a dinamikára sem lehet panasz, a rövidebb tengelytáv okozta idegesebb viselkedésével, a pontatlanabb kormányzásával és a kevésbé jó bekormányzási hajlamával azonban kissé esetlennek tűnt a versenypályás körülmények között. Félreértés ne essék: az SLK ettől még imádnivaló autó, de ha zászlóshajónk a menetdinamika, akkor az életünket szívmelengető dübörgéssel színező roadster helyett a fókuszáltabb Porsche Boxster S jobb választás.


A lemenő nap fényében letörlöm a szemem sarkában összegyűlt finom gumiport, majd egy utolsó, búcsúzó pillantást vetek a C 63 AMG-re. A Mercedes–Benz kínálatának egyik legöregebb modellje a legélvezetesebb is egyben. Az összkerékhajtás és a turbófeltöltés népszerűségének növekedésével egyre takarékosabb, gyorsabb, kompetensebb autók épülnek, amelyek – ahogy az ezúttal is bebizonyosodott – biztonsági szempontból egyre inkább feddhetetlenek. És itt van ez a régi vágású autó, amely ellenállhatatlan vonzalmat vált ki bárkiből, aki szeret igazán sportosan vezetni. Ez pedig így van jól: mindenki megtalálja a maga választását. Az SL-lel pedig bebizonyították a német mérnökök, hogy képesek sikeresen örökíteni és továbbfejleszteni ezeket a géneket. Bár voltak idők, amikor megtépázták, a Mercedes–Benz csillaga most újra fényesen világítani látszik.

Az írás anyagunk kivonata. A teljes verzió ezen a linken érhető el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.