A szenzitív autó – a Mercedes–Benz S osztály

A népszerű limuzin új generációja annak ellenére is a világ leginnovatívabb autója, hogy a hajtásláncok terén a leköszönő modellhez képest nem tesz csodát.

Sütő Zsolt
2013. 05. 17. 12:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A látszat azonban csal, hiszen a népszerű üzleti limuzin legújabb generációja pillanatnyilag annak ellenére is a világ leginnovatívabb autója, hogy a hajtásláncok terén a leköszönő modellekhez viszonyítva nem kíván csodát tenni. A típus bemutatója több szempontból is mérföldkő, hiszen a Maybach után maradt űrt nem csak Olymposzi magasságokba emelkedve kell betöltenie, de az újdonság a két szinten is hosszított tengelytávolságú kivitelek mellett a kupé és a kabrió változatok előfutára is egyben.

Mindez annyit tesz, hogy a külcsínnek a sportosság és az elegancia tökéletes összhangjára kellett törekednie, de oly módon, hogy a műszaki követelményekkel sem szabadott kompromisszumot kötnie. A célkitűzés eredményességéről árulkodik, hogy külső méreteit tekintve hiába növekedett az autó, összességében mégis filigránabbnak, légiesebbnek hat.

 

Ezt az állítást mi sem támasztatná jobban alá, mint a kategóriában kiemelkedő 0,24-es légellenállási együttható, ami a további optimalizációnak köszönhetően az S 300 Bluetec Hybrid esetén 0,23-as értékével a márkatárs CLA mellett felállhat a dobogó legfelsőbb fokára. Ne gondoljuk azonban, hogy ennek csak a hatékonyság növelésében van szerepe, hiszen a jobb aerodinamikai jellemzők szerényebb menetzajt, összességében nagyobb komfortérzetet is eredményeznek. A kényelemhez a futómű is asszisztál, azonban a felfüggesztést csupán a hagyományos értelemben adaptívnak nevezni még kevés volna.

A frissen debütáló S osztály ugyanis  a szenzorfúzió kiterjesztése révén az egyes alrendszerek integrációját új alapokra helyezi, azaz a menetdinamikai, radaros, lidaros, kamerás, ultrahangos érzékelők által gyűjtött adatokat a központi vezérlőegység teljes környezeti modellt felállítva dolgozza fel, ezzel pedig képessé válik arra, hogy minden körülmények között, egészen képtelennek tűnő szituációkban is a tökéletes arany középutat találja meg. Mindezek fényében talán van joga a Mercedesnek a futóművet övező technológiát „Magic Body Control” névre keresztelni. Ennek jegyében a sávtartásra, objektumfelismerésre is használatos sztereó kamera már az útegyenetlenségeket, kátyúkat is észleli, s ezekre reagálva a vezérlés már előre felkészíti a felfüggesztést.

Az új S osztály tulajdonképpen az autó környezetéről egy teljes, 360 fokos, háromdimenziós modellt épít fel, s ezek alapján keres optimumot sportosság, kényelem és biztonsági jellemzők között, így aztán az olyan alfunkciók, mint például az objektumok, gyalogosok, vadak felismerése, s ezt többek között az éjjellátó rendszerrel, a fényszóróval, vagy éppen a vészfékezési asszisztenssel ötvözi.

Az autó fejlettségének érzékeltetésére persze nem kell ilyen messzire mennünk, hiszen az S osztály már anyagelvűségében is az élre tör. Nagyfokú ütközésbiztonság, a menetbiztonságot szolgáló kimagasló merevség, maximális zaj- és rezgéskomforttal – ezek voltak a modell nyers karosszériájának tervezési elvárásai. A harmadik generációs alumíniumhibrid konstrukció „könnyűszerkezeti jósági foka”, azaz a súlyhoz és a jármű méretéhez viszonyított torziós merevség 50 százalékkal nőtt az elődmodellhez képest. De hagyjuk is a műszakiak hablatyolását, inkább dőljünk hátra guruló irodánkban és wellness hotelünkben! Hogy többet ne mondjak, a klimatizálás más típusokban már önmagában is egészen mást jelent, mint a szofisztikált újdonságban, hiszen itt még az ajtó kárpitozásának, vagy éppen a műszerfalnak is saját fűtése van.

 

A meleg kormánykereket megragadva úri kedvünktől függően hűthető-fűthető masszázsfotelekből 8:3 képarányú, 30.7 centiméteres TFT monitorra pisloghatunk, aminek kulcsszerepe van abban, hogy az enteriőr a funkciók sokszínűsége dacára sem vált gombok is kezelőszervek sűrű erdejévé. Az extrákról és az opciós tételek sokszínűségéről lehetetlenség is lenne a teljesség igényével szólni, hiszen szinte csak a képzelet szabhat határt a kényelem és a luxusérzet fokozásának, legyen szó a legfinomabb kárpitozásokról, vagy éppen a legmodernebb szórakoztató berendezésekről.

Mint arra korábban utaltam, a motorháztető alatt hangsúlyosan a már ismert erőforrások finomhangolása érhető tetten, ami olykor teljesítménycsökkenéssel is jár, igaz, ez sosem megy a menettulajdonságok kárára. Az értékesítés első évében kétféle hibrid, egy benzines és egy dízel kivitel áll rendelkezésre: az S 400 HYBRID, az S 500, az S 350 BlueTEC és az S 300 BlueTEC HYBRID. A maga kategóriájában mindegyik a hatékonyság bajnoka, hiszen a típuselődhöz képest 20 százalékkal csökkent a fogyasztás, azaz valamennyi motor már ma teljesíti a drákói szigorú, fizika törvényeivel dacoló Euro-6 szabványt.

 

Ami a menettulajdonságokat illeti, a minden esetben 8 szekundumos sprintidő alatti értékek fényében talán nem kell annál többet mondani, minthogy elégedetlenkedni sosem lesz okunk a nagyságrendileg 26 millió forintos alapártól máris rendelhető S osztályban, amire kár is lenne jelzőket pazarolni, inkább állítsunk csak merészen annyit, hogy a globális hadszíntéren is könnyedén elhódítja a Volkswagen bárgyú, mégis sokatmondó szlogenjét: „Das Auto”.

Az írás anyagunk kivonata. A teljes verzió ezen a linken érhető el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.