A látszat azonban csal, hiszen a népszerű üzleti limuzin legújabb generációja pillanatnyilag annak ellenére is a világ leginnovatívabb autója, hogy a hajtásláncok terén a leköszönő modellekhez viszonyítva nem kíván csodát tenni. A típus bemutatója több szempontból is mérföldkő, hiszen a Maybach után maradt űrt nem csak Olymposzi magasságokba emelkedve kell betöltenie, de az újdonság a két szinten is hosszított tengelytávolságú kivitelek mellett a kupé és a kabrió változatok előfutára is egyben.
Mindez annyit tesz, hogy a külcsínnek a sportosság és az elegancia tökéletes összhangjára kellett törekednie, de oly módon, hogy a műszaki követelményekkel sem szabadott kompromisszumot kötnie. A célkitűzés eredményességéről árulkodik, hogy külső méreteit tekintve hiába növekedett az autó, összességében mégis filigránabbnak, légiesebbnek hat.
Ezt az állítást mi sem támasztatná jobban alá, mint a kategóriában kiemelkedő 0,24-es légellenállási együttható, ami a további optimalizációnak köszönhetően az S 300 Bluetec Hybrid esetén 0,23-as értékével a márkatárs CLA mellett felállhat a dobogó legfelsőbb fokára. Ne gondoljuk azonban, hogy ennek csak a hatékonyság növelésében van szerepe, hiszen a jobb aerodinamikai jellemzők szerényebb menetzajt, összességében nagyobb komfortérzetet is eredményeznek. A kényelemhez a futómű is asszisztál, azonban a felfüggesztést csupán a hagyományos értelemben adaptívnak nevezni még kevés volna.
A frissen debütáló S osztály ugyanis a szenzorfúzió kiterjesztése révén az egyes alrendszerek integrációját új alapokra helyezi, azaz a menetdinamikai, radaros, lidaros, kamerás, ultrahangos érzékelők által gyűjtött adatokat a központi vezérlőegység teljes környezeti modellt felállítva dolgozza fel, ezzel pedig képessé válik arra, hogy minden körülmények között, egészen képtelennek tűnő szituációkban is a tökéletes arany középutat találja meg. Mindezek fényében talán van joga a Mercedesnek a futóművet övező technológiát „Magic Body Control” névre keresztelni. Ennek jegyében a sávtartásra, objektumfelismerésre is használatos sztereó kamera már az útegyenetlenségeket, kátyúkat is észleli, s ezekre reagálva a vezérlés már előre felkészíti a felfüggesztést.
Az új S osztály tulajdonképpen az autó környezetéről egy teljes, 360 fokos, háromdimenziós modellt épít fel, s ezek alapján keres optimumot sportosság, kényelem és biztonsági jellemzők között, így aztán az olyan alfunkciók, mint például az objektumok, gyalogosok, vadak felismerése, s ezt többek között az éjjellátó rendszerrel, a fényszóróval, vagy éppen a vészfékezési asszisztenssel ötvözi.
Az autó fejlettségének érzékeltetésére persze nem kell ilyen messzire mennünk, hiszen az S osztály már anyagelvűségében is az élre tör. Nagyfokú ütközésbiztonság, a menetbiztonságot szolgáló kimagasló merevség, maximális zaj- és rezgéskomforttal – ezek voltak a modell nyers karosszériájának tervezési elvárásai. A harmadik generációs alumíniumhibrid konstrukció „könnyűszerkezeti jósági foka”, azaz a súlyhoz és a jármű méretéhez viszonyított torziós merevség 50 százalékkal nőtt az elődmodellhez képest. De hagyjuk is a műszakiak hablatyolását, inkább dőljünk hátra guruló irodánkban és wellness hotelünkben! Hogy többet ne mondjak, a klimatizálás más típusokban már önmagában is egészen mást jelent, mint a szofisztikált újdonságban, hiszen itt még az ajtó kárpitozásának, vagy éppen a műszerfalnak is saját fűtése van.
A meleg kormánykereket megragadva úri kedvünktől függően hűthető-fűthető masszázsfotelekből 8:3 képarányú, 30.7 centiméteres TFT monitorra pisloghatunk, aminek kulcsszerepe van abban, hogy az enteriőr a funkciók sokszínűsége dacára sem vált gombok is kezelőszervek sűrű erdejévé. Az extrákról és az opciós tételek sokszínűségéről lehetetlenség is lenne a teljesség igényével szólni, hiszen szinte csak a képzelet szabhat határt a kényelem és a luxusérzet fokozásának, legyen szó a legfinomabb kárpitozásokról, vagy éppen a legmodernebb szórakoztató berendezésekről.
Mint arra korábban utaltam, a motorháztető alatt hangsúlyosan a már ismert erőforrások finomhangolása érhető tetten, ami olykor teljesítménycsökkenéssel is jár, igaz, ez sosem megy a menettulajdonságok kárára. Az értékesítés első évében kétféle hibrid, egy benzines és egy dízel kivitel áll rendelkezésre: az S 400 HYBRID, az S 500, az S 350 BlueTEC és az S 300 BlueTEC HYBRID. A maga kategóriájában mindegyik a hatékonyság bajnoka, hiszen a típuselődhöz képest 20 százalékkal csökkent a fogyasztás, azaz valamennyi motor már ma teljesíti a drákói szigorú, fizika törvényeivel dacoló Euro-6 szabványt.
Ami a menettulajdonságokat illeti, a minden esetben 8 szekundumos sprintidő alatti értékek fényében talán nem kell annál többet mondani, minthogy elégedetlenkedni sosem lesz okunk a nagyságrendileg 26 millió forintos alapártól máris rendelhető S osztályban, amire kár is lenne jelzőket pazarolni, inkább állítsunk csak merészen annyit, hogy a globális hadszíntéren is könnyedén elhódítja a Volkswagen bárgyú, mégis sokatmondó szlogenjét: „Das Auto”.
Az írás anyagunk kivonata. A teljes verzió ezen a linken érhető el.