Családi autó kétmillióért: Dacia Logan 1.2 teszt

A 10 esztendeje papírra vetett tervek egyik szülötte a Logan újabb generációja, ami lépcsőshátú Sanderóként kíván a szedánok pártolóinak kedvében járni.

Vajda János
2013. 05. 17. 5:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ami a külcsín vonzerejét illeti, a teljes kép kialakítása mindenkinek a saját ízlésére bízható, de ettől függetlenül kétségtelen, hogy a lekicsinylő sztereotípiákat jó messzire elhajíthatjuk magunktól, hiszen az újdonság modern megjelenése nem ad okot a szégyenkezésre. Noha a típus a cég miden termékéhez hűen a „B0” elnevezésű padlólemezre épül és az autó a B oszlop vonaláig nem is különbözik a Sanderótól, tengelytávolsága kistestvérénél 45 mm-rel hosszabb, amiből főként a második sor utasai profitálhatnak; így például akár 190 centiméter magas felnőttek is kényelmesen foglalhatnak helyet mindkét üléssorban.

Mindeközben a hátsó túlnyúlás gyarapodásával méretes csomagtartónak örülhetünk, noha az 510 literes űrtartalom azért a fedél egyszerű, lengőzsanéros megoldásának hatására maradéktalanul nem kihasználható. Öröm az ürömben, hogy a középső felszereltségi szinttől a 2/3-1/3 arányban egyetlen mozdulattal a padló síkjába dönthető háttámláknak köszönhetően hosszabb tárgyakat is szállíthatunk.

Tesztautónk a legmagasabb felszereltségi szintet képviselte, azaz a minden változatban rendelkezésre álló szervokormányt magasságában is tudtuk állítani, így pedig a vezetői pozíció nem hagyott nagyobb kívánnivalót maga után. Motorháztetőnk alatt az alapként szolgáló 1149 köbcentiméteres, négyhengeres benzines erőforrás teljesített szolgálatot, ami 5500-as fordulaton ébredő 75 lóerős teljesítménnyel és 4250-es magasságoktól rendelkezésre álló 107 Nm-es nyomatékkal szolgál.

Bizonyára már a puszta számadatokból sejthető, hogy a kimondottan rövid áttételek ellenére (a motor 130 km/h-nál már közel 4000-et forog) az alsó tartományban igencsak erőtlen és „tüdőgyenge” a kis hengerűrtartalmú szívómotor, ami csak 4000 felett talál érdemileg magára. Kész szerencse, hogy a tökéletlen kapcsolási érzetű ötfokozatú manuális váltó pontos, így a gyárilag 14,5 szekundumos, míg méréseink szerint „mindössze” 14 másodperces sprintidő dacára a hétköznapokban való helytállásra minden további nélkül képes a méretes, ám csupán 979 kg üres tömegű Dacia. A menetteljesítmények terén tehát ne várjunk kiugró értékeket, de a Logan átlagos használóit bőven kiszolgálja a bázis erőforrás, mely egyedül terhelten, illetve klímával kerül nehéz helyzetbe.

A legnagyobb kritika nem is a viszonylag szerény menetteljesítményeket, hanem az erőforrás zajszintjét érheti: fordulaton sajnos nagyon harsányan kér szót magának a négyhengeres, így 120 km/h-s tempó felett szabályosan fárasztó a fülnek az alap Loganban a hosszú távú utazás, amiről a rendkívül magas, közel 74 decibeles zajszint is tanúbizonyságot tesz. Ez körülbelül 3,5 decibellel magasabb annál, mint amit a 900 köbcentis, 90 lóerős turbós Sanderóval mértünk.

A fogyasztással meg voltunk elégedve. Ezen a téren szintén az előző tézis nyer értelmet, ugyanis a magas fordulatszámok miatt autópályán kissé elszabadul az étvágy, s ilyenkor a fedélzeti számítógép pillanatnyi fogyasztásmérőjén gyakran szembesülhetünk 8 liter körüli értékekkel. Igen ám, de országúton akár 5-5,5 liter között elketyeg a Logan, ami városban sem kér többet 7 liternél, ráadásul itt az alacsony tömeg és a rövid áttételezés miatt meglepően fürgén autózható.

Az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futóművet a mérnökök kifejezetten rosszabb minőségű utakra tervezték, így az ígéretek szerint a tartóssággal e tekintetben sem lehetnek problémák. Mindenesetre a felfüggesztés hangolása meglehetősen lágy és kifejezetten komfortos, de a terhelve is igazán tisztességes, 155 mm-es hasmagassággal földes szakaszon garázdálkodva sem bizonyult felütésekre hajlamosnak a Logan. A kényelemért ívmenetben hozhatunk némi áldozatot, hiszen a karosszéria dőléssel riogat.

Mindenesetre, ami ennél sokkal fontosabb, hogy a szedán viselkedése kiszámítható és igencsak jóindulatú, a széria ESP ha kell, gyorsan avatkozik be, s az orr sem pattog el, mint inkább finom csúszással reagál az illetlen vallatásra. Az 1,2 literes motorral szerelt Logan már 1 990 000 forinttól elérhető, amivel nem csak a Dacia és a Renault Thalia korábbi híveinek kínál alternatívát, de azok számára is, akik korábban csak használt négykerekűekben gondolkodtak.

Választani azonban a típus megtalálása után is nehéz lesz, hiszen az 1,2 literes benzinmotor erőtlennek és élettelennek tűnik, így az ugyanezen motort használó, ám 75 helyett 72 tagú ménessel szolgáló LPG kivitel (+250 000 forint) sem ígér sokat, igaz, városi használatban bizonyosan kedvezően üzemeltethető. Korábban a 0,9 literes, 90 lovas TCe turbómotor nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Az autó jellegéhez illően a kínálat legjobb választása tehát a takarékos 1,5 literes dCi dízelmotor lehet, ami kizárólag a legmagasabb felszereltségi szinten, 2 990 000 forintért kelleti magát, vagyis így 600 ezer forinttal drágább az ugyanilyen erős 1,2-esnél. A 200 Nm-es értékével kellően nyomatékos öngyulladós a Loganban egyelőre csak 75 lóerős teljesítményszinten elérhető.

Mondanunk sem kell, hogy árban a Dacia gyakorlatilag verhetetlen, hiszen hasonló ellátmány mellett a Peugeot 301/Citroën C-Elysée duó akár 800 ezer forinttal drágább, a Škoda Rapid pedig akciósan is legfeljebb csak hasonló cipőben evezhet. Veszélyt házon belül a megújult Renault Fluence jelenthet, ami a friss árcédula szerint 3,34 millió forintról startolva vészesen közeli célcsoportot igyekszik meggyőzni, de szintén megemlíthetjük a kissé koros Fiat Lineát, ami óriási kedvezményeinek köszönhetően számít jó ajánlatnak.

Az írás tesztünk kivonata. A teljes anyag ezen a linken érhető el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.