Egy kis adrenalin: Peugeot 208 GTI és RCZ próba

Tavaly a Párizsi Autószalonon a Peugeot két újdonságról is lerántotta a leplet, amelyek a sportos lelkű rajongók szívét igencsak megdobogtatják.

Vajda János
2013. 05. 16. 6:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A két sportoroszlán időközben a hazai piacon is tiszteletét tette, ennek örömére pedig az importőr a múlt héten szervezett egy izgalmas bemutatót. Ezúttal szerencsére nem a forgalmas belvárosban és annak környékén dugózva bizonyosodhattunk meg a sebes franciák képességeiről, hanem egyenesen a tököli repülőtérre vezetett az utunk, ahol Székely Gyula vezetéstechnikai instruktor vezényletével űzhettük meg számunkra hazai pályán (rendszerint itt végezzük menetdinamikai méréseinket) egy kacskaringós, és felettébb technikás pályán a négykerekűeket.

Egy kicsit féltünk, amikor megtudtuk, hogy mindkét 200 lóerős modellből csupán egy-egy darabot hoztak magukkal az illetékesek, ám az egész napos kemény nyúzópróba ellenére egy rossz szót sem szólt a két típus, s a francia technika a fékekkel és a futóművekkel együtt meglepő szívóssággal állt ellenünk. S hogy még tovább fokozzák a szervezők az izgalmakat, ifjabbik Tóth János raliversenyző is kezei közé vette a 208 GTI kisméretű kormányát, hogy egy nagysebességű pályán egyenként megautóztassa a vendégeket.

 

Itt már persze a sokadik kör után adódtak melegedési gondok a teljesen széria fékek és az abroncsok esetében, ám az igazi sportautókat leszámítva egészen biztos, hogy nem sok utcai járgány bírta volna jobban az intenzív kínzást. S hogy Janika miért pont a 208 GTI-t választotta? Mert hiába gyorsabb kanyarokban a jóval feszesebb futóművel büszkélkedő RCZ, a 208-as jóindulatúbb, határhelyzetben pontosabban irányítható, könnyebb, és nem mellesleg kevésbé orrnehéz társánál. Az új GTI vajon méltó utódja a híres, 1984-1994 között több mint 300 ezer példányban legyártott, és számos sportsikert elkönyvelt 205 GTI-nek, amelynek alig 900 kilogrammos tömegéhez akár 130 lóerőt társított a gyártó? Igen; a 208-as ezen kivitele megérdemli a GTI típusjelet. Nézzük csak a részleteket!

Az autó szíve a már több ízben megismert közvetlen befecskendezéses benzines turbómotor, ami 200 lóerős teljesítményt és 275 Nm nyomatékot présel ki 1,6 literes hengerűrtartalmából, miközben az első kerekekhez hatfokozatú manuális váltón keresztül jut az erőfolyam. A 0-100 km/h-s sprintidőt a kis erőgép mindössze 6,8 szekundum alatt képes abszolválni, miközben a fizika törvényei csupán 230 km/h-nál szabnak gátat a száguldásnak. A habot a tortán a fogyasztás adja: a gyári vegyes érték nem magasabb 5,9 liternél. Az 1.6 THP erőforrás különben a „hagyományos” 208-asban is elérhető volt eddig 156 lóerővel, ám a GTI érkezésével az importőr kivette a kínálatból ezt a változatot.

Az üresen mindössze 1160 kilogrammos újdonság megjelenésében sem rejti véka alá erőtől duzzadó sportosságát, hiszen a 17 hüvelykes felnik, a markáns lökhárítók, és a hangsúlyos légterelők, az orron pöffeszkedő vörös Peugeot felirat illetve a GTI emblémák is arról tanúskodnak, hogy a 208 GTI-vel nem tanácsos ujjat húzni. A flúgos futamon hallójáratainkat érces hangon éneklő dupla kipufogó kényezteti, miközben érzékeinket a nagyobb átmérőjű stabilizátorokkal ellátott, feszesebb, elöl 10, hátul 20 mm-rel nagyobb nyomtávú futómű hegyezheti ki, s természetesen a komolyabb fékrendszer sem maradhatott el a repertoárból.

Az utastér szintén nem maradott módosítások nélkül, ahol a vörös bőr-szövet sportülések, a vaskos kormánykerék, az egyedi műszercsoport, vagy éppen az alumínium pedálok vonhatják magukra a figyelmet. És az RCZ? A módosítást kívülről elsősorban az új hűtőrácson és első lökhárítón lehet észrevenni, de a szemfülesebbek a változást a LED-es nappali menetfényt kapott, átformált lámpákon is kiszúrhatják. Mellé – ahogy az a frissítések során lenni szokott – új 18-19 colos felnik és színek választékát kínálja a gyártó, továbbá néhány friss matrica és egy immár harmadik tetőív-szín kérhető, vagyis a hangsúly egyértelműen a személyre szabhatóságon van.

A beltérben friss kárpitozások, valamint új extrák csatlakoztak a kínálathoz, míg a sajtóanyagban igényesebb anyaghasználatról esik még szó, ám az RCZ anyagminőségével és belterével eddig sem volt probléma.

 

Az osztrák Magna-Steyr gyárban készülő sportkupé lemezei alatt viszont gyakorlatilag semmi nem változott, így maradtak a hajtásláncok, a gyors futómű, a rendkívül egyedi ’dupla buborék’ tető, s a hátul továbbra is teljesen használhatatlan helykínálat.

Az újdonságok nem is teketóriáznak tovább, s a hazai premiert követően rögtön a hazai kereskedésekbe száguldanak. Nem meglepő, hogy az árversenyt a 208 GTI nyeri: a lista szerint 5,88 millió forinttól indul a 200 lóerős kisautó remek felszereltséggel, ami ráadásul igazán versenyképes árnak bizonyul, hiszen a kategóriatársak drágábban kelletik magukat. A szintén egyetlen felszereltségi szintben elérhető, ám a korábbiakhoz képest kibővített felszereltségű RCZ-ért legalább 8,28 millió forintot szükséges letenni az asztalra, ezért az összegért viszont még „csak” a 156 lóerős 1.6 THP erőforrás lehet a miénk (hatfokozatú automataváltóval 8,64 millióra emelkedik az ár).

 

A kétliteres, 163 lóerős dízel 9,08 milliótól kapható, és amennyiben a 208 GTI 200 lovas egységét szeretnénk, még egy millióval többet kell fizetnünk, ami 9,28 milliós árat sejtet, s ha az extralista kívánatos opciói közül csemegézni tervezünk, nem nehéz akár a 11 milliós határba is belefutni.

Az írás tesztünk kivonata. A teljes anyag ezen a linken érhető el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.