Bemutatkozott hazánkban az izgalmas Jaguar F-Type

Már gyakorlatilag mindent tudunk a tavalyi Párizsi Autószalonon debütált Jaguar F-Type-ról, ám hazai környezetben most mutatkozott be a szépséges sportautó.

Vajda János
2013. 06. 22. 6:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ma még sajnos nem vezethettük az autót, éles karmait ugyanakkor már kivillantotta a 380 lóerős bemutatóautó, hiszen aktív sport kipufogórendszerét lehetőségünk volt meghallgatni. Bizonyára nem árulok el nagy titkot azzal, hogy nagyjából mindenki libabőrös lett a nem éppen visszafogott V6-os gurgulázástól/durrogástól, s az sem kérdés, hogy az autómániás közönség számára veszélyes drog ez a javából!

Halkan megjegyzem, hogy ha minden jól megy, rövidesen közelebbről is megismerkedhetünk a ragadozóval, s alig várjuk, hogy beszámolhassunk Olvasóinknak egy teszt keretében a kétüléses brit sportkocsiról, amelyet nagy gonddal fejlesztettek a mérnökök. Addig viszont fussuk át még egyszer a legfontosabb tudnivalókat az F-Type-ról, valamint nézzük, mennyiért vásárolhatjuk meg hazánkban a legizgalmasabb Jaguart.

 

Nos, a kétüléses roadster beszálló modellje jelenlegi árfolyamon számolva regisztrációs adóval együtt bruttó 23,3 millió forinttól elérhető. Ez nem kevés pénz, viszont ennyiért már a háromliteres kompresszoros V6-os „gyengébbik”, 340 lóerőt és 450 Nm nyomatékot leadó átiratát kapjuk. Már neki sem kell szégyenkeznie, ha oda kell csapni a lovak közé, amiről leginkább az 5,3 szekundumos 0–100-as sprintidő és a 260 km/h-s végsebesség tesz tanúbizonyságot. Az átlagfogyasztás a beszálló esetében kereken 9 literben hivatott megállapodni 100 km-enként, melynek szerény státuszában a szériában járó, ZF-féle nyolcfokozatú automataváltó is kiveszi szerepét. Az alapár részét képezi egyebek között a xenon fényszóró, a 18 colos kerékszett, az automata klíma, a félbőr ülésborítás, az érintőképernyő és az elektromosan állítható kormányoszlop.

A 380 lóerővel, aktív kipufogó rendszerrel, rajtautomatikával, részlegesen önzáró differenciálművel, nagyobb fékekkel és 19 colos kerekekkel érkező ’S’ verzió felára 3,6 millió forint. A szériában még erősebb fékekkel, aktív, elektronikusan vezérelt differenciálművel, 20 colos kerekekkel, bőr sportülésekkel, kapcsolható aktív kipufogóval és nem utolsósorban 495 lóerővel járó kompresszoros V8-as viszont már alsó hangon is további 4,6 millió forint ellenében lesz elérhető. Előbbi akár 4,9 másodperc alatt képes teljesíteni a nulla–százas sprintet, végsebessége pedig eléri a 275 km/órát – ezek az értékek egy PDK-s Porsche Boxster S tudásának felelnek meg, mint ahogy az árazás is csak néhány százalékkal lő fölé.

A gyári vegyes fogyasztás 9,1 l/100 km. A kínálat tetejét jelentő, 31,5 milliós ’V8 S’ változat mennydörgéshez hasonlítható orgánumú erőgépe persze már nem ilyen takarékos, hisz átlagfogyasztása 11,1 liter/100 km. Cserébe az autó menetteljesítményei magáért beszélnek: a pilóta 4,3 másodperces gyorsulásra és korlátozva 300 km/h-s végsebességre számíthat, nem utolsó élményeket szerezve a kis roadsterben.

A borsosabb lehetőségek egyikét képviseli a Meridian 770 W-os, 14 hangszórós csúcs audiorendszere, amiért már önmagában 900 ezer forintot hagyhatunk ott. A szokásos biztonsági tételek mellett megtaláljuk a szériafelszereltségek listáján a gyalogossal való találkozáskor felpattanó motorháztetőt, miközben felár ellenében többek között holttérfigyelő rendszert és az autó mögötti forgalmat vizsgáló rendszert is találunk. A tolatókamera, a parkolóradarok stb. természetesen szintén beikszelhetőek a végeláthatatlan listán.

Az F-Type esetében nem kétséges, hogy az autó egyik legérdekesebb pontja, hogy a ranglétrán felette álló XKR-S-re is képes megsemmisítő csapást mérni. Bár a lemezek alatt számos alkatrészen osztozik az XK és az F-Type, azonban ezek összhangolása és optimalizálása nyomán sikerült a mérnököknek olyan egyveleget teremteni, ami miatt bőven versenyképesebbnek mondhatjuk a britek újdonságát, sőt maguk a Jaguar vezetői hangsúlyozták, hogy a hazánkban 23 millió forinttól kapható F-Type bizony rápirít a brutalitásban nem szűkölködő nagyobbik testvérére.

 

Kezdjük azzal, hogy az F-Type sofőrje 20 mm-rel alacsonyabban ül, de összességében is lejjebb kerül a jármű súlypontja. A karosszéria csavarodási szilárdsága ráadásul 10 százalékkal nagyobb, míg merevségben 30 százalékos a plusz a hagyományos XK-khoz képest. Aztán ott vannak az alumíniumból készült kettős keresztlengőkaros futóművek, ráadásul a kormányzást is úgy tervezték a szakemberek, hogy az F-Type-ban a leggyorsabb kormányművet találhassuk, amely valaha Jaguarba került. A kerekek mögött akár 380 mm átmérőjű féktárcsák ülhetnek. A sikerhez a ZF által gyártott nyolcfokozatú sportautomatára is szükség van, amelyet kifejezetten a hasonló jellegű modellekhez fejlesztett a gyártó.

A második fokozat bekapcsolását követően egy áthidaló kuplung biztosítja a motor és a hátsó kerekek közötti nyomatékátvitelt a hidrodinamikus szerkezet helyett.A váltó mintegy 25 program közül választja ki az adott kondíciónak legjobban megfelelőt, miközben képes a kanyarok felismerésére, így ténylegesen a legoptimálisabb sebességi fokozat bekapcsolására. A sofőr persze belepiszkálhat a folyamatba, a manuális gangolás lehetőségéről a kormány mögé helyezett karok gondoskodnak.

Rengeteg finomság tehát egy helyen – a sok-sok részlet minél jobb kidolgozása meghozta gyümölcsét, az F-Type gyorsabb és kívánatosabb lett nagyobbik testvérénél, miközben egyedüli hátránya vele szemben, hogy nem rendelkezik az egyébként csak rövid távon használható kis hátsó ülésekkel. Az már csak hab a tortán, hogy Adrian Hallmark, a Jaguar márkaigazgatója hatfokozatú kézi váltót ígért a legélvezetesebb Jaguarhoz, így az élmények rövidesen igazán a tetőfokukra hághatnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.