Ma még sajnos nem vezethettük az autót, éles karmait ugyanakkor már kivillantotta a 380 lóerős bemutatóautó, hiszen aktív sport kipufogórendszerét lehetőségünk volt meghallgatni. Bizonyára nem árulok el nagy titkot azzal, hogy nagyjából mindenki libabőrös lett a nem éppen visszafogott V6-os gurgulázástól/durrogástól, s az sem kérdés, hogy az autómániás közönség számára veszélyes drog ez a javából!
Halkan megjegyzem, hogy ha minden jól megy, rövidesen közelebbről is megismerkedhetünk a ragadozóval, s alig várjuk, hogy beszámolhassunk Olvasóinknak egy teszt keretében a kétüléses brit sportkocsiról, amelyet nagy gonddal fejlesztettek a mérnökök. Addig viszont fussuk át még egyszer a legfontosabb tudnivalókat az F-Type-ról, valamint nézzük, mennyiért vásárolhatjuk meg hazánkban a legizgalmasabb Jaguart.
Nos, a kétüléses roadster beszálló modellje jelenlegi árfolyamon számolva regisztrációs adóval együtt bruttó 23,3 millió forinttól elérhető. Ez nem kevés pénz, viszont ennyiért már a háromliteres kompresszoros V6-os „gyengébbik”, 340 lóerőt és 450 Nm nyomatékot leadó átiratát kapjuk. Már neki sem kell szégyenkeznie, ha oda kell csapni a lovak közé, amiről leginkább az 5,3 szekundumos 0–100-as sprintidő és a 260 km/h-s végsebesség tesz tanúbizonyságot. Az átlagfogyasztás a beszálló esetében kereken 9 literben hivatott megállapodni 100 km-enként, melynek szerény státuszában a szériában járó, ZF-féle nyolcfokozatú automataváltó is kiveszi szerepét. Az alapár részét képezi egyebek között a xenon fényszóró, a 18 colos kerékszett, az automata klíma, a félbőr ülésborítás, az érintőképernyő és az elektromosan állítható kormányoszlop.
A 380 lóerővel, aktív kipufogó rendszerrel, rajtautomatikával, részlegesen önzáró differenciálművel, nagyobb fékekkel és 19 colos kerekekkel érkező ’S’ verzió felára 3,6 millió forint. A szériában még erősebb fékekkel, aktív, elektronikusan vezérelt differenciálművel, 20 colos kerekekkel, bőr sportülésekkel, kapcsolható aktív kipufogóval és nem utolsósorban 495 lóerővel járó kompresszoros V8-as viszont már alsó hangon is további 4,6 millió forint ellenében lesz elérhető. Előbbi akár 4,9 másodperc alatt képes teljesíteni a nulla–százas sprintet, végsebessége pedig eléri a 275 km/órát – ezek az értékek egy PDK-s Porsche Boxster S tudásának felelnek meg, mint ahogy az árazás is csak néhány százalékkal lő fölé.
A gyári vegyes fogyasztás 9,1 l/100 km. A kínálat tetejét jelentő, 31,5 milliós ’V8 S’ változat mennydörgéshez hasonlítható orgánumú erőgépe persze már nem ilyen takarékos, hisz átlagfogyasztása 11,1 liter/100 km. Cserébe az autó menetteljesítményei magáért beszélnek: a pilóta 4,3 másodperces gyorsulásra és korlátozva 300 km/h-s végsebességre számíthat, nem utolsó élményeket szerezve a kis roadsterben.
A borsosabb lehetőségek egyikét képviseli a Meridian 770 W-os, 14 hangszórós csúcs audiorendszere, amiért már önmagában 900 ezer forintot hagyhatunk ott. A szokásos biztonsági tételek mellett megtaláljuk a szériafelszereltségek listáján a gyalogossal való találkozáskor felpattanó motorháztetőt, miközben felár ellenében többek között holttérfigyelő rendszert és az autó mögötti forgalmat vizsgáló rendszert is találunk. A tolatókamera, a parkolóradarok stb. természetesen szintén beikszelhetőek a végeláthatatlan listán.
Az F-Type esetében nem kétséges, hogy az autó egyik legérdekesebb pontja, hogy a ranglétrán felette álló XKR-S-re is képes megsemmisítő csapást mérni. Bár a lemezek alatt számos alkatrészen osztozik az XK és az F-Type, azonban ezek összhangolása és optimalizálása nyomán sikerült a mérnököknek olyan egyveleget teremteni, ami miatt bőven versenyképesebbnek mondhatjuk a britek újdonságát, sőt maguk a Jaguar vezetői hangsúlyozták, hogy a hazánkban 23 millió forinttól kapható F-Type bizony rápirít a brutalitásban nem szűkölködő nagyobbik testvérére.
Kezdjük azzal, hogy az F-Type sofőrje 20 mm-rel alacsonyabban ül, de összességében is lejjebb kerül a jármű súlypontja. A karosszéria csavarodási szilárdsága ráadásul 10 százalékkal nagyobb, míg merevségben 30 százalékos a plusz a hagyományos XK-khoz képest. Aztán ott vannak az alumíniumból készült kettős keresztlengőkaros futóművek, ráadásul a kormányzást is úgy tervezték a szakemberek, hogy az F-Type-ban a leggyorsabb kormányművet találhassuk, amely valaha Jaguarba került. A kerekek mögött akár 380 mm átmérőjű féktárcsák ülhetnek. A sikerhez a ZF által gyártott nyolcfokozatú sportautomatára is szükség van, amelyet kifejezetten a hasonló jellegű modellekhez fejlesztett a gyártó.
A második fokozat bekapcsolását követően egy áthidaló kuplung biztosítja a motor és a hátsó kerekek közötti nyomatékátvitelt a hidrodinamikus szerkezet helyett.A váltó mintegy 25 program közül választja ki az adott kondíciónak legjobban megfelelőt, miközben képes a kanyarok felismerésére, így ténylegesen a legoptimálisabb sebességi fokozat bekapcsolására. A sofőr persze belepiszkálhat a folyamatba, a manuális gangolás lehetőségéről a kormány mögé helyezett karok gondoskodnak.
Rengeteg finomság tehát egy helyen – a sok-sok részlet minél jobb kidolgozása meghozta gyümölcsét, az F-Type gyorsabb és kívánatosabb lett nagyobbik testvérénél, miközben egyedüli hátránya vele szemben, hogy nem rendelkezik az egyébként csak rövid távon használható kis hátsó ülésekkel. Az már csak hab a tortán, hogy Adrian Hallmark, a Jaguar márkaigazgatója hatfokozatú kézi váltót ígért a legélvezetesebb Jaguarhoz, így az élmények rövidesen igazán a tetőfokukra hághatnak.