Fogyasztás: így autózzon okosan

Okosan vezetve, néhány apróságra odafigyelve nemcsak a fogyasztásban, hanem szervizköltségnél és egyéb területeken is megtérülést könyvelhetünk el.

Csizsek Ádám
2013. 06. 01. 9:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Aki teheti, természetesen igyekszik minél gazdaságosabban autózni, hiszen az úton töltött kilométerek nagy hányada a kötelező utazás jegyében telik, s csak kis részben az élményfaktor kihasználása érdekében. Épp ezért a kettő közül a masszívabb szelettel foglalkozunk, megmutatva, milyen praktikus apróságokkal, kis odafigyeléssel tudunk hatékonyan közlekedni, kímélve a technikát és pénztárcánkat egyszerre.

A fogyasztás nem minden, azonban egyértelműen az egyik legkönnyebben befolyásolható tényező, ráadásul az üzemeltetési költségek jó részét ő adja, s okos vezetéssel itt hozhatunk a legtöbbet a konyhára. A bevált receptet nyilván mindenki fújja már, határozott gyorsítások, megfelelő időpontban megejtett, de a szinkronszerkezet kímélése érdekében moderált kapcsolással intézett felváltások, a motor pörgetésének kerülése gyakorlatilag a tanácsok legalapvetőbb elemei.

 

Aztán ott van a motorfék is, amit érdekes módon kevesen használnak, pedig a fékek elhasználódása és az étvágy csökkentése egyidejűleg érhető el vele, azonban túlzottan forszírozni sem érdemes, hiszen az így pluszban megjelenő váltások a kuplung és a nyomatékváltó elemeinek erőteljesebb kopásához, gyorsabb elhasználódásához vezet, s a hajtásláncot ugyancsak keményebb terhelésnek teszi ki a masszív motorféküzem.

A fékeket tehát túlzottan nem érdemes óvni, hiszen egy szett betét ára könnyedén eltörpülhet egy kuplungcsere mellett. Meg kell tehát találni az arany középutat, s hol motorfékkel, hol üresben gurulva kifizetődő lassítani a következő piros lámpáig. De ne feledjük: minél többet gurulunk, annál alacsonyabb fogyasztást tudunk elérni.

Nem mellékes a megfelelő gumiabroncs kiválasztása sem, s noha sokan takarékossági okokból fennhagyják a korosodó téli szettet a nyári időszakban is kopni, annak több negatívuma is kedvezőtlenül hathat. Az évszaknak nem megfelelő gumi a fogyasztásra is befolyással van, de csekélyebb tapadása révén bizony balul elsült szituációkat szintén vizionálhatunk következményeképp.

Az abroncsok nyomására ugyancsak oda kell figyelni, a gyártó által megadott optimális értéktől pedig nem ajánlott eltérni: persze csábító lehet a nagyobb nyomás következtében elért fogyasztáscsökkenés, ám ezt a gumi sínyli majd meg. Kár keletkezhet az abroncs szerkezetében, félrekopik, a fokozott rázkódás megterheli a futóművet, s nem utolsó sorban a csekélyebb tapadást is fel kell rónunk. Legalább ennyire káros a túl alacsony nyomás.

 

Emellett persze ott vannak az olyan általános praktikák, mint a megfelelő útvonal kiválasztása, azaz amennyiben az időnk engedi, megéri tájékozódni a forgalmi helyzetről, elkerülve a dugókat, torlódásokat, amivel nem csupán üzemanyagot, hanem időt is meg tudunk takarítani, a stresszhelyzetek elkerüléséről nem is beszélve.

Mindez szép és jó, hiszen pusztán az említettek betartásával akár 2-3 literrel kevesebbet naftát használhatunk el 100 kilométerenként, azonban a fogyasztással való versengés mellett más területeken ügyeskedve szintén értékes forintok maradnak a markunkban. A kíméletes vezetési stílus nem csupán az étvágyra hat kedvezően, de az egyes részegységek, alkatrészek megóvásában is nagy szerepet tölthet be. És itt nem csupán a motorra kell gondolni, ott a befecskendező rendszer, bizonyos esetekben a turbó, a sebességváltó, a kuplung, a futómű, a féltengelyek és még sorolhatnánk.

Az előbbiek közül az egyik legkényesebb a turbófeltöltő, amely ráadásként költséges alkatrész, tehát érdemes mindenképp jobban óvni. A kényszerlélegeztetéssel ellátott motorok esetében épp emiatt a szokásosnál is nagyobb figyelmet kell fordítani a megfelelő üzemelési hőmérsékletre, azaz forszírozottabb használat előtt be kell melegíteni. Majd használat után sem árt fél-egy percig részterhelésen vagy alapjáraton hűteni a turbót.

 

A rendszer meghálálja a törődést, egyrészt élettartamával, másrészt a gondtalanabb szervizekből eredően. A hidegen való terheléstől maga a motor is jobban kopik, ezáltal a futásteljesítménnyel arányosan erejéből veszít, csipegeti az olajat, amit csak költséges javítással orvosolhatunk. Maga az olaj megválasztása sem közömbös, s a gyártó által ajánlott, jó minőségű kenőanyagok használata ugyancsak jó hatással van a motor és a turbótöltő, valamint a váltó és differenciálművek élettartamára.

Nyáron sokan indulnak útnak rengeteg holmit a nyakukba véve, tetőcsomagtartóval, boksszal vagy utánfutóval fokozva az autó terheltségét – utóbbi nem veszélytelen, hiszen a gondtalan megpakolás közben könnyedén megfeledkezhetünk járművünk teherbírásáról. Ha pedig nehezebb az autó, mindig igazítsuk ki a gumiabroncsok nyomását is a gyárilag ilyen esetekre előírt állapotra.

No és ne feledkezzünk meg a tetőre szerelt kiegészítőkről akkor sem, ha például bejárunk a garázsunkba. A súlyos utánfutó visszaüthet, a motor a túlterheléstől károsodhat, s a megengedettnél nehezebb vontatmány szállítása egyúttal a gépműhely és a hengerfej közelebbi kapcsolatát is elősegíti.

 

Ha már utazás, a tempomat sem maradhat ki a sorból: a konstans sebességet tartó automatika a hosszú utak során áldásos szolgálatot tesz, s a rapszodikus gázpedálkezeléstől is megszabadít. Az előnyök egyértelműek, de nagyobb forgalom esetén inkább bízzunk saját jobb lábunkban, s adjuk fel a komfortot, az „altató” tempomat ugyanis ténylegesen képes pihentető hatása miatt figyelmünk csökkentésére.

Számos pont van tehát, amire nem árt, ha odafigyelünk a volán mögött, s ennek eredményeképp a karbantartások alkalmával is jobban járhatunk az előrelátó vezetésnek köszönhetően. A fogyasztás, az autó műszaki fittsége persze egyrészt magán a terméken múlik, másfelől pedig rajtunk, s a két meghatározó körülmény közül az utóbbi rugalmassága teszi lehetővé, hogy az okos vezetéssel kézzel fogható előnyökre tegyünk szert.

Az írás cikkünk kivonata. A teljes anyag ezen a linken érhető el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.