Aki teheti, természetesen igyekszik minél gazdaságosabban autózni, hiszen az úton töltött kilométerek nagy hányada a kötelező utazás jegyében telik, s csak kis részben az élményfaktor kihasználása érdekében. Épp ezért a kettő közül a masszívabb szelettel foglalkozunk, megmutatva, milyen praktikus apróságokkal, kis odafigyeléssel tudunk hatékonyan közlekedni, kímélve a technikát és pénztárcánkat egyszerre.
A fogyasztás nem minden, azonban egyértelműen az egyik legkönnyebben befolyásolható tényező, ráadásul az üzemeltetési költségek jó részét ő adja, s okos vezetéssel itt hozhatunk a legtöbbet a konyhára. A bevált receptet nyilván mindenki fújja már, határozott gyorsítások, megfelelő időpontban megejtett, de a szinkronszerkezet kímélése érdekében moderált kapcsolással intézett felváltások, a motor pörgetésének kerülése gyakorlatilag a tanácsok legalapvetőbb elemei.
Aztán ott van a motorfék is, amit érdekes módon kevesen használnak, pedig a fékek elhasználódása és az étvágy csökkentése egyidejűleg érhető el vele, azonban túlzottan forszírozni sem érdemes, hiszen az így pluszban megjelenő váltások a kuplung és a nyomatékváltó elemeinek erőteljesebb kopásához, gyorsabb elhasználódásához vezet, s a hajtásláncot ugyancsak keményebb terhelésnek teszi ki a masszív motorféküzem.
A fékeket tehát túlzottan nem érdemes óvni, hiszen egy szett betét ára könnyedén eltörpülhet egy kuplungcsere mellett. Meg kell tehát találni az arany középutat, s hol motorfékkel, hol üresben gurulva kifizetődő lassítani a következő piros lámpáig. De ne feledjük: minél többet gurulunk, annál alacsonyabb fogyasztást tudunk elérni.
Nem mellékes a megfelelő gumiabroncs kiválasztása sem, s noha sokan takarékossági okokból fennhagyják a korosodó téli szettet a nyári időszakban is kopni, annak több negatívuma is kedvezőtlenül hathat. Az évszaknak nem megfelelő gumi a fogyasztásra is befolyással van, de csekélyebb tapadása révén bizony balul elsült szituációkat szintén vizionálhatunk következményeképp.
Az abroncsok nyomására ugyancsak oda kell figyelni, a gyártó által megadott optimális értéktől pedig nem ajánlott eltérni: persze csábító lehet a nagyobb nyomás következtében elért fogyasztáscsökkenés, ám ezt a gumi sínyli majd meg. Kár keletkezhet az abroncs szerkezetében, félrekopik, a fokozott rázkódás megterheli a futóművet, s nem utolsó sorban a csekélyebb tapadást is fel kell rónunk. Legalább ennyire káros a túl alacsony nyomás.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!