A 8C és a 6C típusjelzések a harmincas-ötvenes években olyan autókat jelöltek, melyek nagy teljesítményű nyolc-, illetve hathengeres motorokkal üvöltötték világgá az erő és a szépség közös diadalát. Az újdonság kialakításában és szerkezetében megvalósítja azt a célkitűzést, amely szerint tömeg/teljesítmény arányának a hamisítatlan szupersportautók körében elfogadott 4 kilogramm/lóerő alá kell esnie, ráadásul ezt nem a motorteljesítmény szélsőséges fokozásával, hanem a tömeg párhuzamos csökkentésével érték el a mérnökök, ami maximális agilitást és kiemelkedő menetteljesítményeket eredményezhet.
Ebben a szénszálas váznak komoly szerepe van, amely a 4C teljes tömegének mindössze tíz százalékát teszi ki, de a teljes autó anyagának negyedét adja. Alumínium alkatrészeket 38 százalékban, acélokat pedig 23 százalékban találunk az izgalmas olaszban. A kompozit karosszéria az össztömeg 7 százalékát adja. Végül 895 kilogram lett a száraz tömeg, amely minden szükségessel feltöltve, telitankolva és 75 kilogrammos vezetővel számolva sem emelkedik 1100 kiló fölé.
„Könnyen előfordulhat, hogy a 4C egy szűkös, kanyargós útszakaszon, például egy hegyi úton gyorsabb, mint egy Bugatti Veyron, köszönhetően a modell agilitásának és kompakt méretének” – nyilatkozta Louis-Carl Vignon, az európai értékesítés vezetője. A fizikát ismerve nem nehéz igazat adni neki. Ráadásul a közvetlenség is parádés lesz, hiszen a tömegcsökkentés jegyében a kormány szervózását is elhagyták a tervezők. Egyébként hasonló megfontolásokból lett manuális klíma is az automata helyett.
A fix fejtámlájú ülésekkel ellátott autót igazán különlegessé tehetik a kategóriában rendkívül kompaktnak számító méretei, hiszen hosszúsága nem éri el a 4 métert, ugyanakkor 200 centiméter széles, 118 centi magas, tengelytávolsága pedig kisebb, mint 2,4 méter.
Az újdonság szíve a Giulietta Quadrifoglio Verde kivitelből már ismerős négyhengeres blokkra épül. Az 1,75 liter hengerűrtartalmú, 240 lóerős erőforrás a kor elvárásainak megfelelő technológiai megoldásokat vonultat fel a közvetlen üzemanyag-befecskendezéstől a szívó- és kipufogóoldali változó szelepvezérlésen át a forradalmi öblítés-szabályozó technológiáig, amely kiküszöböl minden turbólyukat.
Az Alfa TCT dupla szárazkuplugos automata sebességváltó kis tömegének és rendkívül rövid reakcióidejének köszönhetően immár versenyképes lehet a kategóriában, miközben a vezető a szokott módon, a kormánykerék mögött elhelyezett váltófülekkel is kapcsolhat, így téve szert 5 szekundumos százas sprintidőre. A végsebesség 250 km/h. A 4C fedélzetén debütál az új Alfa DNA programkapcsoló is, amely a három megszokott álláson (dinamikus, normál és négy évszakos) túl egy negyedik, versenyüzemmódot is kínál, amely még intenzívebb vezetési élményt tesz lehetővé.
A 4C debütálásával két tradicionális műhely között szoros együttműködés valósul meg az Alfa Romeo formatervezési részlege és a Maserati gyártóüzeme között. A 4C a korábbi Quattroporte gyártósorán készül, a négyajtós sportlimuzin gyártása Torinóba költözött. Egy autó készítéséhez átlagosan 20-25 óra szükséges, három hét alatt. A jelenlegi tervek szerint évente mindössze 3500 darab 4C lát napvilágot.
A mai napon az árcédulára is fény derült, s a legfrissebb információk szerint bruttó 60 000 eurós (mintegy 18 millió forint) összeg szerepel majd rajta, azaz a forgalmazók éppen a Porsche Cayman árszínvonalára lőhetik be a típust. Mindezek fényében a megszállott rajongókon kívül persze mindenki elgondolkodik majd azon, hogy egy híresen megbízható gyártó kiforrott és minőségi termékével szemben voksol-e egy több tízéves kihagyás után pástra lépő taljánra.
Mindenesetre az első körben tervezett 1000 darabos széria Európának szánt 400 példányos különítménye bizonyosan nagy magabiztossággal talál majd gazdára.