Aranyifjú – Mercedes-Benz C 220 CDI-teszt

Az autózás világa sincs híján az aranyifjúknak, létezésükre a Mercedes-Benz kiöregedő C osztálya szolgál ékes példaként.

Csizsek Ádám
2013. 09. 17. 8:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Mercedes persze a színfalak mögött ügyesen keveri a kártyákat, folyamatos frissítésekkel tartja a csúcson típusait. Talán emiatt lehet az, hogy a korosodó C 220 CDI volánja mögött egy pillanatig sem éreztem úgy, hogy modellváltás előtti, kifutó példányban ülnék. Ez pedig annak a jele, hogy Stuttgartban nagyon okosan finomítják az autókat.

Kívülről persze már látszanak az őszülő hajszálak, hiszen az elegáns vonalak, a klasszikus arányok, de leginkább az apróbb részletek, megoldások már nem hatnak oly frissnek, főleg ha mellé állítunk egy olyan Mercedest, amely már a gyártó legújabb formai irányelvei szerint épült.

Az elegancia ellenben tagadhatatlan, a kocsi minden porcikájában hordozza a kifinomultság jeleit. A sportosabbik felszereltség, az Avantgarde már messziről szembetűnik a hűtőmaszkon terpeszkedő méretes csillag révén. Az arányokon látszik, hogy hátsókerék-hajtású autóval van dolgunk, a hosszúra nyúlt motorháztető és a viszonylag rövid csomagtértető jó kiállást kölcsönöz, s az eleganciába némi dinamizmus is vegyül. Nincs másképp ez az utastérben sem, noha a tesztautó az unalmasnak mondható, mégis népszerű fekete kárpit és alumíniumbetét kombinációjával kopogtatott be hozzánk.

A formákon itt is érezhető a kor, azonban az ergonómia, a finom működésű kapcsolók, az ízléses műszeregység hamar feledteti, hogy a modellciklus vége felé lépkedünk. A kilométerórába bújtatott képernyő felbontása példaértékű, visszafogott, de szép grafikákkal szolgál, s minden információt képes kijelezni a navigációtól a hifi adatain át a fogyasztásig, s az autó beállításait is itt végezhetjük el.

A helykínálat a prémium-középkategória színvonala alatt teljesít egy hajszállal, azaz elöl tökéletesen, kényelmesen elférnek még a magasra nőtt emberek is, hátul viszont csak 185 centi magasságig kompromisszummentes a helykínálat. A csomagteret tekintve tisztességes produkciót mutat be a C, hiszen 475 litert bocsát az utasok rendelkezésére.

Az anyagok minőségét nem érheti kritika, puha, kellemes tapintású kárpitot találni mindenütt, s az alapot jelentő műbőr-szövet ülések is igen kellemesek, kényelmesek. Az összeszerelési minőség mindemellett ugyancsak kiváló, lekörözve ebben a tekintetben a 3-as BMW-t.

Talán pont az elmúlt hetekben tizedik születésnapját ünneplő automata váltó az, amin a legjobban megérződnek az évek. Itt már nem tudja makulátlanul leplezni korát a Mercedes: noha finoman kapcsolgat, a műveletek sebességét ma már az ellenlábasok túlhaladták, s olykor-olykor kifinomultság terén is képes alább adni. Persze mindez szőrszálhasogatás, de jó oka van annak, hogy a következő generációban nyugdíjba küldi a hétfokozatú bolygóműves szerkezetet a saját fejlesztésű kilencfokozatú automata.

Mentségére szóljon, a motorral hatékonyan dolgozik össze a hétgangos automata, s ez a fogyasztáson is meglátszik: a tesztet 6,5 literes átlaggal zártuk, ami egy automata váltós, 170 lóerős dízelmotortól egyáltalán nem rossz eredmény. Országúti etapokon képes kerek 5 literrel eljárni a C 220 CDI, s autópálya-tempónál sem torkos, 130 km/h-val haladva – ekkor 1950-et forog a motor – megelégszik 6,0-6,1 literrel is. Egyedül városban mohóbb, ott már 6,5 liter felett csipeget picivel.

Hasonlóan elismerésre méltó teljesítményt nyújt a futómű a pontos, jó áttételezésű kormánnyal együtt: az Avantgarde felszereltséghez feszesebb felfüggesztés jár, ami ténylegesen gyorsabb kanyarodást tesz lehetővé, s mindeközben a kényelem sem csorbul. A minden szituációban stabil C osztály könnyedén, csöndesen lépi át az úthibákat, nem üt fel, de a minőségi csillapítás mellett enyhén azért érezhető a feszesítés. A hátsókerék-hajtás pedig nem képes meghazudtolni önmagát, s markánsabb gázadásra kissé megindul az autó feneke, amit finoman kiolt a vigyázó menetstabilizátor.

A C osztály egyszerűen irigylésre méltó. Persze, létezik a 220 CDI-nél takarékosabb dízelmotor a szegmensben, s természetesen van tágasabb választás, ahogy olcsóbb és kifinomultabb is, azonban sok típus örülne, ha a modellciklus végére ilyen friss, üde, fiatalos és versenyképes lenne. Ugyanis a Mercedes C-je rendkívül kiegyensúlyozott produkciót mutatott be, a sok-sok időközi frissítésnek hála pedig rendszerei sem pókhálósodtak be.

Mindezért 10,5 millió forintot kér a Mercedes haza forgalmazója, tehát viszonylag – de a márkától megszokottan – vastagon fogott a ceruza, amiért cserébe tisztességes alapfelszereltséget és 170 lóerős, takarékos, kulturált dízelmotort kapunk. A tesztautó Avantgarde szintjét, az ülésfűtést, az intelligens xenonfényeket és az automata váltót a képletbe írva 13,5 millióra emelkedik az összeg. Tesztalanyunk a kulcs nélküli rendszerhez kötelező automata és a tolatókamerához járó, súlyos felárú Comand rendszer miatt 15 millióért elérhető.

Utóbbihoz igazítva a BMW hasonlóan felszerelt 320d szedánt már 13,5 millióért kínál, s az Audi A4 2.0 TDI esetében is hasonló árpolitikával találkozunk. A Mercedes mégis képes újat mutatni, hiszen a forgalmazó a raktáron lévő nagyobbacska készletet 2,5-2,7 milliós kedvezménnyel árusítja ki, amivel apró ráncok ide vagy oda, ár-érték arányban egyenesen a kategória élére lép.

Az írás tesztünk rövidített változata. A teljes anyag ezen a címen érhető el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.