Az új BMW M3/M4 finomságai: minden a bajor technikáról

Az Autó Pulton már fél tucat cikket olvashattak a jövőre piacra lépő ötödik generációs BMW M3-ról, s ezúttal pontot tehetünk a találgatások végére.

Szabó Péter
2013. 09. 26. 11:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ahogy az várható volt, az azonos alapokkal megáldott, és lényegében kizárólag a karosszériák tekintetében különböző M3 (négyajtós szedán) és M4 (kétajtós kupé) típusokat egyszerre fogják leleplezni a müncheniek. A pontos debütálás egyelőre nem ismert, ám annyi bizonyos, hogy a jövő év második felében már a BMW kereskedéseiben is meg fogjuk tudni vizslatni az autókat, amelyek igyekeznek összekötni a mindennapok és a versenypályák világát. Ehhez megannyi változtatásra volt szükség minden téren, így ahogy az M3-asoktól eddig is megszokhattuk, a mérnökök minden részletre kiterjedő munkát végeztek.

A hagyományos modellekkel összehasonlítva itt nem csupán mélyebbekre húzott lökhárítókról, küszöbökről vagy műdiffúzorokról van szó: a tudományosan optimalizált aerodinamika mellett például széles körben alkalmazott karbon alkatrészeket találunk. Az M3 kupé teteje eddig is karbonból készült, ám mostantól a tömegközéppont lejjebb szorítása érdekében a szedán kivitelé is szénszálas anyagból lesz. Emellett alumínium motorháztetővel és első sárvédőívekkel, karbon toronymerevítőkkel találkozhatunk, s a nemes anyag a hajtásláncban is visszaköszön: az M3/M4 szénszálas kardántengelyt kap, amely azonfelül, hogy sokkal erősebb a réginél, egyrészes – nincs kardánkereszt –, és 40 százalékkal könnyebb. Mindezek eredményeképpen a gázreakció és a hajtáslánc hatékonysága is javul.

A korábbi híreknek megfelelően az M3/M4 turbómotort kapott: sajnos elbúcsúzhatunk az akár 8400-ig forgatható négyliteres szívó V8-as előd fantasztikus, fémes hörgésétől, de az újdonság sem fog rosszul szólni, és mind teljesítményben, mind pedig fogyasztásban leveri elődjét. A két szimpla – tehát nem kettős megfúvású – turbófeltöltővel lélegeztetett, 1,3 bar nyomással megtöltött háromliteres, S55 névre keresztelt alumíniumblokkos sorhatos 430 lóerő leadására képes, vagyis 10 lóerővel izmosabb a V8-asnál, csúcsteljesítményét 7500-as fordulatszámon képes leadni. Ennél is meggyőzőbb óriási forgatónyomatéka, amely több mint 30 százalékkal veri a korábbi motor 400 newtonméteres csúcsértékét (bőven 500 feletti számot várhatunk), 2000-nél pedig körülbelül 70 százalékkal erősebb a szívó V8-nál. Mindeközben a gyári adatok szerint több mint 25 százalékkal takarékosabb, ami azt jelenti, hogy papíron 9 liter körüli vegyes értékekkel számolhatunk.

A sorhatos blokkja egyébként megegyezik a korábbi 1 M Coupé háromliteres blokkjával, ezt leszámítva viszont teljesen új fejlesztésről beszélhetünk, amelynek gyakorlatilag minden eleme új, kezdve a motor belső alkatrészeitől a hűtésen, olajozáson és a befecskendezésen át a turbókig.

A legnagyobb öröm a kézi váltó megtartása: egyes előzetes találgatásokkal ellentétben az M3 kézi váltóval érkezik szériában, s a hétfokozatú rajtautomatikával is kiegészített dupla kuplungos automata csak felár ellenében lesz elérhető. A motor különben 10, a kézi váltó 12 kilót adott le, a teljes autó pedig mintegy 80 kilóval könnyebb azonos konfiguráció esetén az előző M3-nál.

A teljesen új hajtáslánc mellett természetesen jócskán átdolgozott, állítható futóművekre, gyorsabb és közvetlenebb kormányműre és egy teljesen elektromosan vezérelhető, akár 100 százalékosan zárni képes önzáró differenciálműre számíthatunk. Természetesen a komoly fékekről sem feledkeztek meg a tervezők, amelyeket felár ellenében karbon-kerámia rendszerre cserélhetünk.

Azt már csak halkan súgjuk meg, hogy a hírek szerint az E46-os szériához hasonlóan kicsit később ezúttal is számíthatunk egy mintegy 100 kilóval könnyebb és még erősebb CSL sportváltozatra, a nyitott M4 pedig szintén nemsokára érkezni fog, a zárt modell debütálását követően. Természetesen amint újabb információkra teszünk szert a BMW izmos újdonságaival kapcsolatban, jelentkezünk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.