Eiji Toyoda a Toyota alapítójának unokatestvéreként került közel a tűzhöz annak idején, s futott be aztán fényes karriert, mintegy 57 éven át meghatározva a márka történelmét.
Ez idő alatt a Toyotát a hatékony gyártási folyamatok, a logisztikai rendszerek révén mintapéldává tette az autóiparban, s később a fő riválisnak tekintett a General Motors és Ford sem volt képes hasonló produkcióra. A Toyota-módszert azóta is oktatják az egyetemeken, mint a gyártás és a minőség csúcsra fejlesztésének mintáját.
1950-ben a tokiói egyetem hallgatója lett, majd Amerikába utazott, hogy tanulmányozza a Ford gyárait, ahonnan motivációval teli tért haza. Lenyűgözték az USA-ban látott anyagok, gyártási folyamatok, azonban eltökélten tartotta, hogy ő és a Toyota bizony ennél jobbra is képes. Toyoda 1967-ben már mérnöki feladatait feladva ülhetett a gyár elnöki székbe, majd 1982-től 1994-ig a márka vezéreként szerepelt.
Ezután sem szakította meg kapcsolatát a Toyotával, haláláig tiszteletbeli tanácsadóként kötődött szeretett márkájához. A 60-as évek végén a gyártás Egyesült Államokba költöztetésével, illetve a Corolla modellcsalád létrehozásával a későbbi sikereket alapozta meg. Természetesen a Lexus megalkotásánál is bábáskodott, amely első modelljét 1989-ben jelentette meg Amerikában, szép lassan versenyre kelve az európai és amerikai prémium modellekkel.
Eiji Toyoda a Toyota leghosszabb elnökségét tudhatta magáénak, s gyakorlatilag neki köszönheti a márka, hogy a világ legnagyobb autógyártójává lépett elő. A temetési szertartást szűk családi körben tartják majd.