Fék: a legfontosabb biztonsági rendszer

A fékrendszer az autó talán legfontosabb eleme: nélküle a minden jóval felszerelt csúcsmodell sem ér semmit.

Csizsek Ádám
2014. 01. 29. 6:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem vitás, hogy a megfelelő fékhatás a biztonságos közlekedés egyik pillére, emiatt különös figyelmet érdemel a fékrendszer minden alkatrésze, legyen szó állapotról vagy minőségről. A fékrendszer karbantartását nem szabad elhanyagolni, a csere esedékességét akár magunk is megállapíthatjuk. Csere vagy javítás esetén nem szabad halasztani, javasoljuk a mielőbbi beavatkozást, méghozzá szakszervizben, legyen szó betétről, tárcsáról, dobról, nyeregről, munkahengerekről vagy a folyadékról.

A személyautóknál manapság a legelterjedtebb és legfontosabb típus a tárcsafék, amelyet elöl vagy elöl-hátul alkalmaznak. A régebbi, valamint a kisebb modellek esetében hátul még dobfékkel találkozhatunk.

A tárcsafék hatékonyabb és tartósabb, ráadásul kevesebb karbantartást igényel, és szervizelése is egyszerűbb. A tárcsák és a betétek állapotát akár otthon is ellenőrizhetjük. Az acélfelni lyukain vagy az alufelni küllőin áttekintve – szükség esetén bevilágítva – a tárcsán mélyebb barázdákat, repedéseket, esetleg rozsdafoltokat vagy égési sérüléseket kereshetjük szemrevételezéssel, a felület szélein pedig tapintással tudjuk megállapítani, hogy mennyire vállas, vagyis kopott a tárcsa. Ugyanígy a felni mögé tekintve a nyergekbe szorított betétek vastagságát is megállapíthatjuk. Amennyiben a tárcsán a felsoroltak valamelyikét, a betét esetében pedig elvékonyodást tapasztalunk – 2-3 milliméternél vékonyabb a kopóréteg –, haladéktalanul a szervizhez kell fordulni. Amennyiben a fékhatás csökkenését tapasztaljuk, szokatlan hangot ad a rendszer, esetleg fékezéskor egyik irányba kezd húzni az autó, mindenképp meg kell nézetni a kocsit szakemberrel, ahogy a fékpedál nyomásához szükséges erő jelentős megnövekedése, azaz a fékrásegítés meghibásodása esetében is.

A fékek javításánál többféle elvet kell követni: a fékeket mindenképpen párban javíttassuk, cseréltessük, a tárcsák cseréjekor a betéteket is javallott újakra cserélni. Az első féktárcsa optimális futásteljesítménye általában 50-80 ezer, a hátsó tárcsáké 60-100 ezer kilométer, ez persze a vezetési stílustól, a használat jellegétől, valamint az autó és a tárcsa típusától függően jelentősen változhat.

A dobfék állapotának ellenőrzését sajnos nem tudjuk kivitelezni szemrevételezéssel, a fékhatás csökkenése vagy a szervizben megejtett fékpadi mérés azonban jelezheti a karbantartás esedékességét. Az elhasználódást követően a cserének ki kell terjednie mindenre, a dobokra, a fékpofára, a munkahengerekre is.

Ugyanígy a fékfolyadék cseréje sem hanyagolható el, tanácsos kétévente cseréltetni, illetve a karbantartások alkalmával szakemberrel, műszerrel megnézetni az állapotát. A fékfolyadék mennyiségét a motorházban a tartályon lévő jelölések segítségével ellenőrizhetjük, de túl alacsony szint esetén a műszerfalon is jelez az erre szolgáló lámpa.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.