Ne tovább! – Audi A3 Limousine 1.6 TDi-teszt

A professzionalizmus megöli a lelket – legalábbis általában. Képes mindezt megcáfolni az Audi A3 Limousine?

Sütő Zsolt
2014. 02. 24. 19:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy szürke és esős napon kezembe akadt egy olyan autó kulcsa, amely papíron nem sok jót ígért: egy, a korábbi tapasztalataim szerint nem is a legjobbak közé tartozó dízelmotor szerény 105 lóerő teljesítménnyel, amelyet most hétfokozatú automata váltóval igyekszik fogyaszthatóvá tenni a Volkswagen-csoport prémiummárkája. Ilyen előítéletekkel talán nem is lelkesedtem volna a győri gyártású Audi A3 szedánért, már ha nem lenne a maga nemes egyszerűségében már első ránézésre is gyönyörű. Hihetetlen, de igaz, hogy bár a hűvös és távolságtartó egyéniséggel felruházott márka modelljei kerülik a fellengző és hatásvadász stíluselemeket, azért utánuk fordul az utca népe, ez alól pedig a kompakt méretekkel megáldott újdonság sem képez kivételt.

A már közhelyesnek hangzó sportos elegancia ráadásul praktikus belbecset takar. A családi felhasználást is támogató jellemzőkhöz tartozik a 425 literes csomagtartó, de a legfontosabb talán az, hogy 170 centiméteres magasságig a második sor minden további nélkül használható, s e fölött is csak a fejtér korlátossága szab gátat a felhőtlen komfortérzetnek.

A legjobb hely persze ezúttal is a vezetőé, aki igencsak letisztult berendezéssel találja szembe magát, ám a minimálstílus korántsem öncélú. A kezelőszervek működtetése és a számtalan funkció elérhetősége ugyanis roppant intuitív és magától értetődő. Mivel a szegmensről elmondható, hogy a vásárlók abszolút érzelmi alapon hoznak döntéseket az egyes márkák között, most bizony sokakat meg fogok bántani, de az igazság az, hogy az Audi általános minőségérzetéhez és kifinomultságához pillanatnyilag sem a BMW, sem a Mercedes nem képes felnőni. Szavakban mindezt nehéz tolmácsolni, de talán úgy lehetne összefoglalni, hogy a gombok, kapcsolók, fiókok, fedelek legapróbb rezdülése, ellenállása, erőigénye, hanghatása olyannyira kimunkált és átgondolt, hogy az már valóban a tökéletesség határait súrolja. Az anyagminőségről hasonlóképp lehetne nyilatkozni.

Minderről gyorsan megfeledkezünk, amikor a fémesen hűvös startgombra téved a kezünk, hogy életre keltsük a háromezres fordulaton szerény 105 lóerő teljesítménnyel kiteljesedő, ám 1500-tól 250 newtonméter nyomatékkal szolgáló dízelmotort. Az 1,6 literes szerkezet régi ismerősünk, ilyen szép orgánummal azonban még egyszer sem kezdett duruzsolni, s ezt a jó tulajdonságát a teljes fordulatszám-tartományban megőrzi, a piros határhoz közeledve már-már vérpezsdítően érdes dallamokat fújva.

Noha a számok alapján már sejthető, hogy a 10,9 másodperces százas sprintidőtől nem szabad csodákat várni, a hétfokozatú (DSG, alias S tronic) dupla kuplungos automata váltó még a legrosszabb karakterisztikájú motorral is képes aranyat érő hajtásláncot alkotni. A sportos állásában is lágyan kapcsoló konstrukció minden sebességtartományban megfelelő dinamizmusról gondoskodik.

A takarékoskodás jegyében a kisebb rezonanciákat gerjesztő start-stop rendszer is nekünk dolgozik, ezzel a kis dízelmotor akár a világ végére is elrepít. 4,6 literes mért eredménnyel záruló normakörünk 7 deciliterrel meghaladja a gyáriak jóslatát, ugyanakkor 5,2 literes tesztátlagunk már arról árulkodik, hogy ettől normál – olykor dinamikus – használatban sem szóródnak majd sokat az eredmények.

Az Audi A3 tehát ebben a konfigurációban kiváló utazóautó, amit szerény szélzaja is bizonyít, így e tekintetben csak azzal kell majd megbarátkoznunk, hogy a sokat ígérő megjelenés ellenére 140-150 km/h sebességnél elfogy a szufla. Rossz hír ez a másoknak bizonyítani vágyó tulajdonosok számára, de nincs rossz hírem a vezetési élményt előtérbe helyező pilótáknak.

Időmérő készülékekkel ugyan nem lenne érdemes harcba szállni, de a futómű-váltó-kormányzás triója még az alapvetően lusta gázreakciójú és kelletlen karakterisztikájú motor ellenére sem veti meg a szerpentines kanyarvadászatot, s ebben az elektronikusan vezérelt differenciálműnek is szerepe van. Noha a volán közvetlensége még sportos állásban is hagy némi kívánnivalót maga után. Tesztautónk Ambition felszereltségi szinten szériában járó sportos futóműve a hétköznapokban túlságosan is feszes, rövid úthibákon elpattogásra hajlamos, ám űzve előtérbe kerülnek előnyös oldalai. Ezzel együtt a kocsi a végletekig semleges tud maradni.

Összességében tehát abszolút teljes értékű modellt ismerhettünk meg tesztalanyunk személyében. Szerény méretei ellenére praktikus és tekintélyt parancsoló, s úgy tud rendkívül takarékos lenni, hogy közben a vezetési élményről sem kell lemondanunk. Mint mindig, a prémiumtrió többi tagját lepipáló minőségnek ezúttal is ára van, ám a kiforrottság tükrében a 7,64 millió forintos alapár nem tűnik túlzottnak (ebből 675 000 forint az 1,6 literes dízelhez hangsúlyosan javasolt automata felára). Továbbmenve, a képeken szereplő példány már majd tízmillióig nyújtózkodik, s az innovatív asszisztensek és extrák között mazsolázva egy-egy valóban kifogástalan A3 Limousine inkább már 12 millióba kerül.

A konkurencia? A funkcionális értékeket és az árat figyelembe véve népes, ám szűkebb értelemben a BMW 2-es sorozat érkezéséig egyelőre csak a hét számjegyű összeggel borsosabb Mercedes-Benz CLA lép a pástra. A csata tehát a győri Audi és a kecskeméti Mercedes között zajlik, s az eredményhirdetés az érzelmi megfontolásokat félretéve az A3 felé lendíti a mérleg nyelvét.

Az írás tesztünk kivonata. A teljes anyag ezen az oldalon érhető el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.