Egy szürke és esős napon kezembe akadt egy olyan autó kulcsa, amely papíron nem sok jót ígért: egy, a korábbi tapasztalataim szerint nem is a legjobbak közé tartozó dízelmotor szerény 105 lóerő teljesítménnyel, amelyet most hétfokozatú automata váltóval igyekszik fogyaszthatóvá tenni a Volkswagen-csoport prémiummárkája. Ilyen előítéletekkel talán nem is lelkesedtem volna a győri gyártású Audi A3 szedánért, már ha nem lenne a maga nemes egyszerűségében már első ránézésre is gyönyörű. Hihetetlen, de igaz, hogy bár a hűvös és távolságtartó egyéniséggel felruházott márka modelljei kerülik a fellengző és hatásvadász stíluselemeket, azért utánuk fordul az utca népe, ez alól pedig a kompakt méretekkel megáldott újdonság sem képez kivételt.
A már közhelyesnek hangzó sportos elegancia ráadásul praktikus belbecset takar. A családi felhasználást is támogató jellemzőkhöz tartozik a 425 literes csomagtartó, de a legfontosabb talán az, hogy 170 centiméteres magasságig a második sor minden további nélkül használható, s e fölött is csak a fejtér korlátossága szab gátat a felhőtlen komfortérzetnek.
A legjobb hely persze ezúttal is a vezetőé, aki igencsak letisztult berendezéssel találja szembe magát, ám a minimálstílus korántsem öncélú. A kezelőszervek működtetése és a számtalan funkció elérhetősége ugyanis roppant intuitív és magától értetődő. Mivel a szegmensről elmondható, hogy a vásárlók abszolút érzelmi alapon hoznak döntéseket az egyes márkák között, most bizony sokakat meg fogok bántani, de az igazság az, hogy az Audi általános minőségérzetéhez és kifinomultságához pillanatnyilag sem a BMW, sem a Mercedes nem képes felnőni. Szavakban mindezt nehéz tolmácsolni, de talán úgy lehetne összefoglalni, hogy a gombok, kapcsolók, fiókok, fedelek legapróbb rezdülése, ellenállása, erőigénye, hanghatása olyannyira kimunkált és átgondolt, hogy az már valóban a tökéletesség határait súrolja. Az anyagminőségről hasonlóképp lehetne nyilatkozni.
Minderről gyorsan megfeledkezünk, amikor a fémesen hűvös startgombra téved a kezünk, hogy életre keltsük a háromezres fordulaton szerény 105 lóerő teljesítménnyel kiteljesedő, ám 1500-tól 250 newtonméter nyomatékkal szolgáló dízelmotort. Az 1,6 literes szerkezet régi ismerősünk, ilyen szép orgánummal azonban még egyszer sem kezdett duruzsolni, s ezt a jó tulajdonságát a teljes fordulatszám-tartományban megőrzi, a piros határhoz közeledve már-már vérpezsdítően érdes dallamokat fújva.