A Volkswagen is a benzinmotorban látja a jövőt

Az autóiparban motorforradalom dúl, gyakorlatilag a fejlesztések legfontosabb pilléreit képezik a motorok.

Csizsek Ádám
2014. 03. 31. 12:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Mazda már kijelentette, hogy a jövőt a benzinmotorokban látja, s a Volkswagen is különösen hatékony benzinmotort épít. A téma középpontjában, ahogy korábban már több ízben is, a változtatható kompressziójú motor áll, amely az elektromechanikus segítségnek köszönhetően akár a benzinmotor esetében is lehetővé teszi a kompressziógyújtást. Ulrich Hackenberg, az Audi szakembere szerint a fogyasztáscsökkentésben ugyancsak fontos szerepet játszik a vitorlázási funkció, amelyre a konszern váltóinak nagy része már képes.

A vitorlázás lényege, hogy kigurulás erejéig a rendszer (vagy kézi váltóval mi) oldja (oldjuk) a kapcsolatot a motor és a váltó között, tehát a gázról lelépve gurul tova az autó. A szakember szerint négy lépcsőben jön majd a funkció. Az első már most is elérhető, míg a későbbiekben akár a motort is leállíthatja a rendszer vitorlázás közben, például lejtőn gurulva vagy a közlekedési lámpákat figyelve.

Hackenberg nem árult el részleteket a változtatható kompressziójú motorok fejlesztésével kapcsolatban, azonban a kutatások egyértelműen ebbe az irányba tartanak. Az ilyen tulajdonságú erőforrások ugyanis jelentős fogyasztáscsökkenést eredményezhetnek. A Saab 2000-ben már bemutatott egy olyan kísérleti motort, amely a hengerfej mozgatásával 14:1 és 8:1 között tudta változtatni a kompressziót. Ehhez pedig további különleges technológiákat csapna hozzá a négykarikás gyártó, természetesen az anyavállalattal egyetemben. Az Audi már 2012-ben bemutatta ikerturbós, kísérleti V6-osát, amelynél a két feltöltő elektromos hajtással küszöbölte ki a turbólyukat.

Alacsony motorfordulatoknál, ahol a kipufogógáz még nem pörgeti fel elégségesen a feltöltőt, az elektromos motor hozza létre a kívánt fordulatszámot a turbóban. Mindez a turbómotorok új szintjét jelenti majd, amennyiben szériába kerül, hiszen hatékonysága révén az erőforrások már akár két- vagy háromhengeresként is elegendő teljesítményt nyújtanának.

Tehát az elektromos turbótöltők, a változtatható kompresszió, a már létező hengerlekapcsolás és a vitorlázási funkció kiterjesztése miatt a benzinmotorokban még mindig hihetetlen lehetőségek rejlenek, a kérdés, hogy a gyártóknak mikorra sikerül kiaknázni mindet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.