A Volvo útmágneseket tesztel az önvezető autókhoz

A Volvo azt tesztelte, hogy az útba épített mágneseket hogyan lehet az autók helymeghatározására használni.

Szabó Péter
2014. 03. 17. 6:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A megbízható és kimagaslóan pontos helymeghatározás alapvető és kulcsfontosságú kérdés az autonóm autók fejlesztésében. A már rendelkezésre álló helymeghatározási technológiák – mint a GPS vagy a kamerák – használhatósága bizonyos körülmények között korlátozott, az útba épített mágneseket azonban nem zavarják a fizikai akadályok vagy a rossz időjárási körülmények.

„A mágnesek láthatatlan »síneket« hoznak létre, amelyek szó szerint kikövezik az utat, és a helymeghatározási pontatlanságot tíz centiméter alá szorítják. A technológiát különböző sebességek esetében teszteltük, és az eredmények egyelőre nagyon ígéretesek” – mondja Jonas Ekmark, a Volvo Car Group preventív biztonsági vezetője.

A Volvónak vezető szerepe van abban a nagyszabású önvezérelt autós kísérleti projektben, amelyben hétköznapi körülmények között tesztelnek majd 100 önvezérelt Volvo autót a svédországi Göteborg környéki közutakon.

„A célunk az, hogy az autó képes legyen kezelni és vezetni önmagát. A pontos és megbízható helymeghatározás az önvezérelt autók egyik szükséges előfeltétele” – magyarázza Jonas Ekmark. „Az autonóm autók kivitelezése a jelenlegi infrastruktúra megváltoztatása nélkül is teljességgel lehetséges. Ugyanakkor a technológia olyan érdekes lehetőségeket kínál, mint az útjelzések mágnesekkel történő kiegészítése” – teszi még hozzá.

Az útba épített mágnesek az autonóm vezetés terén adódó megoldások mellett számos egyéb lehetőséget is kínálnak: biztonsági rendszerként segíthetnek megelőzni az útról való letérésből fakadó baleseteket, hozzájárulhatnak a körültekintő téli karbantartáshoz (ellenőrizhetik a hóval való fedettség mértékét) és lehetőséget adhatnak (keskenyebb sávok révén) a hatékonyabb útfelület-kihasználásra.

A Volvo Cars kutatói csapata 100 méter hosszúságú szakaszt épített Hälleredben, a cég Göteborg közelében található tesztpályáján. A 40×15 milliméteres ferrit mágneskorongokból álló mintázatot 200 milliméter mélységben építették be az útfelületbe. Az autókat pedig számos mágnesérzékelővel szerelték fel. A kutatás célja az olyan kritikus kérdések értékelése volt, mint például az érzékelési hatókör, a megbízható tartósság és az útfenntartási költségek, valamint ennek hatásai. „Az eddigi tapasztalatok alapján a ferrit mágnesek mind az infrastruktúra, mind pedig a fedélzeti érzékelő technológia szempontjából hatékony, megbízható és viszonylag olcsó megoldást kínálnak. A következő lépés a valós közlekedési körülmények közötti tesztelés” – magyarázza Jonas Ekmark.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.