Kondenzátorokkal jön a Toyota és a BMW sporthibridje

Új információk láttak napvilágot a minap a BMW és a Toyota egyre szorosabb viszonyával kapcsolatban.

Csizsek Ádám
2014. 03. 25. 17:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A BMW az i3 és az i8 fejlesztése folyamán tett szert nélkülözhetetlen tapasztalatokra a hibrid és elektromos hajtások terén, a Toyota pedig a Le Mans-i 24 órás versenyre készülő autó építése, illetve a Yaris szuperhibrid megalkotása során felhalmozott tudást kamatoztathatja. A bajor-japán sportgép orrmotoros elrendezést kap, hibrid rendszere pedig mind a négy kerék meghajtására képes lesz. A Toyota egészen új technológiával tenné igazán ütőképessé az újdonságot: ultrakapacitások használatával.

Persze kutatási célokra jó ideje használnak a hagyományoshoz képest brutális kapacitású kondenzátorokat, azonban a szériagyártás során még nem sokan próbálkoztak vele, a Mazda az i-Eloop rendszerben csupán az akkumulátor töltésére használja a speciális kondenzátorokat.

A hibrideknél roppant előnyös lehet az ultrakapacitások használata, hiszen a bennük eltárolt, kinetikus energiából nyert töltést sokkal gyorsabban lehet kinyerni, mint a lítium-ionos akkumulátorokból. Igaz, mindez csupán rövid ideig érvényes, de a nagy teljesítmény hirtelen kiaknázására általában amúgy is csak másodpercekig van szükség. Emellett a kondenzátorok tömege jóval kisebb a szokványos akkucsomagokénál, ráadásul kisebbek is – épp ezért használatuk ideális lehet egy hibrid sportgép esetében.

A vonóerőt egyrészt a BMW és a Toyota által közösen kifejlesztett kétliteres, négyhengeres benzinmotor, másrészt a bajorok által szállított elektromos motor szolgáltatja majd. A hajtást szekvenciális, azaz robotváltón keresztül jut el a négy kerékhez, ahol az elektromotorok miatt hatékony nyomatékvektorozás tenné még gyorsabbá a kanyarvételt.

A karosszéria ugyancsak csúcstechnológiával fog készülni, nagy szilárdságú alumínium és szénszál erősítésű anyagok egyvelege biztosítja egyszerre a remek merevségi tulajdonságokat és a kis tömeget. Persze a japánok és a németek másféle küllemmel ruházzák majd fel az újdonságokat, a BMW esetében például borítékolható a karbon héjelemek használata. A BMW ezzel a lépéssel egyben a Z4 nemzedékváltását is megoldja, a Toyotánál pedig a Supra éledhet fel. Mindkét sporthibrid 2017-ben debütál.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.