Legenda: ötvenesztendős a Skoda 1000 MB

A modell az Octavia utódjaként mutatkozott be 1964. március 21-én.

Szabó Péter
2014. 03. 30. 5:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tágas, négyajtós modellt kora egyik legjobb autójaként tartották számon az egyliteresek kategóriájában, kényelme, teljesítménye és technikája egyaránt mércéül szolgált vetélytársainak.

„A Škoda világszerte az egyik leggazdagabb hagyományokra visszatekintő autógyártó – emeli ki prof. dr. h.c. Winfried Vahland, a vállalat igazgatótanácsának elnöke. – A cég sikereinek alapjául mindig is a kiváló termékek szolgáltak. Az 1000 MB a hatvanas években döntő fontosságú volt a márka számára, a cseh autógyártás mögött álló magas színvonalú mérnöki tudás meggyőző bizonyítékaként.”

Az akkoriban alapvető irányváltásnak számító fejlesztésbe fektetett energia mindenesetre meghozta gyümölcsét: az új típus bel- és külföldön egyaránt slágertermékké vált, tartósan megerősítve a Skoda európai autóiparban elfoglalt pozícióját, egyben egészen a nyolcvanas évek végéig meghatározva a gyártó modellstratégiáját. 1964 áprilisa és 1969 augusztusa között összesen mintegy 443 ezer 1000 MB készült, amelyek több mint fele exportra került – még Új-Zélandra és Ausztráliába is adtak el belőlük.

Napjainkra a típus a márka egyik legnépszerűbb veterán modellje. Az MB a Skoda székhelyére, azaz Mladá Boleslav városára, az 1000 pedig a motor lökettérfogatára utal. Az autó többféle kivitelben is szerepelt a kínálatban, az alapváltozat mellett 1966-ban növelt teljesítményű verziók is megjelentek, valamint az elegáns, kétajtós 1000 MBX, amely ma a gyűjtők igen kedvelt és keresett veteránja.

A hatvanas évek elején a Skoda teljes egészében új üzemet épített Mladá Boleslav-i meglévő gyárcsarnokai közvetlen szomszédságában az új modell előállítására. A kor legmodernebb berendezéseivel felszerelt létesítmény összesen több mint negyven gyárcsarnokot és egyéb épületet foglalt magába, még saját öntödével is rendelkezett. A nyolcvanhektáros területen 13 kilométer új út épült, 10 kilométer vasúti sínt fektettek le, s egy teljes rendező pályaudvart is kialakítottak.

Az 1000 MB kora legkorszerűbb autói közé tartozott. A NOV – Nový Osobní Vůz, azaz új személygépkocsi – belső kódjelzés alatt kifejlesztett modell számára a mérnökök a márka esetében teljesen újszerű alapkonstrukció mellett döntöttek: farmotor, független kerékfelfüggesztések és önhordó karosszéria. Ezzel véget ért az alvázas konstrukciók korszaka.

A motorban a Skoda első európai gyártóként alkalmazott magasnyomású öntési eljárással készült alumínium hengerblokkot, s a négyfokozatú váltó háza is ezzel a technológiával született. A gyártó ezzel egy eredetileg 1922-ben bemutatott, egy Josef Polák nevű mérnök által kidolgozott eljárást vett elő, amelynek egyik fő előnyét a jelentősen lerövidült előállítási idő jelentette.

A hátsó tengely mögé épített, vízhűtésű, négyhengeres, ohv vezérlésű motor 988 köbcentiméter lökettérfogatából 37 lóerő teljesítményt préselt ki. A modern motortechnika és a jármű mindössze 755 kilogramm saját tömege együttesen kedvező, 7-8 literes átlagos üzemanyag-fogyasztást eredményezett. A végsebesség 120 kilométer/órára adódott.

Sorozatgyártásának beindítását megelőzően a Skoda széles körű nyúzópróbának vetette alá új modelljét. Az ötven tesztjármű összesen mintegy 1,6 millió kilométert futott 1962-ben, a szovjet telek extrém mínuszaiban éppúgy, mint a Kaukázus forró és poros szerpentinjein.

Korszerűnek mondható technikája mellett az 1000 MB formavilága terén is döntő előrelépést jelentett. A hatvanas évek meghatározó koncepciója volt a klasszikus „háromdobozos” dizájn. Az új modell markáns stílusjegyei között a lendületes ívek és lágy lekerekítések éppúgy szerepeltek, mint az elegánsan sárvédőkbe süllyesztett körfényszórók, az eredeti formájú hátsó lámpák, a nagyméretű hátsó panoráma-szélvédő és a dinamikus légbeömlő nyílások. A jobb első sárvédőben alakították ki az üzemanyagtartály betöltőnyílását, amelyet jópofa megoldásként kihajtható Skoda-embléma rejtett.

Kompakt méretei (hosszúság: 4,17, szélesség: 1,62, magasság: 1,39 méter) ellenére az 1000 MB az egész család számára elegendő hellyel és a kor szintjéhez mérten viszonylag magas fokú kényelemmel szolgált, s a fejlesztők a praktikumra is gondoltak: az üléseket például egyenként le lehetett hajtani. A pótkerék közvetlenül a 220 literes csomagtartó alatt kapott helyet, mégpedig úgy, hogy a teljes csomagtartó nyitása nélkül is elérhető legyen.

Az 1000 MB sorozat egészen különleges tagjai csodálhatók meg a Mladá Boleslav-i Skoda Múzeumban, köztük a kétajtós 1000 MBX változat, valamint a sorozatgyártásba soha nem került kombi verzió prototípusa. Az autók a jelentősebb veteránkiállításokon és -ralikon is feltűnnek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.