Klíma nélkül nincsen nyár – tisztítás és karbantartás

Ahogy a gépjárműpark frissül, egyre kevesebb olyan példány fut az utakon, amelyekben nincsen klíma.

Csizsek Ádám
2014. 04. 21. 16:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Persze nem létszükség a légkondicionáló berendezés, mégis, minden hátrányával együtt, roppant mód meg tudja könnyíteni a forró nyári napokon megejtett utazásokat. A nagy melegben, árnyék híján bizony az autó, mint fém doboz, könnyedén felforrósodik, s az ajtók nyitásával gyakorlatilag egy finn szaunát megszégyenítő hőmérséklettel kell megbarátkoznunk. A napon felejtett autóban a hőmérő gyakran könnyedén mutat 40, sőt 50 Celsius-fok feletti értéket, ami egyrészt számos bosszúságot okoz, ráadásul nem is túlságosan egészséges.

A klímával pedig orvosolhatjuk a melegség okozta kellemetlenségek javát, menet közben folyamatosan hűthetjük a forróságnak kitett autó utasterének levegőjét. Hogy milyen áron? A klímaberendezések teljesítménye típustól és mérettől függően eltér, azonban jó közelítéssel azt mondhatjuk, hogy néhány kilowattot zokszó nélkül lecsippentenek a motor teljesítményéből. Mindez átlagosan félliteres többletfogyasztással, illetve a rugalmasság csökkenésével jár együtt.

Érdemes megjegyezni, hogy nagyobb tempónál a lehúzott ablakok miatt megnövekedő légellenállás nagyobb többletfogyasztást okoz, mint a klíma használata. Cserébe az említettekért viszont kényelmesebben lehet utazni, s egy-egy fontos eseményre, tárgyalásra sem kell átizzadt ingben megérkezni. Működését tekintve a klíma egyszerű elven alapszik: a párolgás hőelvonással jár, ezt, valamint a nyomásváltozással járó hőmérséklet-változás elvét használja ki a légkondicionáló berendezés, legyen szó az épületekre szerelt klímákról, vagy az autókba épített szerkezetekről.

Az előnyök és a hátrányok az eddig elmondottak alapján világosak, azonban az okos használatot gyakorta nélkülözik a sofőrök, s a létfontosságú karbantartások is el-elmaradoznak a hanyagság vagy épp a tájékozatlanság nyomán. A légkondicionáló egyébként nem csupán egyszerűen a hűvös levegő záloga, a mai rendszerek a hőmérséklet kontrollálása mellett alacsony páratartalmat biztosítanak (az ablakok párásodása ellen jó fegyver), továbbá szűrik a levegőt a pollentől és a kellemetlen szagok, szennyeződések sem jutnak be az utastérbe.

A modern klímák vezérlése ráadásul már többféle módot ismer, minek köszönhetően 2 vagy 3 teljesítményszinten üzemeltethetjük a klímakompresszort, az igényeknek megfelelően. Például gyengébb üzemmódban lassabban hűti le a légkondi az utastér levegőjét, cserébe csak kisebb fogyasztástöbbletet okoz. Egyre több automata modell rendelkezik két- vagy többzónás funkcióval, így a jobb vagy bal oldalon ülők, esetleg a hátsó utasok is kedvük szerint szabhatják meg a körülöttük kialakuló hőmérsékletet.

Fontos tudni, miként kell a légkondicionálót helyesen használni. Amikor odakinn 30-35 fok van, felesleges az automata klíma vezérlőjét 18 fokra állítani. Noha ilyenkor valóban jeges fuvallat a végeredmény, a rendszernek sem egészséges a túlterhelés, az utasokra pedig megfázás vagy tüdőgyulladás leselkedik.

Amolyan ökölszabályként azt mondhatjuk, hogy a külső hőmérsékletnél maximum 5-6 fokkal szabad hidegebbre állítani a légkondicionálót, s akkor egészségünket és a rendszert sem veszélyeztetjük. A túlságosan lehűtött utastér azért is problémás, mert a nagy hőmérséklet-különbség ki- vagy beszálláskor nagyon megviseli a szervezetet. Emellett törekedjünk arra, hogy a légbefúvók ne közvetlenül az autóban ülőkre fújják a hideg levegőt. Nem csupán nyáron, télen is hasznos lehet a klíma. Persze a hóban-fagyban nem kívánunk még több hideget, de páramentesítésre és a levegő állandó páratartalmának megőrzésére is kiválóan alkalmas a berendezés.

Persze mint rendszer, a klímaberendezés is igényel bizonyos időközönként beavatkozást, karbantartást. A nyári időszakon kívül is érdemes néhányszor beindítani a klímát, így a kompresszorban megjáratódik a kenőanyag. Emellett a rendszerben némi víz is megmarad, ami kiváló táptalajt ad a penészgombáknak, ha sokat áll a rendszer. A csövek, gumitömítések ugyanúgy, ahogy hasonló alkatrészek esetében, idővel öregednek, állapotuk romlik, aminek következében a klímából szökik a gáz. Mindezt szakszervizben könnyedén megállapítják, s gondoskodnak a javításról.

A legfontosabb azonban, hogy a nyári nagy klímás szezon kezdete előtt ki kell tisztíttatni a rendszert – a gombás és egyéb szennyeződések így eltávolításra kerülnek, s a befújt levegő nem csupán hűs, hanem egészséges és friss is marad. Idővel a légkondicionálóból elszökhet némi gáz, s bizonyos nyomáscsökkenés után már nem tud hideg levegőt produkálni a berendezés. Ilyenkor ugyancsak klímás szakemberhez érdemes fordulni, aki egy feltöltéssel tudja orvosolni a problémát.

A tisztítás otthoni elvégzése mindeközben csábító lehet, ám a nagyobb áruházak polcairól levett szerek minősége nem mindig megfelelő, ráadásul a tisztításban való jártasság hiánya miatt magunk is sok galibát okozhatunk. Példának okáért a tisztítószer nem jut el a megfelelő helyre a kellő célszerszám hiányában, s a műszerfal elektromos berendezéseit, a rádiót károsíthatja. A klíma tehát jó szolgálatot tesz, ám a hosszú élettartam megköveteli a karbantartást, a tisztítást és a feltöltést, míg egészségünket az ésszerű használattal óvhatjuk meg. A nagy tavaszi felkészítésből épp emiatt a klíma se maradjon ki!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.