Megérett a meggy: Nissan Qashqai dci 130 All mode teszt

A Nissan minden kétséget kizáróan nagyot robbantott az új Qashqai piacra dobásával.

Csizsek Ádám
2014. 04. 28. 5:57
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezúttal a csúcsmodell segítségével vizsgáljuk meg, mi a Nissan büszkeségének a titka. Az SUV-k közkedveltsége nem csupán hazánkban, az egész világon egyre csak nő, sokan hamar rákapnak a kompaktoknál praktikusabbnak ígérkező, robusztusabb felépítésű, s jóval több magabiztosságot sugárzó, emelt hasmagasságú modellekre.

Noha valójában komoly terepjárási képességekkel nem rendelkeznek, mégis szinte minden téren többet nyújtanak egy hagyományos alsó-közép kategóriás autónál, egyedül a vezetési élmény szenvedhet némi csorbát a magasabb építési mód révén. A japánok pedig kiváltképp otthon vannak a városi terepjárók világában, a Nissan például már a korábbi Qashqai esetében is nagy népszerűséget ért el, azonban az előző generáció felett nagyon eljárt az idő, égető szükség volt hát a megújulásra.

 

A friss, modern stílust magára húzó Qashqai formája – az értékesítések alapján – meglehetősen jó húzás volt a Nissan részéről, az előző generáció kissé szürke mivoltát levetkőzve látványos vonalakkal, dinamikus összképpel szembesülünk, ha az újdonság idomain végigszalajtjuk szemünk. A japánok a Nissan embléma irányába nyilazó menetfényekkel jellegzetes arcot alkottak, ám mindeközben nem estek át a ló túloldalára, minek köszönhetően a konzervatívabb vásárlók táborából sem veszítenek.

Szerencsére a tervezők lelkesedése nem fogyott el a küllem megrajzolásának végeztével, a lendületből jutott az utastérre is, ami a Qashqai sarkalatos pontja volt az előd műszerfalának jellegtelensége miatt. A friss beltér ellenben tetszetős, ám ami még talán ennél is fontosabb, rendkívül jó minőséget sugall. Az csupán az egyik fontos momentum, hogy még hibás útfelületre hajtva sem szólalnak meg a kárpitok, s zizegésnek, nyüszögésnek nyoma sincs, emellett a műszerfal puha felső része, a kellemes tapintású anyagok, a gombok finom nyomáspontja mind-mind minőségérzetet sugall. Egyedül a futómű és a kerékjáratok irányából érkezik a vártnál több zaj.

S amennyiben ez nem volna elég, az ergonómiába is alig köthetünk bele. Az ablakok esetében kissé értetlenül állunk az előtt, hogy a legjobban felszerelt modellnél mindösszesen a vezetőé automata, egyre több japán tudja már a komfortos funkciót minden ablaknál. Az esti vezetés hangulatát a váltóboxba épített, narancsos hangulatvilágítás fokozza, az út láthatóságát pedig a japánok bi-LED fényszórója.

A helykínálat és a kényelem egyébként rendben van, kellő tágasság adott a hátsó sorban is, azonban a hátra kényszerülők ezúttal nem kaptak a kompakt kategóriában egyre népszerűbb hátsó légbeömlőből. A csomagtér mérete ugyancsak korrekt, a padlót felszedve pedig plusz mélységgel gazdálkodhatunk, illetve a padlóelemet amolyan elválasztóként használva a kevés csomag egy helyben maradása is megoldható.

A motor, azaz az 1.6 dCi már számos tesztautóban bizonyított, ennek megfelelően sok meglepetéssel ezúttal sem szolgált, szépen csöndben, kiválóan tette a dolgát a hosszú tesztkilométerek alatt. Szó szerint szépen csöndben, hiszen mind kulturáltsága, mind hangereje visszafogott.

 

A 130 lóerő bőségesen elég mindenre, s noha a 10,9 szekundumos 0-100-as sprint nem sejtet túl nagy dinamizmust, a hétköznapi közlekedésben igenis gyors és rugalmas tud lenni a Renault erőforrással rendelkező Qashqai. a négyhengeres karakterisztikája szerethető, s talán a kuplung-gáz összhangján javítva a korábban tapasztalt lefulladási hajlamot is sikerült leküzdeni valamelyest.

A váltó ugyancsak korrekt darab, könnyen és pontosan kapcsolható, a hosszú áttételezés pedig újabb záloga az alacsony étvágynak. A 100 km/h-nál még 2000 alatt forgó 1,6 literes turbódízel az összkerékhajtás terhe ellenére is képes szinte bármilyen körülmények közepette 6 liter alatt maradni, egyedül az autópályás használattal lehet megduzzasztani a japán hobbiterepes étvágyát. Városban könnyedén autózhatunk 5 liter környékén, míg a lakott terület végét jelző táblát magunk mögött hagyva már 4,2-4,4 literes fogyasztással szembesülhetünk, az említett pályás szakaszokat pedig 6 liter környéki étvággyal abszolválhatjuk – mindez remek eredmény egy relatíve nagy homlokfelülettel bíró, összkerekes SUV-tól.

A 4x4-es hajtással egyébként szofisztikáltabb hátsó futómű is jár, hiszen az elsőkerekesek csatolt hátsó lengőkaros megoldásával szemben itt már multilink rendszerrel találkozunk, ami kiváltképp jótékony hatással van kanyarképességekre. A Qashqai stabil és gyors a kanyarokban, ráadásul kellemesen kiegyensúlyozott, ám az SUV-kra jellemző feszesség természetesen a magas építésmódnak köszönhetően ezúttal is jelen van.

 

A tesztelt példány, azaz a csúcsmodell szinte minden jóval kecsegtet: panoráma napfénytető, navigáció, LED-es fényszóró, és 360 fokos parkolókamera foglaltatik a csomagban, illetve a sávtartó asszisztens, a holttérfigyelő és a ráfutásgátló által megalkotott biztonsági pakk sem hiányzik.

Mindezért a Nissan első blikkre magas árat kér, hiszen a 130 lovas dízelmotorral és összkerékhajtással bíró modell csupán a legmagasabb, maradéktalan felszereltségű Tekna szinttel rendelhető, épp 9 millió forint felett, a bőrülésekkel és fűthető szélvédővel csúcsra szerelt tesztmodell pedig 9 400 000 forintos árával riaszt. Azonban a konkurecia háza táján szétnézve egyértelművé válik, hogy értékarányos a Nissan árszabása, hiszen egy Hyundai ix35 vagy egy Ford Kuga sem hozható el olcsóbban, sőt az említettek esetében még vastagabban fogott a ceruza az ár kialakításakor.

Az írás tesztünk kivonata. A teljes anyag ezen a linken érhető el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.