Élen az Opel hazánkban, próbán az új magyar motorok

Már látni véljük azt, hogy a gazdasági válság elmélyedt verméből sikerül lassacskán kievickélni.

Csizsek Ádám
2014. 05. 01. 13:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Összességében tehát a piac növekedése biztató lehet a jövőre nézve, a tavalyi év első negyedévéhez viszonyítva ugyanis maga a piac 25 százalékkal nőtt, miközben az Opel nem csupán a motorokat turbózta fel, hanem az értékesítésben is az élvonalat képviseli személyautók tekintetében. Ezzel az Opel már négy éve hazánk legkedveltebb személyautó-márkájává vált. Az említett piaci növekedés mellett a villámos márkának hazánkban több mint 50 százalékos növekedést sikerült elérnie.

Mindeközben az Opel nem csupán a flottás ügyfelekre figyel, a márka hazai képviselete – joggal – lehet kifejezetten büszke arra, hogy a magánvásárlók között is roppant népszerűnek számít. A rüsselsheimi márka magyarországi értékesítésének mintegy 35 százalékát teszik ki az egyéni ügyfelek vásárlásai, a többi pedig a természetesen a flottás mennyiség.

 

Persze a re-export folyamatáról sem szabad megfeledkeznünk, ami a válság beköszöntétől kezdve jelen van. Akinek nem ismerős a fogalom, a re-export azt jelenti, hogy a haza kereskedők vagy közvetlenül külföldi – nem hivatalos kereskedőknek számító – viszonteladóknak értékesít járműveket, vagy eladja, forgalomba helyezi, majd kivonja a forgalomból és szintén külföldre ad el autókat.

Mindez azért történhet meg, mert az euróhoz képest rendre romlik a forint, s épp ezért a nyugati kereskedők számára vonzóbb árak csak duzzasztják a folyamatot. Ráadásul a hazai márkakereskedéseknek is jól jön az ilyen módon megkötött üzlet, hiszen jobb eladási számokat tudnak produkálni. Egyes márkáknál a reexport mennyisége meglehetősen nagy, 25-30 százalék is lehet, de az Opel büszke rá, hogy kereskedői esetében a reexport minimális példányszámban van jelen.

Villányba vezető utunk apropója persze nem csupán a piaci szereplés és a remekül zárt első negyedév volt, hanem az Opel kínálatában megjelenő, új, szentgotthárdi motorok próbája is. A flottában a takarékos, 1,6-os dízelmotorok ugyanúgy ott voltak, ahogy a 200 lóerős teljesítményre ugró 1.6 SIDI is.

A korábbi, 180 lóerős verziót leváltó benzinmotor természetesen erősebb és takarékosabb elődjénél, ám a német márka szakemberei az alacsony zajszintre is roppant büszkék. A 200 lóerős erőforrást a Cascada kényelmes üléseiben tettük próbára, így a lehető legjobb környezetben, egy nyitott modellben volt megtapasztalható az új motor minden tulajdonsága. Az étvágy továbbra sem lesz az Opelek erőssége, aminek nem is feltétlenül maga a motor az okozója, egyszerűen a márka védjegyévé vált nagy tömeg mozgatása igényel több üzemanyagot, s tompítja a dinamizmust. Az új, 1,6-os, négyhengeres turbómotor használata a fogyasztást leszámítva viszont öröm, kellően dinamikus és szerethető a karakterisztikája, ráadásul a hangja is a teljesítményszinthez mérten öblös, sportos, játékos turbófütyüléssel aláfestve.

A remek karakterisztika például a kategóriájában elsőnek számító, 300 Nm-es nyomatéknak is köszönhető, de a jó váltókiosztás is hozzájárul a felhasználói élmény javításához. A tempósabb szakaszokat a súlyos Cascada mintegy 10 literes átlaggal zárta, ami összességében nem vészesen rossz egy termetes, 200 lóerős kabriótól, de a jó fogyasztástól még azért messze van.

 

A Cascada mellett már az Astra GTC és a Zafira Tourer is rendelhető az új motor, amely mellett a szintén 1,6 literes lökettérfogatú szentgotthárdi dízelmotor szolgáltat tovább újdonságot. Az Astra Sports Tourerben és a Merivában nyüstölt, 136 lóerőt és 320 Nm-t tudó 1.6 CDTI méltó utódja lett a már koros és túlhaladott 1,7-esnek. Járáskultúrája, hangereje és kifinomultsága a kategória legjobbjai közé emelik, azonban a papíron ígéretes, modelltől függőn 4 liter körüli fogyasztás ezúttal sem válik valóra. A nehéz Opelekbe szerelt dízelmotor viszont akár autópályás etapokon is könnyedén marad a 6 literes érték alatt, s mellette jól autózható, kellemes társnak bizonyult.

Hamarosan 110 lóerővel is élesedik ugyanez a motor, és az Astrában az ígéretek szerint akár 3,7 literrel is meg fog elégedni – nyilván túlzóan kicsiny a gyártó által megadott adat, de összességében itt is korrekt étvágyra számíthatunk.

Az Opel tehát jó úton jár, az új erőforrások mindenképpen tisztességes produkciót nyújtanak, egyedül azt a fránya tömeget kellene alaposan csökkentenie a villámos márkának, ami nem csupán elrontja a legmodernebb motorok fogyasztását és némiképp a dinamikájukat is, de a vezethetőségre, a vezetési élményre is rossz hatással van. Azonban az új Astra és Insignia érkezéséig már alig 2 év van hátra, s reméljük, hogy az Opel mérnökei egy vaskos tömegcsökkentéssel varázsolnak még kellemesebb autókat a körbezárt villám garázsába.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.