Összességében tehát a piac növekedése biztató lehet a jövőre nézve, a tavalyi év első negyedévéhez viszonyítva ugyanis maga a piac 25 százalékkal nőtt, miközben az Opel nem csupán a motorokat turbózta fel, hanem az értékesítésben is az élvonalat képviseli személyautók tekintetében. Ezzel az Opel már négy éve hazánk legkedveltebb személyautó-márkájává vált. Az említett piaci növekedés mellett a villámos márkának hazánkban több mint 50 százalékos növekedést sikerült elérnie.
Mindeközben az Opel nem csupán a flottás ügyfelekre figyel, a márka hazai képviselete – joggal – lehet kifejezetten büszke arra, hogy a magánvásárlók között is roppant népszerűnek számít. A rüsselsheimi márka magyarországi értékesítésének mintegy 35 százalékát teszik ki az egyéni ügyfelek vásárlásai, a többi pedig a természetesen a flottás mennyiség.
Persze a re-export folyamatáról sem szabad megfeledkeznünk, ami a válság beköszöntétől kezdve jelen van. Akinek nem ismerős a fogalom, a re-export azt jelenti, hogy a haza kereskedők vagy közvetlenül külföldi – nem hivatalos kereskedőknek számító – viszonteladóknak értékesít járműveket, vagy eladja, forgalomba helyezi, majd kivonja a forgalomból és szintén külföldre ad el autókat.
Mindez azért történhet meg, mert az euróhoz képest rendre romlik a forint, s épp ezért a nyugati kereskedők számára vonzóbb árak csak duzzasztják a folyamatot. Ráadásul a hazai márkakereskedéseknek is jól jön az ilyen módon megkötött üzlet, hiszen jobb eladási számokat tudnak produkálni. Egyes márkáknál a reexport mennyisége meglehetősen nagy, 25-30 százalék is lehet, de az Opel büszke rá, hogy kereskedői esetében a reexport minimális példányszámban van jelen.
Villányba vezető utunk apropója persze nem csupán a piaci szereplés és a remekül zárt első negyedév volt, hanem az Opel kínálatában megjelenő, új, szentgotthárdi motorok próbája is. A flottában a takarékos, 1,6-os dízelmotorok ugyanúgy ott voltak, ahogy a 200 lóerős teljesítményre ugró 1.6 SIDI is.
A korábbi, 180 lóerős verziót leváltó benzinmotor természetesen erősebb és takarékosabb elődjénél, ám a német márka szakemberei az alacsony zajszintre is roppant büszkék. A 200 lóerős erőforrást a Cascada kényelmes üléseiben tettük próbára, így a lehető legjobb környezetben, egy nyitott modellben volt megtapasztalható az új motor minden tulajdonsága. Az étvágy továbbra sem lesz az Opelek erőssége, aminek nem is feltétlenül maga a motor az okozója, egyszerűen a márka védjegyévé vált nagy tömeg mozgatása igényel több üzemanyagot, s tompítja a dinamizmust. Az új, 1,6-os, négyhengeres turbómotor használata a fogyasztást leszámítva viszont öröm, kellően dinamikus és szerethető a karakterisztikája, ráadásul a hangja is a teljesítményszinthez mérten öblös, sportos, játékos turbófütyüléssel aláfestve.
A remek karakterisztika például a kategóriájában elsőnek számító, 300 Nm-es nyomatéknak is köszönhető, de a jó váltókiosztás is hozzájárul a felhasználói élmény javításához. A tempósabb szakaszokat a súlyos Cascada mintegy 10 literes átlaggal zárta, ami összességében nem vészesen rossz egy termetes, 200 lóerős kabriótól, de a jó fogyasztástól még azért messze van.
A Cascada mellett már az Astra GTC és a Zafira Tourer is rendelhető az új motor, amely mellett a szintén 1,6 literes lökettérfogatú szentgotthárdi dízelmotor szolgáltat tovább újdonságot. Az Astra Sports Tourerben és a Merivában nyüstölt, 136 lóerőt és 320 Nm-t tudó 1.6 CDTI méltó utódja lett a már koros és túlhaladott 1,7-esnek. Járáskultúrája, hangereje és kifinomultsága a kategória legjobbjai közé emelik, azonban a papíron ígéretes, modelltől függőn 4 liter körüli fogyasztás ezúttal sem válik valóra. A nehéz Opelekbe szerelt dízelmotor viszont akár autópályás etapokon is könnyedén marad a 6 literes érték alatt, s mellette jól autózható, kellemes társnak bizonyult.
Hamarosan 110 lóerővel is élesedik ugyanez a motor, és az Astrában az ígéretek szerint akár 3,7 literrel is meg fog elégedni – nyilván túlzóan kicsiny a gyártó által megadott adat, de összességében itt is korrekt étvágyra számíthatunk.
Az Opel tehát jó úton jár, az új erőforrások mindenképpen tisztességes produkciót nyújtanak, egyedül azt a fránya tömeget kellene alaposan csökkentenie a villámos márkának, ami nem csupán elrontja a legmodernebb motorok fogyasztását és némiképp a dinamikájukat is, de a vezethetőségre, a vezetési élményre is rossz hatással van. Azonban az új Astra és Insignia érkezéséig már alig 2 év van hátra, s reméljük, hogy az Opel mérnökei egy vaskos tömegcsökkentéssel varázsolnak még kellemesebb autókat a körbezárt villám garázsába.