Különleges szériával ünnepel a Bentley 95 évet

Zászlóshajója különleges, limitált példányszámú kiadásával ünnepli fennállásának 95. évfordulóját a Bentley.

Szabó Péter
2014. 05. 17. 5:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A limitált típust kívülről a fekete „repülő B” jelvény és az egyedi 21 colos kerekek árulják el. A modell három exkluzív színben lesz elérhető: az Oxford fehér mellett Britannia kék és birodalmi vörös fantázianévre hallgató fényezéssel kérhető a Mulsanne 95. Belül kék és fehér bőr borít mindent, amelyet vörös kontrasztvarrás dob fel. A különleges státuszról itt a dombornyomott 95-ös szám árulkodik az üléseken, valamint a megvilágított felirat a küszöbökön. A nemes hangulatot diófa borítás fokozza, méghozzá nem is akármilyen: a betéteket egy körülbelül 300-400 éves fa adja, amely 2007-ben hullott el Lincolnshire-ben.

Az alapok nem változtak: az 5,58 méter hosszú és közel 2 méter széles méretével a Rolls-Royce Phantomnak konkurenciát jelentő modell 2,6 tonnás tömegét a klasszikus, 6,75 literes V8-as motor mozgatja. Az erőforrás különlegessége, hogy ugyanekkora térfogatú elődje már az első Mulsanne-ban, 1980-ban is megtalálható volt – sőt a leghíresebb brit V8-as tulajdonképpen már 1969-től a márkánál szolgál.

Azért azt korántsem mondhatjuk, hogy változatlan formában került át a kizárólag a Bentley által fejlesztett modellbe (utóbbira egyébként az elmúlt közel nyolcvan évben nem volt példa), ugyanis újkori reinkarnációja immár 512 lóerő leadására képes. Ennél még inkább figyelemre méltó 1020 Nm-es nyomatéka, amely már 1800-as fordulaton a sofőr rendelkezésére áll. Persze az impozáns értékek elérésében két turbófeltöltő is segíti az erőforrást, amely így a nyolcfokozatú automata váltó és az összkerékhajtás tolmácsolásával akár 5,3 másodperc alatt is képes felgyorsítani álló helyzetből 100 km/h-ra a hatalmas testet, amely a gázpedál kitartó nyomásával akár 296 km/h-ra is felgyorsul.

Az étvágy és a környezetvédelem persze nem volt fő szempont a fejlesztésnél, amelyről a 16,9 literes fogyasztási és a 393 g/km-es szén-dioxid-kibocsátási adat is árulkodik. Ha már impozáns adatok: elöl 400, hátul 370 mm átmérőjű, belső hűtésű féktárcsák dolgoznak, a hajtűkanyaroktól meg már előre retteghetnek a sofőrök: a 12,6 méteres fordulókör bonyodalmakat szülhet egy-egy élesebb fordulóban. Viszont a leendő tulajdonosok számára a beltér számít majd legjobban, és ez az a fejezet, ahol a luxusmodell remekel. Itt újdonságot jelent a komfort csomag, amely lábtámaszokkal és még kényelmesebb fejtámlákkal kényezteti a hátul ülőket, miközben zavartalan nyugalmukat függönyökkel is biztosítani igyekszik.

A már alapból 14 hangszórós audiorendszert némi felár ellenében 2200 wattos Naim gyártmányúra cseréli a gyártó, amely 20 hangszóróval kényezteti az elegáns koncerttermekhez szokott füleket. Természetesen az összes ma megtalálható elektronikai csatlakozóval és lejátszóval már alapfelszereltségként rendelkezik az autó, a funkciók részletes irányításáért pedig egy 8 colos érintőképernyő használható, amely igény szerint képes elrejteni magát, hogy a klasszikus belső tér rajongóinak is kedvére tegyen. A frissülés ezen a téren is újdonságokat hoz: a hátsó üléseken elhelyezett fa asztalkák kialakítása immár vezeték nélküli billentyűzet és iPad megtámasztására is megfelelő, amelyeket aztán az autó wifijének segítségével ruházhatunk fel internetkapcsolattal. A lépés nem újdonság: ilyet már a BMW-nél és a Citroënnél is láthattunk.

Egyetlenegy Mulsanne belső terének legyártásához százhetven munkaórára van szükség (ebből egyedül a kormányon 15 órát dolgoznak), amely jelzi, hogy a hatalmas összegért cserébe igazán körültekintően készítik el az autót leendő tulajdonosa számára. Természetesen a modell szinte összes porcikája személyre szabható, többek között 24 bőrszín, és rengeteg faborítás közül lehet választani, de kérésre (és természetesen némi felár ellenében) szinte akármilyen igényt kielégít a gyártó, persze a józan ész határain belül. Éppen ezért már szinte említésre sem méltó, hogy néhány új fényezés és betét is bekerült a széria kínálatba – hiszen már eddig is a luxus ötven árnyalata vett körül minket. Igaz, a kimondottan az autóhoz készült bőröndkészletre valószínűleg már több tulajdonos is várt – most már az ő igényeiket is kielégíti a gyártó.

A költségekről természetesen szerényen hallgat a Bentley, de információink szerint hazai forgalomba helyezéssel már az alapváltozatért is közel 80 milliót kell otthagynunk. Gondolom, senki sem lepődik meg azon, hogy a legendás, 6,75 literes, 12-vel félezernél is több lovat megmozgató dupla turbós V8-as motort kézzel készítik a szorgos dolgozók, darabját nem kevesebb mint 30 órán keresztül. A klasszikus erőforrást több mint 300 ponton alakították át a mérnökök annak érdekében, hogy az még erőteljesebb, kulturáltabb, takarékosabb és tisztább lehessen. A teljes vezérlés, a szívó rész és az irányító elektronika is módosult, a kis terhelés esetén lekapcsolódó hengerek pedig szintén komoly szerepet játszanak abban, hogy 15 százalékkal alacsonyabb lehessen az újdonság károsanyag-kibocsátása.

A világ egyik legkulturáltabb nyolchengeresének tesztelésére is meglehetősen komoly figyelmet fordít a Bentley: miután a 30 órás munkafázis után elkészült a remekmű, egy speciális kiegyensúlyozó padra állítják a gyáriak a motort, hogy ellenőrizhessék az összes forgó alkatrész tökéletes kiegyensúlyozottságát. Miután ez megvan, mindegyik darabot egy 80 perces bejáratás alá vetik, melynek során különféle terheléseket szimulálnak, sőt a végső fázisban még a leszabályozási fordulatszámig is feltornázzák a frissen épített V8-ast.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.