Nagyláb mély nyomot hagy: Skoda Yeti 1.4 TSI teszt

Jó ideje tapossa a Skoda Yeti a flasztert, ám a rendőrautók megjelenéséig itthon nem volt népszerű a típus.

Csizsek Ádám
2014. 05. 04. 16:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Volkswagen cseh divíziója meglepően korrekt és komoly SUV-t rakott össze a jellegzetes ismertetőjegyekkel felruházott Yeti személyében. Vitathatatlan, hogy a városi terepjárók egyre nagyobb szeletet harapnak ki a hazai és nemzetközi autópiac tortájából. Persze a jelenség csöppet sem meglepő, a praktikus és kényelmes, bizonyos szintű terepjárási képességekkel felvértezve többcélúvá növekedő modellek könnyebben válnak a nagyobb vagy aktívabb családok kedvencévé, mint a sokszor már szűkösnek ható kompakt személyautók.

Az SUV-k utóbbi időben tapasztalt térhódításából sajnálatos módon kimaradt a Yeti, noha a kék-fehér festéssel és fényhíddal felszerelt verziók megjelenését követően az importőr az egyéni vásárlók részéről is nagyobb lelkesedést tapasztalt. A kissé rideg, de egységes stílust felvonultató küllem pedig mindeközben valós értékekkel csábít – nem vitás, hogy a hobbiterepesek egyik legkomolyabb képviselőjével állunk szemben.

 

Az élre vasalt ing ráadásul a technika szempontjából is komoly tartalmat takar, hiszen a Volkswagen konszernnel a háta mögött a Skoda mind a hajtásláncokat, mind a minőséget tekintve élenjáróvá lépett elő. A Yetit fürkészve a formák terén a Skodától megszokott irányvonal érvényesül, noha a frissesség illúzióját az évekkel ezelőtt divatosnak vélt, s a Roomsterrel rokon ablakkialakítás rombolja le valamelyest. Ettől eltekintve viszont modern és egységes a Yeti formaterve, jól áll neki az elegáns vonalakkal tűzdelt klasszikusabb dobozforma.

A magasan húzódó tetővonal nem céltalan, az ajtókat kitárva valóban tágas utastérbe kapunk beszállókártyát, amely elöl-hátul egyaránt kifogástalan láb- és fejteret nyújt, miközben praktikus részletek sokaságával bizonyítja családi mindenes mivoltát. Jól használható ajtózsebeket, tisztességes kesztyűtartót, praktikus rekeszeket rejt a Škoda kompakt SUV-ja, s akkor a sínen mozgatható, illetve állítható dőlésszögű támlával bíró hátsó ülésekről nem is beszéltünk.

Cserébe az első ülések és a kormány sehogy sem állítható be ideálisan, a magam 180 centijével egyszerűen csakis kényelmetlen üléspozíciót tudtam kialakítani, ahogy Szabó Péter kolléga is hasonlóan nyilatkozott erről.
Vaskos piros pont jár a hátsó utasoknak szóló szellőzőrostélyért, illetve az alatta kialakított, csillapított ajtóval rendelkező két kis rekeszért. A csomagtér alapvetően átlagos méretű, de a bővíthetőséggel nincs gond, hiszen akár 1,7 köbméteres poggyásztér is rendelkezésre áll.

A műszerfal jó ergonómiáján meg sem lepődünk, hiszen a Skoda manapság kifejezetten jól kezelhető, logikusan összeállított „parancsnoki hidakat” tervez modelljeibe. A fehér és zöld háttérvilágítás kombinációja nem csupán egyedi és jellegzetes, de pihentetően hat a szemekre, s jól passzol a csehek stílusához.

A műszerek a megszokott formába bújtatva szolgáltatják a szükséges információkat, az egyszerűség eleganciája ezúttal is képes érvényesülni. A kort persze nem tudja leplezni a Yeti, multimédiás rendszere ugyanis nem a tesztünkben szereplő Octavia modellekben látott, legfrissebb darab. Külön dicséretet érdemel a hangszigetelés: méréseink szerint a Yeti nagyjából a VII-es Golf kombijának ugyanilyen motorral szerelt változatával van pariban a hangerő tekintetében.

 

Az 1.4 TSI motorral szerelt tesztalanyunk ellenben hétfokozatú, dupla kuplungos automataváltóval kapcsolt rá. A 122 lóerős, 200 Nm csúcsnyomatékú, turbós benzinmotor már számos tesztünkben szerepelt, a Seat Toledo lemezei alatt a példának okáért ugyanígy, DSG váltóval. Régi ismerőst köszönthettünk tehát az Autó Pult garázsában. A TSI-ben ezúttal sem kellett csalódnunk, hiszen kifejezetten kiegyensúlyozott és jó teljesítményt nyújt. A 122 lóerőből a lehető legtöbbet hozza ki a hétfokozatú DSG szerkezet, amely szinte észrevétlen és villámgyors kapcsolásokkal áll őrt a hatékonyságot jelképező bástyán. A kellő dinamika tehát adott, s terhelve sem erőlködik a kis turbómotor.

Egyedül a fogyasztás az, ami manapság már nem elegendően alacsony: a tesztet valamivel 7,5 liter feletti étvággyal zárta a Yeti, de az Autó Pult normaköre 7 literből megvolt, amely a gyárilag megadott, 6,8 literes vegyes fogyasztás ismeretében korrekt produkció. A DSG váltón egyedül a kis sebesség fog ki, ilyenkor lassú gurulásból finoman megállva, vagy óvatosan indulva némi bizonytalansággal reagál a hétgangos szerkezet.

 

Mindemellett igazán kellemes, mégis feszes rugózás társul, aminek köszönhetően a tempósabb kanyarok sem jelentenek akadályt a magas építésű SUV-nak, amely könnyű terepen még elsőkerék-hajtással is igazán jól boldogul. A Yeti összességében nem más, mint a Skoda nem új, de roppant komoly és versenyképes csomagja, amibe sok-sok finomságot rejtettek el a konstruktőrök. Tágas és praktikus utastér, a dupla kuplungos váltóval komfortossá és dinamikussá varázsolt hajtáslánc, valamint elegáns és visszafogott megjelenés szerepel a repertoárban. A jó szereplés ellenére korát persze nem tudja tagadni a Yeti, hiszen a hobbiterepesek kompakt szegmensének képviselői ma már nagyobbra nőttek, s biztonsági extrák terén jobban állnak valamelyest.

A kérdés persze ezúttal is az árcédula. A Skoda a turbós benzinesekhez folyamatos akciót nyújt 308 ezer forintos kedvezmény formájában, így az alapfelszereltséggel sem szegényes Yeti az 1.4 TSI-vel és DSG-vel már hatmillió forinttól elvihető. Értékarányos extrákkal növelve a normaszintet képviselő ár 7,4 millióban állapodik meg, s még a sok-sok jóval felszerelt tesztmodell is megállt a bűvös 8-as határ alatt.

Az írás tesztünk kivonata. A teljes anyag ezen a linken érhető el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.