A forróság is átkos – tippek a nyári közlekedéshez

Közlekedni mikor a legjobb? Nyáron a forró napsütés és a sok utazó igényel nagyobb figyelmet.

Csizsek Ádám
2014. 06. 22. 8:17
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kellemes meleg sok szempontból kedvező, viszont a közlekedés szempontjából a nyár és a forróság már annál inkább kellemetlen lehet. Túlhevülve képes az ember rossz döntéseket hozni, ráadásul a türelem határai is szűkülnek a normál állapotokhoz képest, mindenki ingerlékenyebb és könnyebben dühbe gurul a nyári napon. Mindez persze érthető is, hiszen akár klímával, de még inkább klíma nélkül egy 30-35 fokos dugót végigszenvedni nem épp leányálom.

Emiatt fontos, hogy tényleg minden esetben próbáljunk türelmesek, higgadtak maradni a többi közlekedővel szemben, még akkor is, ha nem ártottunk senkinek, ugyanis az erőszak csak további erőszakot szül, amit jobb elkerülni inkább. Nyáron ráadásul sokan veszik ki szabadságukat egy-egy vakáció miatt, s a sok-sok autóval utazó csak fokozza a felhevült helyzetet. A száraz, meleg nyári napokon sosem árt, ha van egy palack szénsavmentes ásványvíz a csomagtartóban – még ha langyos is, jól esik néhány korty folyadék a tikkasztó napon. Emellett a párszáz forintos árnyékolók is aranyat érnek a tűző napsütésben, legfőképp, ha gyermekkel utazunk.

 

A szélvédőre illeszkedő napellenzővel a hosszú parkolások alatt óvhatjuk meg a műszerfalt és a kezelőszerveket a felforrósodástól, menet közben pedig az oldalablakokra felcuppantható árnyékolókkal tehetjük elviselhetőbbé az utasteret. A legjobb megoldás persze a klíma, azonban nem árt tudni, hogy csínján kell bánni vele: maximum 5-6 fokos különbséget érdemes tartani a külső és a belső hőmérséklet között. A túlhűtött utastér miatt kiszálláskor a szervezet terhelése nagyobb, s a megfázás esélye is növekszik. A fúvókákat semmiképpen se állítsuk közvetlenül az utasokra, sokkal hasznosabb közvetetten hűteni a testet. A klímát bizonyos időszakonként érdemes szakszervizben átnézetni, esetlegesen cseréltetni az elöregedett tömítéseket, s a gáz utántöltése is esedékes lehet – egy kis odafigyeléssel sokat javíthatunk egy pokoli hőségben megtett út kényelmén.

Továbbá olajcsere alkalmával a pollenszűrőt is cserélni kell, hogy tiszta, friss levegő kerüljön befúvásra. Ahol klíma nincs, ott az utólagos fóliázás is jó megoldás lehet, azonban a hővédő vagy sötétítő fóliák felhelyezésével érdemes szakembert felkeresni, aki minőségi alapanyagokkal dolgozik és tisztában van azzal, hogy melyik üvegfelületet szabad fóliázni. A technikáról sem szabad megfeledkezni. Az akkumulátor nem csupán télen, hanem nyáron is szélsőséges hőmérsékletnek van kitéve, s a régebbi fajta, nyílt cellás verziók kiszáradása, károsodása ebben az időszakban ugyanolyan veszélyt jelent, mint a téli haldoklás. Ennél talán fontosabb és jellemzőbb a hűtőrendszer hibája a forróságban.

Amennyiben a műszerfali mutató, esetleg piktogram arra enged következtetni, hogy a hűtés nem megfelelő, túlmelegszik a motor, mihamarabb utána kell járni a problémának. Első körben a kiegyenlítő tartályt kell szemrevételezni és szükség esetén (ioncserélt) folyadékkal utántölteni, de rosszabb esetben sajnos már magára a hűtőre kell rápillantanunk, illetve a ventilátorra. A rovaroktól, a levegőben szálló apróbb darabkáktól is eltömődhetnek a lamellák, amin mosással segíthetünk, míg rosszabb esetben szivárgással vagy a hűtőventilátor meghibásodásával már szerelőhöz kell fordulni.

Noha a fékfolyadék cseréje futás mellett időszakhoz is kötött, sokan elmulasztják a cseréjét, pedig a nyári melegben még nagyobb igénybevételnek van kitéve. Általában 2 évente szükséges a fékolajat lecserélni, ezen túlhaladva már könnyedén csökkenhet a fékteljesítmény. A fékfolyadék ugyanis a nyomás hatására felforrhat, az öregedéssel csökkenő forráspont pedig folyamatosan ront a helyzeten. A hosszabb utak alkalmával pedig holminkról kell gondoskodni. A sok-sok cuccot a csomagtartóba logikusan elrendezve könnyebben megtaláljuk az alkalomadtán keresett holmit, ráadásul a rögzítés is egyszerűbb lesz. Amennyiben külföldre utazunk, az útvonal áttekintése mellett tájékozódni kell az adott országban érvényes sebességhatárokról, szabályokról, illetve az autópálya díjakról.

Legkésőbb a határnál tudunk venni külföldre szóló matricát, de számos benzinkúton is kapható a plecsni. Sajnos hazánkban továbbra is 10 napos a legrövidebb autópálya használati jegy, a nyaralásokra, rövidebb kiruccanásokra kiválóan alkalmas 4 napos bilétát továbbra sem hozza vissza az üzemeltető. A hazai utazások előtt mindemellett az útinform hálózatán keresztül az aktuális lezárásokat, útjavításokat érdemes áttekinteni, hiszen egy-egy gócpont, dugó kikerülésével gyorsabb és nyugodtabb útvonalat rakhatunk össze, a megfelelő guminyomás beállításával pedig több száz kilométeren értékes litereket spórolhatunk meg.

Végül, de nem utolsó sorban a nyári abroncs megléte is sarkalatos pont, hiszen a fennhagyott téli gumik csupán jelképes tapadást biztosítanak az évszaknak megfelelőekkel szemben, ráadásul gyorsabban kopnak és nagyobb gördülési zajjal teszik kevésbé komfortossá az utazást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.