Bemutatkozik a Mercedes-AMG GT 510 lóerős V8-asa

A Mercedes–Benz már elhintette, hogy az SLS AMG alá elérhetőbb árú, mégis kompromisszummentes sportautót épít.

Csizsek Ádám
2014. 06. 14. 5:19
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A főbb számok: 510 lóerő és 650 Nm. Nem eget rengető adatok, nem literteljesítmény-bajnok motor, hiszen a bajorok és az ingolstadtiak is rendelkeznek potens erőforrással hasonló lökettérfogatban, azonban a maximális teljesítmény és a csúcsnyomaték nem minden – a Mercedes a lehető legújabb technológiákkal tömte teli az új erőforrást, amelynek hangját a minap már meg is hallhattuk. Az új, M178-as kódnéven futó motor a mintegy tízéves, szívó 6,2 literes V8-ast (M159) nyugdíjazza hamarosan.

Az új V8-as tehát négyliteres, egészen pontosan 3982 köbcentiméteres lökettérfogattal bír, hengerszöge pedig 90 fokos és hengersoronként egy-egy turbótöltő lélegezteti. A közvetlen befecskendezéses nyolchengeres blokkja öntött alumínium, kompressziója 10.5:1, furata 83, lökete pedig 92 mm. Érdekességképpen a 45 AMG modellek 360 lóerős, kétliteres turbómotorja is ugyanilyen geometriával rendelkezik.

A turbófeltöltőket a Borg Warner szállítja – a mérnökök a motor tetejére, a két hengersor közé préselték be őket, ahogy tette az Audi a 4.0 TFSI, a BMW pedig 4.4-es V8 (S63) esetében. Christian Enderle, az AMG erőforrásainak koordinátora szerint ez a felállás teszi lehetővé, hogy az M178 mintegy 88 mm-rel rövidebb legyen, mint az előd M159. A párhuzamosan dolgozó feltöltők 2,3 bar nyomást képesek előállítani, a töltőlevegő visszahűtéséről pedig vízhűtéssel ellátott intercooler gondoskodik. Az új, négyliteres nyolchengeres továbbá a második olyan erőforrás az AMG kötelékében, amelybe a Bosch piezo befecskendezőit építették. Az újfajta injektorok egy ciklusban akár hét különálló befecskendezést is képesek megvalósítani.

A hengerek falát a Mercedes–Benz szabadalmaztatott Nanoslide súrlódáscsökkentő bevonatával látták el, a hengerfej természetesen alumínium, a kenésről pedig szárazkarteres olajozás gondoskodik. A kipufogó a turbókból indul ki a motor felső traktusán, ahol épp emiatt igazán nagy forróság alakul ki. A nyolchengeres teljesítménye 510 lóerőre adódik, amely 6250 1/perces főtengelyfordulatnál jelentkezik, miközben a 650 Nm-es nyomatékcsúcs már 1750-es fordulattól rendelkezésre áll, egészen 4750-ig. A literteljesítmény így 128 lóerőre jön ki, szemben a maximálisan 631 lóerőt produkáló előd 102 lovas literteljesítményével. A hagyományos SLS AMG-kbe persze gyengébb verzió került, 95 lóerős literteljesítménnyel.

A fordulatszám 7000-nél maximalizálódik, és természetesen az Euro 6-os normákat is képes teljesíteni a Mercedes-AMG GT nyolchengerese. Noha a 6,2 litereshez képest az új motor mintegy 2226 köbcentivel kisebb lökettérfogat és teljesítménye is alacsonyabb 81 lóerővel, karakterisztikája mindenképp kedvezőbb: a maximális erő már 6250-nél megérkezik, szemben a régi szívómotor 7000-nél elérhető teljesítménycsúcsával. Noha az előd is büszke lehetett a relatíve alacsony fordulatom, egészen pontosan 3000-nél ébredő csúcsnyomatékra, az M178-as újdonság a turbófeltöltésnek hála már 1750-nél képes leadni a maximális forgatónyomatékot. Elsőként tehát a Mercedes-AMG GT lemezei alá építve debütál az új, négyliteres, nyolchengeres motor, a későbbiekben viszont több csillagos modellbe, így a C 63 AMG-be is beépítik a németek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.