Ford: tömegcsökkentés és adaptív kormányzás

A gyártó olyan megoldásokat szeretne szériagyártásba állítani, amelyek eddig csak a prémiumkategóriákra voltak jellemzők.

Vajda János
2014. 06. 08. 11:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vállalatóriás bejelentette, hogy 12 hónapon belül gyártásba szeretné hozni az adaptív kormányzást az elérhetőbb modellekhez is, ami számos előnyt jelentene a sofőrök számára. A megoldás nem ismeretlen, hiszen a német és japán prémiumgyártók már régóta használják, viszont a volumenszegmensekben eddig nem láthattuk. A rendszer röviden és tömören annyit tesz, hogy az áttétel változtatásával alacsonyabb sebességnél egyazon kerékelforduláshoz kisebb kormánymozdulatokat szükséges, nagy sebességnél pedig kevésbé érzékeny és ideges az autó. A mérnökök szerint mindezek felett javul a vezetési élmény. Hogy mely szériákban jelenik meg elsőként a Ford új fejlesztése, azt még nem tudni, de szép lassan bizonyára szinte a teljes palettára beszivárog.

Emellett a tömegcsökkentéssel is komolyan el vannak foglalva a mérnökök: nemrégiben például egy új kísérleti járművet állítottak talpra, amelynek lényege, hogy a legfrissebb Mondeo – tehát egy valóban nagy autó – adja az alapját, de tömege megegyezik egy Fiestáéval. Hogy mennyi az annyi? A közel ötméteres szedán üresen mindössze 1195 kilót nyom a mérlegen, ami azt jelenti, hogy a mérnököknek 363 kilót sikerült lefaragniuk a tömegből. A jelentős csökkentés a könnyű anyagok széles körű használatának köszönhető, így a kocsi számos pontján találhatunk alumíniumot, nagy szilárdságú acélt, magnéziumot, szénszálat, de például az ablakok is jelentősen könnyebbek a polikarbonát szerkezetnek köszönhetően. A motorháztető alatt így a Ford egyliteres, háromhengeres EcoBoost turbómotorja is megteszi, amelyet egyébként szintén kikönnyítettek a mérnökök. Persze a végletekig lefogyasztott Mondeo kimondottan drága játékszer, így szériában ennyire radikális csomaggal még egy jó ideig nem találkozhatunk, azonban a koncepció jól mutatja, hogy milyen irányba indulna el a Ford.

A gyártó szép gesztust is gyakorolt, ugyanis a tengerentúlon 2010 óta forgalmazott biztonsági öv és légzsák szabadalmát teljesen szabaddá tette, így bárki problémák nélkül használhatja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.