A Mazda 2017-et célozta meg a bemutatás éveként. Külön öröm a Wankel-motorok kedvelőinek, hogy a Cosmo Sport 50 éves jubileumára ilyen motorral élesítik majd az újdonságot. A Mazda szakemberei gőzerővel dolgoznak azon, hogy a bolygódugattyús erőforrás két legfőbb hátrányával leszámoljanak: a magas üzemanyag- és olajfogyasztás ugyanis sokakat elrettent a Wankeltől annak ellenére, hogy a bolygódugattyús motor páratlan literteljesítményével és különleges hangjával roppant csábító.
A mérnökök ráadásul úgy kívánják hatékonnyá tenni az új motort, hogy nem használnak turbófeltöltőt – a Mazda megmarad a jól bevált szívómotoroknál. Persze mindez nem meglepő, a Mazda ugyanis minden fronton a SKYACTIV technológia filozófiájával szeretne támadni. A japánok a tömegcsökkentésre koncentrálnak, miközben a szokatlanul magas kompresszióval még a pörgős, szívó benzinmotorokat is képesek kis étvágyúvá tenni. Bizonyítékként Mazda3 tesztünk is remekül szolgál, ahol rövid és hosszú távon is remek fogyasztást mértünk a dinamikus, 120 lovas kétliteres esetében.
A Mazda a 300 lóerős teljesítményszintet kívánja megcélozni az RX-7 és az RX-8 szellemi utódjának fejlesztése során, ami a 190 és 210 lóerős RX-8-as után mindenképp jelentős előrelépést jelent. A kupéforma természetesen a sportosság jegyében marad, tehát inkább az alacsonyabb RX-7 jelenti a mintát a tervezők számára, akik ezúttal nem kívánnak élni az RX-8 speciálisan nyíló négyajtós konfigurációjával; vélhetően a tömegcsökkentés jegyében mondtak le a japánok erről az ajtómegoldásról.
A 2010-ben búcsúzott RX-8 egyébként több mint 1300 kilót nyomott a mérlegen, ami a modern sportautós szemlélet szerint már sok, elég csupán a 120 kilóval könnyebb Toyota GT86-ra gondolni, miközben a Volkswagen is hihetetlen fogyókúrát ért el az új MQB platformmal. A Mazda továbbra is ragaszkodik egyébként a hátsókerék-hajtáshoz, ami a sportos vérvonal fenntartásában mindenképpen elengedhetetlen momentum. Épp emiatt nem meglepő, hogy az Alfa Romeóval közösen fejlesztett, új MX-5 platformját kapja meg a következő generációs RX-8, ám természetesen egy hosszított verzióra építik az újdonságot a japán mérnökök.