A kategória megalkotója emlékeink szerint a Volvo volt a V70 Cross Countryval, kicsit több mint 15 évvel ezelőtt. Ma is számos hasonló recept szerint készülő modellt találhatunk a piacon, gondoljunk csak a Volvo V70 mellett az Audi A4/A6, a Citroen C5, az Opel Insignia, a Peugeot 508 vagy épp a Volkswagen Passat telekjáró változatára. A kompaktoknál a Volkswagen-konszern eddig a sikeres Skoda Octavia Scout típussal képviseltette magát ebben a kategóriában, igaz az új Octaviából még nem érkezett meg a terepesebb verzió.
A Seat viszont meglepetésünkre a mai napon bejelentette az új León kombiból, vagyis ST-ből faragott gólyalábast, amely X-Perience utónévvel kelleti majd magát az év végétől. Nagy csodára természetesen nem kell számítanunk, a szokásos hozzávalókból építkezik a León: a futóművet 15 milliméterrel megemelték a tervezők, továbbá a jobb karcvédelem – na meg persze a divatos megjelenés – érdekében körbeműanyagozták a karosszériát, valamint az autó alját elöl és hátul alumínium védőlemezekkel látták el.
A terepes megjelenéshez természetesen elengedhetetlen a fekete tetősínpár, valamint az áttervezett 17 és 18 hüvelykes kerékszett, a színpaletta pedig a modellhez különösen jól passzoló árnyalatokkal bővült. A típushoz minden esetben jár az ötödik generációs Haldex-kuplungot használó, 4Drive nevű összkerékhajtás, amihez a csatolt lengőkaros futómű helyett igényesebb négy lengőkaros megoldás társul. Az összkerékhajtás és a komolyabb futómű ellenére a csomagtartó mérete nem szenvedett csorbát, így a többi puttonyos Leónhoz hasonlóan 587–1470 liter hellyel számolhatunk. Az utastérben a sajátos hangulatról egyedi kárpitozás gondoskodik, a csúcsfelszereltségű változatban ez például sötétbarna bőr-Alcantara borítású üléseket takar.
Az erőforrások terén egyelőre egy benzines és három dízelmotor közül válogathatnak a vásárlók. Benzinfronton az izmos 1.8 TSI áll rendelkezésre, 180 lóerőt és 280 newtonmétert csatasorba állítva, a dízeleknél az alapot az 1.6 TDI jelenti 110 lóerővel és 250 newtonméterrel, majd a 2.0 TDI két változata következik 150 lóerővel és 320 newtonméterrel, illetve 184 lóerővel és 380 newtonméterrel. Alapesetben minden motorhoz hatfokozatú kézi váltó társul, felárért az összes egységhez rendelhető dupla kuplungos automata. Azt nem tudjuk, hogy később esetleg csatlakoznak-e további motorok a kínálathoz – például a remek 150 lóerős, hengerlekapcsolós benzines 1.4 TSI –, elképzelhető, hogy számíthatunk rájuk, esetleg az elsőkerék-hajtás megjelenésével egyetemben.