Ezúttal a gyáriak nem tükröztek új elnevezéssel és más formákkal: az alapként szolgáló kisautó karakteres formáját hitelesen ültették át az új változat egyedi arányaira – s megtoldották két ajtóval. A háromajtós MINI modellekhez képest 72 milliméterrel megnövelt tengelytáv és 161 milliméterrel megnyújtott karosszéria jóvoltából az ötajtós modell nagyobb szabadságot tesz lehetővé a belső tér kihasználására.
A hátsó sorban három különálló ülést találunk, az itt helyet foglaló utasok fokozott kényelmét a 15 milliméterrel megnövelt fejtér és a könyökmagasságban 61 milliméterrel szélesebb utastér szolgálja. Az ötajtós csomagterének befogadóképessége 67 literrel múlja felül az új Mini háromajtós kivitelét, így kapacitása 278 liter, amelyet a hátsó üléspad ledöntésével 941 literig fokozhatunk.
Kezdetben az ügyfelek négy turbómotor közül választhatnak. A(z egyelőre) beszálló benzines Cooper három hengerrel és 1,5 literes űrtartalommal gazdálkodik, összesen 136 lóerőt és 220, sőt túltöltéssel 230 Nm csúcsnyomatékot bízva a vezetőre. Előbbi szép nagy platót képezve 4500-as fordulattól egészen 6000-ig elkísér, miközben a nyomaték már 1250-tól felépülve 4750 1/perc-ig jelen van. Az alacsony tömeg mellett ennek is köszönhető, hogy már ez a kiadás is letudja 8,2 másodperc alatt a 0100-as sprintet, miközben végsebessége 207 km/h.
A felár ellenében kérhető hatfokozatú automataváltó a gyorsulást 8,1 szekundumra apasztja, miközben a mindössze 4,7 literes vegyes fogyasztást maximum a nagyobb kerekekkel kombinálva növeli 4,9 l/100 km-re. Esetében 5,87 milliós induló árra számíthatunk, vagyis a plusz két ajtóért hozzávetőlegesen negyedmillió forintot kell otthagynunk a kasszánál.
A dízel alternatívaként szolgáló Cooper D szintén 1,5 literes, háromhengeres, 2000 baros maximális befecskendezési nyomással. Az újdonság 116 lóerőt teljesít 4000-es fordulaton, 270 Nm-es nyomatékcsúcsa pedig 1750-nél köszönt be egy gyors búcsú erejéig. A 9,4 másodperces 0-100-as sprint és a 203 km/h-s végsebesség is a benzines alternatíva felsőbbrendűségét bizonygatja, amellyel szemben a 3,6-3,9 literes fogyasztás küzd – a magasabb, 6,37 milliós alapár azonban semmivé teheti az itt felmutatott alig 1 literes fogyasztási előnyt.
A MINI Cooper SD változatban első alkalommal debütál az új kétliteres, négyhengeres dízelmotor 170 LE teljesítményű változata. Ez 4,1-4,3 l/100 km-es vegyes ígért fogyasztás mellett akár 7,3 másodperces 0-100-as sprinttel tudja felruházni az ötajtós MINI-t, miközben a száguldás akár 225 km/h-ig folytatódhat. Ennek megvan az ára: 7,16 milliós árával ő a kínálat legdrágább modellje.
A Cooper S csúcsverzió négyhengeres, kétliteres turbómotort használ. A csúcson ezúttal is a 192 lóerős Cooper SAz erőforrás 192 lóerős csúcsteljesítménye 4700-tól 6000-ig repíti a könnyű karosszériát, az alapból 280, Overboost funkció révén 300 Nm-es nyomaték pedig 1.250-től egészen 4.750-ig izzasztja meg az első kereket, ha kell, akár hatfokozatú automata által közvetítve: segítségével a szerényebb benzineshez hasonlóan egy tizeddel javul a köztelező sprint: 6,9-ről 6,8 szekundumra. A végsebesség 232 km/h. A nagyobb motor nem okoz komoly fejtörést a benzinkúton, melyről 5,4-6,0 literes gyári vegyes étvágya árulkodik.
A további verziók bemutatkozása, így például a szerényebb teljesítményű One és One D kiadások, valamint a még potensebb Cooper S JCW későbbre várható, mint ahogy kabrió és más modellváltozatok is csak jövőre érkeznek a kínálatba. A gyáriak szerint különben ezentúl még intenzívebben lesz megélhető a MINI modellekre jellemző „gokart-érzés” a mérsékelt tömeg és a fokozott merevség révén, melyhez teljes körűen átdolgozott futómű-technika társul. Az már önmagában sokat ígér, hogy az egyedi, fejlett többlengőkaros futómű természetesen az új generációnál is megmaradt, a továbbfejlesztett hajtáslánc pedig differenciálzárat imitáló menetstabilizálóval gazdagodott. Első ízben elérhető opcióként a MINI modellekhez a dinamikusan változó lengéscsillapítás, amely vélhetően elűzi a korábbi generációk feszességére vonatkozó panaszokat, főleg a nagyobb, akár 18 colos kerekekkel párosítva.
Az új üzemmód-választó továbbá széleskörű hangolhatóságot biztosít a takarékostól a „normális” viselkedésen át a kifejezetten sportos reakciókig. Az étvágyat csökkentő „green” üzemmódban az előzetes hírekkel szemben a nem kilenc-, hanem továbbra is hatfokozatú automataváltó vitorlázásra is képes. Az említett kilencgangos szerkezet később, talán az első frissítéskor érkezhet meg a kínálatba.
A biztonság terén szintén elöljáró lesz kategóriájában a városi kisautó, ugyanis ellenlábasai közül az elsők között lesz kapható gyalogos- és ütközésfigyelő rendszerrel, amely a szélvédőbe épített széles látókörű kamera adataiból érzékeli az esetleges veszélyforrásokat az autó előtt. Amennyiben valóban észlel ütközésveszélyt, a kisautó különböző hang- és képhatásokkal (például a head-up-displayen) figyelmezteti vezetőjét, majd ha erre a sofőr nem reagál, képes lesz magától fékezni a baleset megelőzésére, vagy a károk csökkentésére.
Továbbá szegmensében elsőként kaphatja meg a MINI a távolsági fényszóró asszisztenst, amely a fényviszonyok és a környezet folyamatos vizsgálatával automatikusan képes aktiválni az esetlegesen szükséges országúti fényszórókat. Ezek mellett olyan finomságok kapnak még helyet az autóban, mint a kameraalapú aktív távolságtartó tempomat, a tolatókamera, a párhuzamos parkolást végző rendszer, vagy a táblafelismerő, amely folyamatosan tájékoztatja a sofőrt a fennálló sebességkorlátozásról.