Az első TDI 1989-ben, a 100-as Audiban mutatkozott be a frankfurti autószalonon. Az öthengeres, 2,5 literes 120 lóerőt és 265 newtonmétert préselt ki magából, ami akkoriban igen szép eredménynek számított egy dízeltől. Ilyen képességek mellett ráadásul mindössze 5,7 liter gázolajat vett magához 100 kilométerenként, és közel 200 km/h végsebességre volt képes.
Az azóta eltelt 25 évben a TDI rengeteget fejlődött, és az Audi elmondása szerint a teljesítménye és a nyomatéka – a hengerűrtartalomtól függően – száz százalékkal nőtt. Ha mindez nem lenne elég, a károsanyag-kibocsátása 98 százalékkal csökkent. A gyártó egyébként az R8 kivételével minden modelljéhez elérhetővé tette a TDI-ket. Jelenleg 1,6-tól 4,2 literes hengerűrtartalomig találunk dízeleket az Audi kínálatában, melyek 90-től 385 lóerőig kínálnak különböző teljesítményszinteket.
A legnépszerűbb TDI talán a háromliteres verzió, mely például a frissített A7-ben 218, 272 és 320 lóerős változatban is elérhető, nem is beszélve a napokban bemutatott Competition változatról, melyből további 7 vadlovat csikartak ki a mérnökök. Ezt a teljesítményt rövid időre akár további 20 egységgel is megnövelheti a sofőr, ha szüksége van rá. Hamarosan érkezik az RS5 TDI koncepcióban bemutatott 385 lóerős motor is, mely ugyanennek a háromliteresnek egy újabb változata.
Az Audi még egy meglepetést tartogatott nekünk a jeles alkalomra, méghozzá egy konnektorról tölthető hibrid változatot, melyet egy TDI fog támogatni. A dízelhibridről csak annyit mondtak a gyáriak, hogy hamarosan érkezni fog. Addig is tekintsék meg a TDI-k szülinapjára elkészített rövidfilmet.