Hamarosan: többfokozatú váltók a villanyautókban

A mai sorozatgyártású elektromos autók egy fokozattal rendelkeznek, de mindez nemsokára megváltozik.

Kenéz Tibor
2014. 07. 22. 5:57
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sokakban felmerült már a kérdés, hogy – ahogyan például egy benzines autó esetében is – nem lenne-e takarékosabb több fokozatot használni a villanyos járművek esetében is. Ezek közé tartozik például a Bosch is, és válasszal is szolgál a kérdésre. A vállalat biztos benne, hogy előbb-utóbb bemutatkoznak a többsebességes elektromos autók is, hiszen a gyártóknak – amellett, hogy hagyományos üzemanyaggal hajtott autóik hatékonyságának növeléséért folyamatosan küzdenek – lassan el kell gondolkodniuk, hogy a akkutelepek növelése mellett mivel tudnának nagyobb hatótávot elérni villanyos négykerekűiknek.

A német óriásvállalat, a Bosch szerint pedig egyértelmű a válasz: a több sebességi fokozatot felvonultató automataváltókkal. A cég szakemberei szerint a hibridekben nagyon fontos szerepe van az automata váltóknak, hiszen ezek hangolják össze az elektromotor(ok) és a robbanómotorok munkáját – ez eddig egyértelmű. Véleményük szerint azonban a többgangos megoldások a teljesen elektromos hajtással bíró járművek hatékonyságát is képesek lennének növelni, hiszen a több optimalizált áttétel segítségével jobban kihasználhatnák az erőforrások tartalékait az egy fokozattal rendelkező társaikhoz képest.

 

Ez sem bonyolult, hiszen az elektromotorok fogyasztása a belsőégésű erőforrásokhoz hasonlóan többé-kevésbé a fordulattal arányos, így pedig az egyetlen előremeneteli fokozat annyira hatékony működést szavatol az elektromos autóknak, mintha egy hasonló váltójú benzinest képzelnénk el. A fogyasztás nagyobb tempónál a többszöröse is lehet. A cég számításai szerint egyébként az elektromos autók iránti kereslet növekedése 2020-ra évi 2,5 millió eladott példányban fog megtestesülni, míg a konnektorról tölthető hibridekből 3 milliós eladásokra számítanak évente, mire elérjük az évtized végét.

Ugyanebben a tanulmányban a normál hibridek helyzetét is vizsgálták, és eredményeik szerint az előbb említett időpontig évi 6,5 millió fog elkelni az elektromotorral támogatott járművekből, míg a normál hajtáslánccal rendelkező járművek eladásai nem nőnek tovább a 100 milliós határnál. Ezek a számok persze továbbra sem eget rengetőek, azonban a jelenlegi megoszláshoz képest így is hatalmas változásokat vetítenek előre. A Bosch egyébként az automataváltók térhódításában is bízik, legyen szó bármilyen hajtásról, így pedig műszaki megoldásaival is ezt az irányt kívánja kiszolgálni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.