A környezetvédelmi szempontokról nem is beszélve. Most pedig Finnország fővárosában, Helsinkiben olyan terveket mutattak be, melyek 2025-re feleslegessé tehetik a saját tulajdonú személyautók jelenlétét a városban. A finnek összekötnék a közösségi közlekedést az emberek okostelefonjaival, hogy azok közvetlenül legyenek képesek befolyásolni a város életét. A cél az, hogy ez a megoldás versenyre keljen az autózás kényelmével és flexibilitásával, miközben annál költséghatékonyabb is legyen.
Az embereknek mindössze a tartózkodási helyüket és a vágyott célpontot kell megadni néhány egyéb adat mellett, és a mobiljukon található alkalmazás egyben fizetőeszközként és útvonaltervezőként is funkcionál, mely minden lehetséges közlekedési eszközt számba vesz az autonóm autóktól a buszokon és kompokon át egészen a már Pesten is kipróbálható közösségi kerékpárokon át. Ez persze önmagában még nem jelent világújdonságot, ám itt nem csak egy egyszerű útvonaltervezőről van szó, hiszen amellett, hogy egyből fizethetünk is az applikációval, az befolyásolja a közlekedési eszközök útvonalát is, helyzetünktől függően.
Bizonyítván, hogy a városvezetés komolyan gondolja a dolgot, a Helsinki Regionális Közlekedési Hatóság nemrég bevezette a Kutsuplus névre hallgató minibusz-szolgáltatását. Ennél az újdonságnál a felhasználóknak lehetőségük van megadni saját felvevőpontjaikat, melyet a rendszer belekalkulálva olyan aktuális útvonalat tervez, mely a gazdaságosság mellett a lehető legközelebb jön értünk és tesz le célunknál. A Kutsuplus ezzel kiváló alternatívát nyújt a személyautók pótlására, hiszen amellett, hogy kényelmes és személyre szabható, nem jár olyan költségekkel, mint egy autó tulajdonlása. Ha már szóba jöttek a pénzügyek: ez a szolgáltatás természetesen drágább, mint egy sima buszjárat, ugyanakkor egy taxis utazáshoz képest ugyanazon a távon gazdaságosabb.
Ezzel a tervezettel a városvezetés igyekszik majd mindenki számára elérhetővé tenni ezt a szolgáltatást. Így egyértelművé téve, hogy általánosítani szeretné ezt a megoldást, nem pedig kizárólag a gazdagabb rétegek kiváltságának tartani. Ugyan ez még a jövő zenéje, de a finnek úgy gondolják, hogy nemcsak Helsinkiben válhat élhető megoldássá az autók leváltására irányuló terv, hanem a kisebb városokban is. Természetesen a városvezetés is tisztában van vele, hogy akármilyen sikeres is lesz a megoldás, az autókat nem tudják – és nem is akarják – száműzni, hiszen a hosszabb távú utazásokra továbbra is ez lesz a legalkalmasabb eszköz, de abban biztosak, hogy a városi közösségi közlekedést meg kell reformálni, és ők ott északon ebben látják a jövőt.